Swoboda fotografika
Hybrydami nazywano kompakty z najwyższej półki: modele wyposażone w matrycę o rozdzielczości 5-8 megapikseli i rozmiarze 2/3″, jasny, niewymienny obiektyw o zmiennej ogniskowej i wizjer z wbudowanym wyświetlaczem LCD. Były to aparaty cechujące się funkcjonalnością nieograniczającą kreatywności ich użytkownika. Taka swoboda oznacza przede wszystkim możliwość dowolnego sterowania parametrami wpływającymi na wygląd zdjęcia. Z punktu widzenia fotografującego istotne są trzy z nich: wartość przysłony, czas naświetlania i czułość medium rejestrującego obraz. Ich zestawienie decyduje o poprawności ekspozycji.
Poza kompaktową automatykę
Aparaty kompaktowe dysponują trybami automatycznymi (program “zielony” oraz wiele programów tematycznych), w których procesor samodzielnie decyduje o tym, jakie ma być zdjęcie. Oprogramowanie sterujące cyfrakiem bazuje wtedy na predefiniowanych ustawieniach. Na przykład w trybie portretowym aparat będzie starał się tak dobrać parametry (czas migawki, czułość), aby wykonać nieporuszone i prawidłowo naświetlone zdjęcie przy jak największym otworze przysłony. Na potrzeby widokówek przysłona będzie domknięta, a ostrość obiektywu ustawiona na nieskończoność. Stosowanie gotowych programów jest uzasadnione zwłaszcza na początku przygody z fotografią, kiedy wszystkie reguły nie są jeszcze znane, a istotne jest szybkie “zapamiętanie chwili”, bez zbędnego myślenia. Z czasem, kiedy pojawi się chęć eksperymentowania z ustawieniami, gotowe programy tematyczne zaczną być ograniczeniem. Co wtedy zrobić? Oczywiście sięgnąć po tryby ręczne, czyli zdecydowanie bardziej zaawansowane.
Fotografia dla zaawansowanych, w sensie wynikającym z wcześniejszych akapitów, jest domeną lustrzanek oraz innych urządzeń w rodzaju aparatów średnioformatowych z cyfrowymi ściankami, które łączy wspólny mianownik: “komputer pokładowy” wspomaga autora zdjęcia, nie zastępuje natomiast jego umiejętności gotowymi formułami. Aparaty nazywane hybrydowymi były próbą zamknięcia funkcjonalności cyberlustrzanki w zwartej konstrukcji kompaktu. Swoboda doboru parametrów nie jest jednak cechą modeli zaawansowanych i przez to droższych. Obecnie, co pokazał test, zaawansowane opcje dostępne są w cyfrakach kierowanych chyba do każdego segmentu cenowego: od tanich i prostych modeli po urządzenia wprawdzie kompaktowe, ale z wyższej półki.
Jednym z kryteriów wyboru modeli do testu była dostępność funkcji ręcznego wyboru czasu migawki i wartości przysłony, nazywanej trybem M (Manual). Tryb ten pozwala decydować o tym, jakie ma być zdjęcie, bez zdawania się na możliwości oprogramowania zaszytego w aparacie. Dostępny jest w każdej lustrzance i w części aparatów kompaktowych. Postanowiliśmy również zawęzić listę modeli do urządzeń zaprezentowanych w ciągu ostatnich miesięcy: najstarsze cyfraki w niniejszym zestawieniu miały premierę podczas wakacji ubiegłego roku. Tak ustalone kryteria pozwoliły nam przyjrzeć się temu, co się zmieniło na rynku urządzeń kierowanych do ambitnych fotografików, i pokusić się o prognozę, jak ten rynek może wyglądać za kilka kolejnych miesięcy.
