Jednym z pierwszych dodatków była funkcja wyszukiwania przez urządzenia przenośne. Potem pojawił się pasek narzędzi, następna była możliwość przeszukiwania grup dyskusyjnych. Obecnie pobocznych usług jest bardzo dużo i ich lista znajduje się w wiszącej po prawej stronie gablotce. Nietypowe “umiejętności” Google’a dzielimy na takie, z których można skorzystać, wpisując odpowiednie komendy w polu edycyjnym na stronie głównej serwisu, inne usługi wyszukiwawcze oraz narzędzia niezwiązane z szukaniem w Sieci.
Nie szukaj na ślepo
Zacznijmy od czegoś, co było omawiane wielokrotnie, a mimo to sprawia trudność wielu internautom: wyszukiwania zaawansowanego. Domyślnym trybem zadawania zapytań jest AND. Oznacza to, że jeśli w naszym zapytaniu podamy dwa lub trzy wyrazy, Google wyszuka strony zawierające wszystkie te słowa. Kiedyś taki sam efekt osiągało się, wpisując znak+ przed każdym wyrazem. Obecnie nie ma takiej potrzeby (kwerendy marek zegarek oraz marek +zegarek są sobie równoważne). Plus przydaje się jednak w jednej sytuacji. Otóż wyszukiwarka pomija często występujące słowa (np. to, for, where itp.). Jeśli jednak taki wyraz jest dla nas ważny i Google ma go uwzględnić, postawmy przed nim plus. Częściej przydaje się za to operator minus. Wydanie polecenia marek -zegarek spowoduje, że Google wyświetli adresy stron z wyrazem marek i niezawierających słowa zegarek. Dostępne są także operatory logiczne i nawiasy. Tu jednak mała uwaga: aby wyszukiwarka rozpoznała polecenia OR oraz AND, muszą być one pisane wielkimi literami. Na koniec pamiętajmy o cudzysłowach, które pozwalają poszukiwać całych fraz, oraz operatorze ~ (tylda), wyszukującym także synonimy danego wyrazu (funkcja ta nie działa z polskimi wyrazami).
Do precyzyjniejszego wyszukiwania przydają się dodatkowe operatory udostępniane przez serwis. Moim zdaniem na czoło pod względem przydatności wybija się site:. Pozwala on bowiem zawęzić poszukiwania do wybranej domeny lub serwisu. Polecenie marek zegarek site:chip.pl wyświetli listę URL-i dokumentów zawierających wyrazy “marek” i “zegarek” pochodzących z domeny chip.pl. Do podobnego precyzowania zapytań służy operator inurl:. Też ogranicza rezultaty, ale do stron zawierających w adresie podane słowo. Zbliżoną funkcję ma polecenie allinurl:. Po jego wydaniu Google pokaże wyłącznie odsyłacze zawierające wymienione wyrazy (np.allinurl: chip klub). Podobnie działają operatory intitle: oraz allintitle:, ale ich ograniczenia dotyczą tytułu dokumentu.
Najpopularniejsza wyszukiwarka świata nie poprzestaje oczywiście na indeksowaniu plików HTML. Pozwala przeszukiwać także inne dokumenty, m.in. DOC, XLS, PDF, PS, RTF, TXT, SWF czy PPT. Jeśli poszukujemy informacji zawartych w zbiorze o jednym z przytoczonych rozszerzeń, wystarczy do poszukiwanej frazy dodać przedrostek filetype:.
Na deser zostawiłem operator, który nie ogranicza wyszukiwania w taki sposób, jak opisane wyżej. Jest on raczej sposobem na skorzystanie z zupełnie nowej usługi. Mowa o define:, zmieniającym Google’a w podręczną encyklopedię. Jeśli chcemy się dowiedzieć, co oznacza wyraz “adobe”, należy wpisać define:adobe.
Inne poszukiwania
Choć to, co opisałem, wygląda imponująco, “linia poleceń” Google’a ma o wiele większe możliwości (www.google.com/help/features.html). Podczas indeksowania serwis zapamiętuje odwiedzane strony WWW. Jeśli więc dokument, który nas interesuje, jest w danej chwili niedostępny, możemy odczytać go z zasobów wyszukiwarki. Robimy to na dwa sposoby. Pierwszy to użycie operatora cache: i podanie bezpośrednio po nim URL-a interesującej nas strony. Drugi to kliknięcie odsyłacza cached znajdującego się w wynikach wyszukiwania.
