Xtreme atakuje

Niemal pięć lat trwały prace nad układem Creative X-Fi. Inżynierowie mieli więc wystarczająco dużo czasu, aby dopracować go w najdrobniejszych szczegółach. W poprzednim CHIP-ie (patrz: $(LC140393:Bestia nadchodzi)$) zaprezentowaliśmy opis nowych technologii zawartych w X-Fi. Teraz przyszła pora na praktyczne testy. Na warsztat trafiła najbardziej zaawansowana wersja karty dźwiękowej z układem X-Fi – Sound Blaster X-Fi Elite Pro. W sprzedaży będą też trzy inne wersje urządzenia, różniące się parametrami, wyposażeniem, a przede wszystkim ceną (patrz: tabela niżej). Elite Pro ma pamięć X-RAM, zewnętrzny panel ze złączami audio oraz pilota zdalnego sterowania.

Lepsza jakość na co dzień

Wśród nowości, jakie oferuje X-Fi, znajdują się dwie funkcje, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Pierwsza z nich to 24-bit Crystalizer, konwertujący dźwięk na sygnał o dokładności próbkowania 24 bity i częstotliwości 96 kHz. Przykładowo: jeśli mamy utwór skompresowany do formatu MP3 z dokładnością 16 bitów i częstotliwością 48 kHz, włączenie funkcji 24-bit Crystalizera spowoduje, że w czasie rzeczywistym będzie on przekonwertowany do postaci 24 bity/96 kHz, a następnie poddany analizie. Dźwięki “empetrójki”, które zostały utracone w wyniku kompresji, będą odtworzone za pomocą algorytmów zastosowanych w 24-bit Crystalizerze. Przyznam, że efekt działania jest zaskakujący. Po włączeniu 24-bit Crystalizera utwory MP3 zyskują nowe brzmienie. Niskie i wysokie częstotliwości zostają bardziej uwypuklone, a dynamika nagrania jest znacznie lepsza.

Drugim nowym standardem zaimplementowanym w kartach z układem X-Fi jest CMSS-3D (Creative Multi-Speaker Surround 3D). Odpowiada on za zamianę sygnału stereo na dźwięk wielokanałowy, który następnie może być odtwarzany na wielokanałowym zestawie głośników lub słuchawkach. CMSS-3D potrafi inteligentnie zamienić sygnał stereo pochodzący nie tylko z plików MP3, ale też filmów DivX/XviD czy starszych gier na dźwięk przestrzenny. Włączenie funkcji CMSS-3D znacznie poprawia wrażenia słuchowe, a utwory muzyczne i ścieżka dźwiękowa z filmów wydają się bardziej przestrzenne. Ma się wrażenie, że poszczególne instrumenty i odgłosy dobiegają z różnych stron, a nie tylko z przednich głośników. Co prawda efekt przestrzenności nie jest tak dobry jak w przypadku nagrań DVD-Audio lub filmów z dźwiękiem Dolby Digital czy DTS, ale w porównaniu ze zwykłym stereo słychać znaczną poprawę brzmienia.

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro
Ocena ogólna (POWER): 93
Opłacalność (ECONO): 13
Układ: Creative Sound Blaster X-Fi (CA20K1-PAG)
Zgodność: Dolby Digital 5.1, Dolby Digital EX, DTS, DTS-ES, THX, EAX 5.0 Advanced HD, CMSS-3D, SoundFont 2.1, ASIO 2.0, OpenAL
Próbkowanie: odtwarzanie – próbkowanie 24-bitowe, do 192 kHz (w trybie stereo), do 96 kHz (dla trybów wielokanałowych), nagrywanie – 24-bit., do 96 kHz
Wejścia: na karcie: mikrofonowe, liniowe, na panelu: mikrofonowe, 2 x liniowe, optyczne i elektryczne S/PDIF, MIDI
Wyjścia: na karcie: analogowe 7.1, elektryczne S/PDIF, na panelu: słuchawkowe, optyczne i elektryczne S/PDIF, DIN (cyfrowe wyjście na głośniki), MIDI
Obsługiwane systemy: Windows XP
Gwarancja: 24 miesiące
bardzo dobra jakość dźwięku, wysokiej klasy przetworniki cyfrowe, funkcjonalne oprogramowanie, dodatkowy panel zewnętrzny z wyjściami i wejściami audio, sterowanie bezprzewodowym pilotem
wysoka cena, brak kabli (S/PDIF i optycznego Toslink)
Cena: ok. 1350 zł
pl.europe.creative.com

Dla kinomanów i melomanów

Po pierwszych testach nowego urządzenia Creative’a mogę napisać, że firma uczyniła duży krok naprzód. Zmianie uległ sposób działania karty dźwiękowej, która pracuje w trzech trybach: Entertainment, Game i Audio Creation Mode.

Pierwszy z nich optymalizuje pracę procesora do zadań związanych z odtwarzaniem muzyki i filmów. Aktywujemy go, gdy mamy zamiar oglądać filmy lub słuchać muzyki nie tylko z plików MP3 czy CD-Audio, ale też krążków DVD-Audio. Znajdziemy tam wszystkie funkcje związane z konfiguracją głośników i wbudowanego dekodera Dolby Digital EX i DTS-ES, regulacje poziomu natężenia dźwięku oraz niskich i wysokich tonów.

Na uwagę zasługuje też kilka ciekawych funkcji, dostępnych w trybie Entertainment Mode. Na odtwarzany dźwięk można nałożyć dodatkowo jeden z ośmiu efektów środowiskowych EAX (m.in. Amphitheater, Jazz club, Opera hall itp.). Liczba efektów jest nieco mniejsza niż w Audigy 2, ale spodziewam się, że w następnych wersjach sterowników dla X-Fi zostanie ona zwiększona. Jakość poprawimy też, włączając dziesięciokanałowy korektor barwy dźwięku z 10 wbudowanymi predefiniowanymi ustawieniami (m.in. Acoustic, Classical, Country itp.) i możliwością tworzenia własnych presetów. Interesującą funkcją jest Smart Cross-Fade (SCF). SCF to efekt płynnego przejścia między odtwarzanymi nagraniami, który wycisza końcówkę bieżącej piosenki, a w tym samym czasie zaczyna grać już następną. Bardzo często stosują go rozgłośnie radiowe podczas nadawania audycji muzycznych.       Inną nowością jest funkcja Smart Volume Management (SVM), utrzymująca równy poziom natężenia dźwięku podczas odtwarzania nawet wtedy, jeśli utwór został źle nagrany i zawiera fragmenty o różnej głośności. W X-Fi nie zabrakło również funkcji Audio Clean-Up, czyszczącej z szumów i trzasków nagrania pochodzące ze starych taśm magnetofonowych lub płyt winylowych.

Karty dźwiękowe Sound Blaster z układem Creative X-Fi
ModelSound Blaster X-Fi Xtreme MusicSound Blaster X-Fi PlatinumSound Blaster X-Fi Fatal1ty FPSSound Blaster X-Fi Elite Pro
Cena130 USD200 USD280 USD400 USD
Stosunek sygnału do szumu109 dB109 dB109 dB116 dB
THD + N0,004%0,004%0,004%0,004%
Pasmo przenoszenia częstotliwości10 Hz-46 kHz10 Hz-46 kHz10 Hz-46 kHz10 Hz-46 kHz
Pamięć X-RAMnn64 MB64 MB
Dodatkowy panelnwewnętrznywewnętrznyzewnętrzny
Pilotnttt
Dodatkowe oprogramowaniennnt (Cubase LE i inne)
t – jest; n – nie ma
Więcej:bezcatnews