Dane techniczne kompaktowych aparatów cyfrowych | ||||||||||||||||||||||||||||||
Miejsce POWER | Miejsce ECONO | Ocena POWER | Ocena ECONO | Model | Cena (z VAT-em)* | Liczba pkt matrycy CCD | Rozmiar przetwornika | Czułość ISO | Ogniskowa obiektywu odp. 35 mm/zoom optyczny | Zoom optyczny/cyfrowy | Jasność obiektywu/maks.przysłona | Min. odległość w trybie normalnym/makro | Wymiary przed uruchomieniem (szer.xwys.xgłęb.) | Ciężar z akumulatorami | Obsługa pamięci | Czas otwarcia migawki min.-maks./tryb bulb | Manualne ustawianie ostrości | Balans bieli – liczba trybów wbudowanych/użytkownika | Budowa i wyposażenie (25%) | Funkcjonalność (30%) | Jakość zdjęć (45%) | Zniekształcenia geometryczne (10%) | Subiektywna ocena zdjęć (10%) | Winietowanie (15%) | Równomierność światła lampy błyskowej (10%) | Odwzorowanie kolorów (15%) | Poziom szumów (15%) | Rozdzielczość optyczna (25%) | Gwarancja | Dostawca [http://] |
Dane techniczne wg producenta | Składowe oceny POWER | Składowe oceny Jakość | Inne | |||||||||||||||||||||||||||
1 | 19 | 99 | 48 | Konica Minolta DiMAGE A200 | 2915 zł | 8,3 mln | 2/3″ | 50-800 | 28-200 mm | 7x/4x | 2.8-3.5/11.0 | 50/25 cm | 112x80x115 mm | 555 g | CF | 1/1600_30 s/t | + | 7/2 | 100 | 98 | 100 | 6,6 | 9,5 | 14,7 | 8,6 | 12,8 | 15 | 17,8 | 12 mies. | www.konicaminolta.pl |
2 | 23 | 96 | 42 | Nikon Coolpix 8400 | 3125 zł | 8,3 mln | 2/3″ | 50-400 | 24-85 mm | 3,5x/4x | 2.6-4.9/7.7 | 50/3 cm | 112x80x75 mm | 475 g | CF | 1/3000-8 s/t | + | 8/1 | 90 | 100 | 97 | 6,7 | 9,2 | 14,6 | 7,5 | 15,0 | 11,9 | 19,2 | 12 mies. | www.nikon.pl |
3 | 11 | 95 | 54 | Olympus Camedia C-7070 Wide Zoom | 2360 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 80-400 | 27-110 mm | 4x/5x | 2.8-4.8/11.0 | 80/3 cm | 117x88x67 mm | 514 g | xD/CF | 1/4000-15 s/t | + | 9/4 | 90 | 98 | 96 | 7,5 | 10,0 | 14,4 | 6,3 | 12,0 | 14,5 | 18,3 | 24 mies. | www.olympus.pl |
4 | 17 | 93 | 49 | Panasonic Lumix DMC-FZ20 | 2485 zł | 5,0 mln | 1/2,5″ | 80-400 | 36-432 mm | 12x/4x | 2.8-2.8/8.0 | 30/5 cm | 130x85x102 mm | 572 g | SD/MMC | 1/2000-8 s/n | + | 4/1 | 94 | 86 | 97 | 8,0 | 8,5 | 14,8 | 10,0 | 10,9 | 13,4 | 17,8 | 12 mies. | www.sigma.com.pl |
5 | 15 | 92 | 51 | Pentax Optio 750Z | 2360 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 80_400 | 37,5-187,5 mm | 5x/8x | 2.8-4.6/7.8 | 60/2 cm | 100x65x42 mm | 253 g | SD/MMC | 1/1000-15 s/n | + | 6/1 | 87 | 86 | 99 | 7,2 | 8,5 | 14,2 | 6,5 | 13,6 | 14,2 | 20 | 24 mies. | www.apollo.com.pl |
6 | 10 | 91 | 56 | Olympus Camedia C-70 Zoom | 2100 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 80-400 | 38-190 mm | 5x/6x | 2.8-4.8/8.0 | 60/2 cm | 103x58x42 mm | 253 g | xD | 1/2000-15 s/n | + | 6/1 | 86 | 89 | 94 | 7,9 | 8,8 | 14,8 | 6,7 | 11,0 | 14,9 | 18,5 | 24 mies. | www.olympus.pl |
