Tanie granie – prawda i mity

To, czy lubimy grać w gry komputerowe, zależy w dużej mierze od sprzętu. Gdy maszyna jest za słaba, rezygnujemy z grania, mówiąc: “To mnie nie interesuje, ja w gry nie gram”. Często stwierdzenie to nie do końca jest zgodne z prawdą. Jeśli pecet jest zaś w stanie płynnie obsłużyć większość ciekawych, pojawiających się na rynku tytułów, wówczas wcześniej czy później trafimy na “swoją grę”. Od nas wtedy będzie zależało, czy staniemy się namiętnymi czy tylko zwykłymi graczami.

Kontrowersyjny temat

Niemal wszystko, co związane jest z grami komputerowymi, wywołuje emocje. Jeśli chodzi o sprzęt, to znajdziemy tu gorących zwolenników konsoli i pecetów. Wśród komputerowców z kolei znajdą się fani kart graficznych z chipami Nvidii i tych, co dadzą się pokroić za ATI. Nie inaczej jest z procesorami – z jednej strony są intelowcy, a z drugiej miłośnicy AMD. Ci pierwsi znajdują się ostatnio w defensywie, gdyż Athlony 64 i Semprony w grach sprawują się w zauważalnym stopniu lepiej.

Największe kontrowersje użytkowników budzi zaś “kasa”, a dokładnie to, ile komputer do gier powinien kosztować. Jedni twierdzą, że na pececie za 2-2,5 tys. złotych (bez monitora) da się bardzo dobrze grać. Według innych na ten cel trzeba przeznaczyć minimum 3,5-4 tys. złotych. Niektórzy gracze są w stanie wydać na wymarzony sprzęt nawet równowartość przyzwoitego używanego samochodu! Tu 10-15 tys. złotych nie będzie wcale górną granicą. Co ciekawe, wszyscy za swój pogląd dadzą sobie rękę uciąć.

Moje doświadczenie mówi, że komputer do gier nie może być tani. Rozsądne minimum to granica 3,5-4 tys. złotych. Policzmy: 500 zł kosztuje procesor, 1200 zł karta graficzna, 300 zł dysk twardy, 300 zł jeden gigabajt pamięci. Na płytę główną, chłodzenie, nagrywarkę DVD, obudowę, zasilacz, klawiaturę, mysz i ewentualnie głośniki pozostaje 1200-1700 zł – nie jest to wcale dużo. A co z systemem operacyjnym i innym niezbędnym oprogramowaniem? Ono też kosztuje!

Co kupuje polski gracz

Oczywiście można również kupić tańsze i mniej wydajne komponenty, ale spodziewajmy się wówczas, że co chwilę trafimy na tytuły gier, przy których na naszej maszynie zamiast płynnej animacji ujrzymy pokaz slajdów. Co więcej, aby uniknąć po pewnym czasie powyższych nieprzyjemności, gracze komputerowi muszą liczyć się z ciągłymi wydatkami na swojego ukochanego peceta. Wszak gry ciągle ewoluują i każda kolejna ich generacja wymaga od sprzętu coraz większych możliwości. Wielu graczy doszło do takiej perfekcji w wymianie komponentów, że po odsprzedaniu starych podzespołów, niewiele dokładając, są w stanie utrzymać się na topie z wydajnością swojej maszyny.

Każdy kraj ma też swoją specyfikę graczy. W Polsce konfiguracja komputera dla gracza jest inna niż ta, którą pochwali się Niemiec czy Amerykanin. Po zasięgnięciu informacji w sklepach komputerowych i wśród osób namiętnie grających okazało się, że w domach polskich graczy spotkać można najczęściej maszynę zbudowaną na bazie Athlona 64 3000+, koniecznie z jądrem Venice, gdyż ten rdzeń lepiej się podkręca. Ostatnio w “giercowych” pecetach zaczął się też pojawiać Intel Pentium D 805, który jest najtańszym dwurdzeniowym procesorem na rynku. Karta graficzna to model co najmniej ośmiopotokowy. Zwolennicy Nvidii kupują karty bazujące na kości GeForce 6600 GT lub GeForce 6800 XT, a nawet GeForce 6800 GT. Wśród miłośników ATI króluje Radeon X800 GTO. Wielu sympatyków zyskał też Radeon X1600 XT. Pamięć operacyjna to minimum 1 GB, najczęściej firmy Kingston z serii HyperX, rzadziej spotkać można overclockerskie moduły GEiL czy Patriot. Dysk twardy ma zazwyczaj 160 lub 200 GB.