Google na nasze żądanie może podać informacje o danej witrynie – wystarczy jej odsyłacz poprzedzić wyrażeniem info:. Na wyświetlonej stronie nie znajdziemy może zbyt wielu informacji (jedynie abstrakt pojawiający się, gdy witryna ta znajduje się wśród wyników wyszukiwania), ale uzyskamy łatwy dostęp do dodatkowych opcji. Pierwszą jest znana już prezentacja dokumentu z cache’a Google’a. Druga to wyświetlenie jednym kliknięciem listy podobnych witryn (taki sam efekt daje użycie wyrażenia related:). Ostatnie dwa pozwalają się przekonać, w których dokumentach umieszczono informacje o danym serwisie: zawierają jego adres lub odsyłacz doń prowadzący (operator link:). Te opcje mogą być przydatne szczególnie dla osób prowadzących własną stronę WWW. Za pomocą wspomnianych opcji mogą oni badać popularność własnego serwisu.
Usługi i narzędzia oferowane przez Google’a | |
Nazwa | Opis |
Wyszukiwanie stron WWW w Sieci. | |
Froogle | Wyszukiwanie i porównywanie ofert w sklepach internetowych. |
Alerts | Informacja o nowych stronach WWW na zadany temat, przysyłana e-mailem. |
Answers | Płatne odpowiedzi na dowolny temat, udzielane przez ekspertów (darmowe archiwum). |
Catalogs | Baza papierowych katalogów wysyłkowych. |
Directory | Katalog stron WWW. |
Groups | Grupy i listy dyskusyjne (archiwum, możliwość tworzenia i korzystania). |
Images | Wyszukiwanie grafik. |
Google Local | Informacje bazujące na danych geograficznych (np. lokalizacja usług w danym mieście). |
Google Scholar | Baza danych na temat prac naukowych. |
News Search | Przeszukiwanie nagłówków wiadomości z serwisów informacyjnych. |
Special Searches | Przeczesywanie Pajęczyny ograniczone do kilku zagadnień (m.in. Linuksa, BSD, Microsoftu). |
University Search | Informacje o amerykańskich uniwersytetach. |
Wireless | Dostęp do Google’a z telefonu komórkowego przez WAP oraz i-mode. |
Blogger | Sieciowe pamiętniki (blogi). |
Browser Buttons | Przyciski Google’a dodawane do przeglądarki WWW. |
Desktop Search | Przeszukiwanie zawartości dysków lokalnych. |
KeyHole | Satelitarne zdjęcia świata (głównie USA). |
Picasa Photo | Program do katalogowania zdjęć na dysku lokalnym. |
Google Toolbar | Pasek narzędzi do Internet Explorera. |
Google Deskbar | Dostęp do Google’a z poziomu przeglądarki WWW oraz systemu operacyjnego. |
Web APIs | Możliwość korzystania z Google’a z poziomu innych programów. |
Suggest | Podpowiedzi najpopularniejszych pytań. |
SMS | Dostęp do Google’a przez SMS-y. |
Site-Flavored Search Box | Wyszukiwanie dostosowane do tematyki wybranej witryny WWW. |
Personalized Web Search | Wyszukiwanie dostosowane do zainteresowań internauty. |
Compute | Udostępnianie mocy procesora na potrzeby projektów naukowych. |
Sets | Tworzenie zbioru powiązanych tematycznie terminów na podstawie trzech przykładów. |
Glossary | Wyszukiwanie terminów i definicji. |
Calculator | Zaawansowany kalkulator (funkcje trygonometryczne, przeliczanie jednostek). |
Web Page Translation | Tłumaczenie stron WWW. |
Cache | Dokumenty HTML z pamięci Google’a. |
Similar Pages | Wyszukiwanie stron podobnych do podanej. |
Inne usługi wyszukiwawcze | Wyszukiwanie planów miast, numerów telefonów, towarów po kodzie kreskowym, informacji o lotach, adresów i miejsc użyteczności publicznej. |
Gmail | Gigabajtowa skrzynka pocztowa. |
Zeitgeist | Doroczny raport na temat najpopularniejszych zapytań w różnych kategoriach. |
Hello | Komunikator nastawiony na wymianę i publikację zdjęć. |