7 | 24 | 87 | 42 | Canon PowerShot G6 | 2525 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 50-400 | 35-140 mm | 4x/4,1x | 2.0-3.0/8.0 | 50/5 cm | 112x80x68 mm | 461 g | CF | 1/2000-15 s/n | + | 6/2 | 92 | 92 | 80 | 8,1 | 8,0 | 14,3 | 7,4 | 12,6 | 11,1 | 17,6 | 12 mies. | www.pstryk.pl |
8 | 13 | 84 | 52 | Fujifilm FinePix E550 | 1905 zł | 6,6 mln | 1/1,7″ | 80-800 | 32,5-130 mm | 4x/6,3x | 2.8-5.6/8.0 | 60/7,5 cm | 104x65x52 mm | 260 g | xD | 1/1000-3 s/n | + | 6/1 | 83 | 82 | 85 | 7,9 | 7,3 | 14,4 | 7,8 | 13,2 | 12 | 18,7 | 12 mies. | www.fujifilm.pl |
9 | 14 | 81 | 52 | Sony Cyber-shot DSC-P200 | 1800 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 100_400 | 38-114 mm | 3x/2x | 2.8-5.2/10.0 | 50/6 cm | 102x52x26 mm | 180 g | MS | 1/2000-30 s/n | + | 5/1 | 80 | 69 | 90 | 8,6 | 8,1 | 13,9 | 7,0 | 14,9 | 13,3 | 17,2 | 12 mies. | www.sony.pl |
10 | 16 | 81 | 50 | Samsung Digimax V700 | 1850 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 50-400 | 38-114 mm | 3x/10x | 2.8-5.1/7.4 | 80/4 cm | 104x58x33 mm | 182 g | SD/MMC | 1/2000-15 s/n | + | 5/2 | 82 | 77 | 82 | 6,1 | 7,1 | 14,5 | 7,3 | 15,0 | 10,7 | 19,4 | 24 mies. | www.kconsult.pl |
11 | 20 | 80 | 48 | Sony Cyber-shot DSC-W7 | 1900 zł | 7,4 mln | 1/1,8″ | 100-400 | 38-114 mm | 3x/2x | 2.8-5.2/10.0 | 50/6 cm | 95x65x38 mm | 256 g | MS | 1/2000-30 s/n | + | 5/0 | 80 | 69 | 88 | 7,9 | 7,6 | 13,9 | 7,1 | 14,0 | 13,6 | 18,1 | 12 mies. | www.sony.pl |
12 | 12 | 78 | 53 | Pentax Optio SV | 1630 zł | 5,4 mln | 1/2,5″ | 50-400 | 36-180 mm | 5x/4x | 2.8-4.7/7.6 | 60/3 cm | 91x56x23 mm | 163 g | SD/MMC | 1/1000-4 s/n | + | 4/1 | 81 | 69 | 82 | 6,5 | 6,4 | 14,1 | 6,7 | 14,9 | 10,3 | 19 | 24 mies. | www.apollo.com.pl |
13 | 1 | 77 | 100 | Canon PowerShot A510 | 840 zł | 3,3 mln | 1/2,5″ | 50-400 | 35-140 mm | 4x/3,2x | 2.6-5.5/8.0 | 45/5 cm | 90x66x38 mm | 225 g | SD/MMC | 1/2000-15 s/n | + | 5/1 | 78 | 77 | 76 | 7,1 | 6,2 | 14,8 | 7,2 | 12,3 | 10,4 | 17,1 | 12 mies. | www.komputronik.pl |
14 | 5 | 77 | 65 | Fujifilm FinePix S5500 | 1300 zł | 4,2 mln | 1/2,7″ | 64-400 | 37-370 mm | 10x/3,4x | 2.8-3.1/9.0 | 90/10 cm | 110x79x85 mm | 440 g | xD | 1/2000–15 s/n | + | 6/1 | 82 | 87 | 67 | 8,9 | 5,0 | 14,9 | 7,4 | 13,0 | 9,5 | 15,8 | 12 mies. | www.fujifilm.pl |
15 | 9 | 77 | 57 | Kodak EasyShare Z740 | 1475 zł | 5,4 mln | 1/2,5″ | 80-800 | 38-380 mm | 10x/5x | 2.8-3.7/8.0 | 60/12 cm | 102x76x73 mm | 332 g | SD/MMC | 1/1000-8 s/n | – | 4/0 | 87 | 67 | 78 | 10,0 | 6,7 | 14,7 | 5,5 | 14,8 | 8,6 | 18,4 | 12 mies. | www.kodak.pl |