Co ciekawe, gracze docenili też lepsze płyty główne. Nie kupują najtańszych modeli (choć te wciąż w Polsce stanowią większość sprzedawanych produktów), lecz wybierają konstrukcje ze średniej półki, przede wszystkim takich firm, jak Gigabyte, MSI i Asus – często dokupując do kompletu kartę dźwiękową, a nie zdając się na to, co oferuje płyta. Do tego dochodzą dobre klawiatury i specjalne myszy (patrz: “$(LC170260:Opory toczenia)$”), wśród których niepodzielnie królują produkty Logitecha i Microsoftu.

Wszystkim osobom, które przymierzają się do kupna komputera lub akcesoriów dla gracza, postanowiliśmy zadedykować nasz bieżący temat numeru. Zapraszam do lektury!

Wydajność peceta zależy od:
  • Karty graficznej. Akcelerator 3D powinien mieć przynajmniej osiem potoków renderujących, minimum 128-bitową szynę pamięci i 128 MB graficznego RAM-u. Karta koniecznie musi być zgodna z DirectX 9.0 lub lepiej 9.0c.
  • Procesora. Wystarczający do nowych gier CPU to taki, który działa z częstotliwością ok. 3 GHz lub ma zbliżony do tej wartości tzw. wskaźnik wydajności (np. 3000+).
  • Pamięci. Jeden gigabajt to dla gracza minimum. Co ciekawe, większa pojemność nie daje zauważalnej różnicy wydajności w grach.
  • Płyty głównej. Wybierzmy stabilną konstrukcję ze średniej półki, dającą możliwość podkręcania komponentów i zmiany napięć zasilania procesora i RAM-u.
  • Ceny różnych konfiguracji komputera dla graczy
    Komputer taniKomputer średniej klasyMaszyna wydajnaMarzenie gracza
    Karta graficznaNp. GeForce 6200TC/6600LE lub Radeon X1300Np. GeForce 6800GT/7800GT lub Radeon X1800XLNp. GeForce 7900 GTX lub Radeon X1900 XTXWydajny system SLI lub CrossFire
    ProcesorNp. Celeron D 326 lub Sempron 2500+Pentium D lub Athlon 64 (min. 3 GHz lub odpowiednik)Jedno- lub dwurdzeniowy szybki procesor Pentium D lub Athlon 64Dwurdzeniowy procesor Pentium EE lub Athlon 64 FX
    Płyta głównaPłyta do 200 zł np. firmy ASRock lub ECSPłyta do 400 zł np. firmy Gigabyte, MSI, AsusPłyta z wyższej półki (ok. 400-500 zł) ze wszystkimi kontrolerami na pokładziePłyta z wyższej półki ze wszystkimi kontrolerami na pokładzie i dwoma gniazdami PCI Express
    Pamięć512 MB1 GB2 GB4 GB
    Dysk twardy120 GB160-200 GB200-300 GB300-400 GB
    OgraniczeniaDa się uruchomić bez problemu jedynie starsze gry. Nowe tytuły działają bardzo wolno – by w miarę chodziły, trzeba zmniejszyć rozdzielczość ekranu i wyłączyć efekty 3D. Na dłuższą metę komputer taki nie nadaje się dla gracza.Większość gier działa z zadowalającą wydajnością. Jest to minimalna konfiguracja komputera dla gracza.Na takiej maszynie bez problemu działają wszystkie dostępne gry. Ma ona wystarczającą wydajność, by gracz był z niej zadowolony jeszcze przez co najmniej rok lub dwa lata.Każda gra działa z najwyższą wydajnością, nawet przy włączeniu wysokich wartości filtrowania anizotropowego i antyaliasingu. Komputer taki z pewnością będzie w stanie obsłużyć wymagajace gry przyszłości.
    Cena zestawudo 2000 złdo 4000 zł6000-8000 zł10 000-15 000 zł