Przykładem kart muzycznych pozwalających na używanie zewnętrznych banków brzmień są doskonale znane karty firmy Creative Labs z rodziny Sound Blaster Live!. Wykorzystują one pliki w formacie SoundFont 2.0. Wraz ze sterownikami otrzymujemy od producenta podstawowe banki (o wielkości 2, 4 oraz 8 MB), zawierające spróbkowane brzmienia instrumentów zdefiniowanych w standardzie General MIDI (GM). Dzięki menedżerowi fontów muzycznych (SoundFont) możliwe jest wczytanie aż 127 banków, z których każdy może zawierać definicje 127 instrumentów muzycznych.
1. Własna próbka
Wśród wielu aplikacji muzycznych oferowanych wraz z kartą Sound Blaster znajduje się także edytor banków brzmień o nazwie Vienna SoundFont Studio 2.3. Jest to narzędzie, które pozwala na edytowanie istniejących oraz tworzenie nowych banków brzmień wykorzystywanych przez naszą kartę. Dostarczone wraz z Sound Blasterem banki zawierają oprócz wspomnianych instrumentów bardzo niewielki zbiór dodatkowych efektów. Dzięki odrobinie fantazji i poświęceniu niedużej ilości czasu będziemy mogli wzbogacić te pliki własnymi efektami lub nawet zapisem naszego głosu.
Aby móc dodać do banku własną próbkę, należy mieć ją zapisaną w pliku WAVE. Do jej uzyskania wystarczą prosty Rejestrator dźwięku (zawarty w Windows) lub bardziej zaawansowany, dostarczany przez firmę Creative program Wave Studio oraz mikrofon. Jeżeli nie chcemy używać naturalnych dźwięków pochodzących z otoczenia, możemy również bez pomocy mikrofonu zarejestrować fragmenty zapisów pochodzących z płyt CD-Audio lub po prostu skorzystać z gotowych plików WAVE znalezionych w Internecie.
Nagranie dźwięku z mikrofonu nie powinno sprawić nam trudności. W tym celu, klikając podwójnie ikonkę głośnika na Polu systemowym, otwieramy panel regulacji głośności. W menu Opcje wybieramy polecenie Właściwości, a w okienku dialogowym w polu Ustaw głośność dla zaznaczamy opcję Nagrywania. Upewniamy się, czy na liście Pokaż następujące sterowniki głośności: zaznaczone jest pole wyboru obok mikrofonu oraz przy pozycji What U Hear. Okienko Właściwości zamykamy przyciskiem OK .
Jeżeli mamy zamiar zarejestrować dźwięk z kilku źródeł jednocześnie, np. z płyty CD-Audio i z mikrofonu, to w panelu regulacji głośności powinniśmy zaznaczyć pole Wybierz znajdujące się w sekcji What U Hear. Jeśli natomiast będziemy korzystali z pojedynczego urządzenia (np. CD-ROM-u lub mikrofonu), wówczas wybieramy je oddzielnie.
Po ustaleniu źródła dźwięku możemy przystąpić do jego rejestracji za pomocą programu Creative Wave Studio. W okienku Options | preferences… za pomocą przycisku Default recording format ustalamy jakość zapisywanego dźwięku (np. 44 100 Hz, 16 bitów, Mono). Nagrywanie rozpoczynamy naciśnięciem przycisku
Record
(lub menu
Audio | Record
), a kończymy przyciskiem
Stop
(lub menu
Audio | Stop
). Przygotowany materiał dźwiękowy zapisujemy następnie na dysku. Podczas wyboru jakości oraz długości naszej próbki powinniśmy pamiętać, aby nie była ona zbyt duża, tak aby zmieściła się w dostępnej dla karty muzycznej pamięci. Menedżer fontów dźwiękowych pozwala na zarezerwowanie połowy pamięci operacyjnej komputera (przy 128 MB pamięci operacyjnej będziemy mogli załadować do 64 MB próbek).