16 | 2 | 76 | 73 | Samsung Digimax A6 | 1115 zł | 6,2 mln | 1/1,8″ | 100-400 | 38-114 mm | 3x/4x | 2.7-4.9/11.0 | 80/4 cm | 109x59x37 mm | 213 g | SD/MMC | 1/2000-15 s/n | – | 5/1 | 78 | 61 | 85 | 7,7 | 7,2 | 14,7 | 7,8 | 11,7 | 13,4 | 19 | 24 mies. | www.kconsult.pl |
17 | 22 | 75 | 43 | Konica Minolta DiMAGE Z5 | 1865 zł | 5,2 mln | 1/2,5″ | 50-320 | 35-420 mm | 12x/4x | 2.8-4.5/8.0 | 60/1 cm | 110x81x85 mm | 463 g | SD/MMC | 1/1000-4 s/n | + | 5/1 | 89 | 75 | 68 | 8,0 | 6,7 | 14,4 | 6,4 | 12,4 | 9,1 | 17,4 | 12 mies. | www.konicaminolta.pl |
18 | 4 | 74 | 67 | BenQ DC C60 | 1160 zł | 6,4 mln | 1/1,8″ | 50-200 | 35-105 mm | 3x/4,4x | 2.8-4.7/11.0 | 80/9 cm | 92x61x34 mm | 199 g | SD/MMC | 1/1500-8 s/n | + | 5/1 | 81 | 62 | 77 | 7,9 | 5,6 | 13,9 | 7,5 | 12,1 | 10,9 | 19,5 | 24 mies. | www.benq.pl |
19 | 6 | 74 | 65 | Premier DC-6335 | 1200 zł | 6,3 mln | 1/1,8″ | 50-200 | 35_105 mm | 3x/4,4x | 2.8-4.7/11.0 | 80/9 cm | 92x59x35 mm | 214 g | SD/MMC | 1/1500-8 s/n | + | 5/1 | 82 | 60 | 79 | 8,4 | 5,5 | 14,1 | 7,4 | 12,1 | 12,1 | 18,5 | 24 mies. | www.veracomp.pl |
20 | 7 | 73 | 63 | Acer CR-6530 | 1200 zł | 6,3 mln | 1/1,8″ | 50-200 | 35-105 mm | 3x/4,4x | 2.8-4.7/11.0 | 80/9 cm | 92x60x35 mm | 210 g | SD/MMC | 1/1500-8 s/n | + | 5/1 | 82 | 61 | 77 | 9,3 | 5,1 | 14,1 | 7,4 | 11,8 | 11,5 | 17,9 | 24 mies. | www.acer.pl |
21 | 21 | 68 | 45 | Fujifilm FinePix E510 | 1440 zł | 5,4 mln | 1/2,5″ | 80-400 | 28-91 mm | 3,2x/3,9x | 2.9-5.5/8.0 | 60/2,6 cm | 103x65x45 mm | 227 g | xD | 1/1000-2 s/n | + | 6/0 | 76 | 56 | 71 | 7,9 | 6,0 | 14,8 | 8,5 | 12,7 | 10,9 | 15,5 | 12 mies. | www.fujifilm.pl |
22 | 3 | 67 | 72 | Praktica Luxmedia 5003 | 885 zł | 5,1 mln | 1/1,8″ | 50-400 | 35-105 mm | 3x/4x | 2.6-3.4/9.9 | 30/1 cm | 90x66x60 mm | 278 g | SD/MMC | 1/1000–8 s/n | – | 4/1 | 78 | 55 | 68 | 8,3 | 3,5 | 14,0 | 6,2 | 12,4 | 10,4 | 19,1 | 12 mies. | www.gp-focus.com.pl |
23 | 8 | 67 | 58 | Olympus Camedia C-500 Zoom | 1090 zł | 5,0 mln | 1/2,5″ | 50-400 | 38-114 mm | 3x/4x | 2.8-4.9/7.0 | 50/2 cm | 103x59x35 mm | 199 g | xD | 1/2000-15 s/n | – | 4/1 | 76 | 57 | 69 | 5,9 | 6,1 | 14,1 | 6,0 | 11,5 | 13 | 19,1 | 24 mies. | www.olympus.pl |
24 | 18 | 67 | 49 | Sony Cyber-shot DSC-S90 | 1300 zł | 4,2 mln | 1/2,7″ | 80-400 | 39-117 mm | 3x/2x | 2.8-5.2/10.0 | 50/10 cm | 95x68x42 mm | 260 g | MS | 1/1000-30 s/n | + | 4/0 | 75 | 68 | 61 | 5,0 | 5,1 | 14,3 | 7,1 | 13,4 | 9,9 | 16,8 | 12 mies. | www.sony.pl |
25 | 25 | 59 | 42 | Konica Minolta DiMAGE Z20 | 1165 zł | 5,2 mln | 1/2,5″ | 50-320 | 36-290 mm | 8x/4x | 3.2-3.2/8.0 | 50/1 cm | 110x82x95 mm | 423 g | SD/MMC | 1/2000-4 s/n | + | 5/1 | 55 | 68 | 55 | 1,8 | 6,8 | 14,7 | 7,1 | 12,0 | 9 | 18,5 | 12 mies. | www.konicaminolta.pl |
+ – jest; – -nie ma; * – wszystkie ceny z VAT-em z 4 kwietnia 2005 r. | ||||||||||||||||||||||||||||||