Własny biznes

Używasz sieci bezprzewodowej i zauważyłeś, że Internet działa Ci coraz wolniej? Być może to zasługa Twojego lenistwa podczas konfiguracji punktu dostępowego i sąsiadów, którzy dzięki złym ustawieniom korzystają z łącza wbrew Twojej woli

Otworzenie sklepu internetowego i zarządzanie nim wcale nie jest skomplikowane. Aby to zrobić, wystarczy elementarna wiedza o języku HTML oraz stosunkowo niewielki nakład czasu, pracy i pieniędzy.

Biznesplan

Mechanizm sklepu internetowego możemy pobrać za darmo z Sieci. Koszty wiążą się natomiast z koniecznością wykupienia serwera (od 100 do 500 zł rocznie) i zarejestrowaniem domeny (kilkadziesiąt). Na promocję witryny możemy wprawdzie wydać nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie i więcej, ale swój biznes można także promować samemu. Wystarczy, że skoncentrujemy się na jego wypozycjonowaniu w wyszukiwarkach. Biorąc pod uwagę wszystkie wydatki, założenie sklepu „od zera pod klucz” wymaga kwoty zaledwie dwóch tysięcy złotych, przy czym część pracy – a jeśli znamy się na rzeczy, nawet całość – można wykonać samemu. Pozostają jeszcze koszty, których nie unikniemy także przy otwieraniu zwykłego sklepu: rejestracja działalności gospodarczej, zakup kasy fiskalnej, prowadzenie księgowości itp.

Jeśli masz pomysł na sieciowy biznes, jego zrealizowanie będzie prostsze i tańsze, niż mogłoby się wydawać. W niniejszym artykule podpowiadamy, w jaki sposób wybrać domenę i serwer, jak promować swoją witrynę i – wreszcie – jak zainstalować darmowy mechanizm sklepu internetowego osCommerce Professional (patrz: „$(LC172177:Nasz darmowy sklep)$”). Ten ostatni jest udostępniany na licencji GPL, jest prosty w obsłudze i oferuje szeroką gamę opcji związanych z zarządzaniem e-biznesem (nie ustępując przy tym wielu komercyjnym narzędziom). Nic więc dziwnego, że jest to obecnie najpopularniejszy darmowy system do tworzenia sklepów internetowych.

Wybierz atrakcyjną domenę

Wykupienie odpowiedniej domeny jest konieczne, jeśli chcemy, by nasz sklep był poważnie postrzegany przez klientów. Mało kto zdecyduje się kupić coś w sklepie, którego właściciel nie wydał nawet kilkudziesięciu złotych na domenę promującą jego biznes.

Trudno jest jednak zarejestrować atrakcyjną nazwę. Większość dobrych adresów jest już od dawna zajęta, a w najbardziej obleganych branżach wszystko, co nadaje się do wykorzystania, zostało już wykupione. Niemniej należy sprawdzić, czy dana nazwa nie jest jeszcze zajęta.

Należy pamiętać, że najodpowiedniejszymi domenami dla sklepu są te z końcówką.pl i.com.pl. Warto także rozważyć domeny.eu, które według specjalistów za kilka lat będą bardzo cenne w e-handlu. Są one atrakcyjne także dlatego, że istnieje szansa, że nazwy zajęte w domenie.pl tu mogą być jeszcze wolne.

W Polsce mniej popularne są domeny z końcówką.com, niemniej istnieją sklepy, które z nich korzystają. Dzieje się tak zazwyczaj wtedy, gdy atrakcyjna nazwa została już zajęta w pozostałych domenach. Dodatkowym atutem końcówki.com jest to, że utworzone z jej pomocą nazwy domen są tańsze od.pl i.eu. Ryzykujemy jednak, że klienci sklepu mogą mylić jego adres z konkurencją mającą podobną nazwę.

Jeśli jednak nie uda nam się zarejestrować odpowiadającej naszym potrzebom domeny, możemy zdecydować się na jej zakup bądź dzierżawę. Istnieją bowiem giełdy domen, na których kupimy atrakcyjne adresy – wiele ofert dostępnych jest również w serwisach aukcyjnych i witrynach zajmujących się pośrednictwem w sprzedaży domen (np. www.domenada.pl). Gdy już mamy upatrzony adres, który chcemy odkupić, możemy sprawdzić, kto jest jego właścicielem w katalogu whois. Wprawdzie nie zawsze znajdziemy tam informacje o osobie, która zarejestrowała domenę (to ona decyduje o tym, czy chce, aby jej dane były widoczne), ale dowiemy się przynajmniej, u którego rejestratora została wykupiona. Możemy wtedy zwrócić się do niego z prośbą o przekazanie oferty kupna.

Nie oszczędzaj na serwerze

Bezawaryjny serwer jest bardzo istotny. Od tego, gdzie umieścimy nasz sklep, będzie zależała szybkość jego działania, niezawodność i w końcu wysoki poziom bezpieczeństwa.

Internet pełen jest ofert usług hostingowych, ale dobrych usługodawców w Polsce jest ledwie kilku. Przy wyborze serwera bierzmy pod uwagę raczej rodzime firmy – nie tylko ze względu na łatwość w kontaktach z usługodawcą, ale również dlatego, że istotną rolę odgrywa to, gdzie umiejscowiony jest serwer. Jeśli większość naszych klientów mają stanowić mieszkańcy Polski, tutaj też powinien mieścić się serwer.

Wybierając konkretnego usługodawcę, należy kierować się kilkoma kryteriami. Pierwszym jest cena. Pamiętajmy, że nie ma dobrych, stabilnych, bezpiecznych i jednocześnie tanich serwerów. Sprzęt oraz pracownicy muszą kosztować i to odbija się na cenach usług. Odradzamy więc szukanie najtańszych ofert, jeśli chodzi o serwer – oszczędność rzędu 100 zł rocznie w prowadzeniu biznesu jest niezauważalna, a może mieć wpływ na jakość funkcjonowania sklepu.

Kolejnym kryterium powinno być to, czy dana firma oferuje opcję testowania danej usługi. Na ogół możemy przez dwa tygodnie testować hosting i dopiero po tym czasie zadecydować, czy chcemy za niego zapłacić, czy też nam on nie odpowiada. Jeśli takiej opcji nie ma, powinno to być dla nas wyraźnym ostrzeżeniem.

Możliwość przetestowania serwera jest także ważna z innego powodu – możemy zainstalować na nim osCommerce i sprawdzić, czy działa poprawnie. Będziemy mieli wówczas pewność, że jest to hosting odpowiedni dla naszego sklepu.

Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.