Audytel

Czy w Polsce nastąpiła „Rewolucja mobilnego Internetu”?

Trwa konferencja pt. Rewolucja Mobilnego Internetu, na której to Audytel SA prezentuje raport dotyczący krajowych sieci bezprzewodowych. Wydarzeniu patronuje CHIP.

Mobilny dostęp do Internetu jest w Polsce coraz bardziej popularny, zarówno wśród odbiorców korporacyjnych, jak i indywidualnych. Ocenia się, że na przełomie 2008/2009 liczba użytkowników tej usługi w Polsce osiągnęła 1,6 mln. Zainteresowanie usługami mobilnego Internetu stale rośnie, do czego przyczyniają się niewątpliwie malejące ceny, coraz lepsze parametry techniczne usług oraz poprawiający się zasięg. Podstawowe parametry usług mobilnych deklarowane przez operatorów (np. prędkość pobierania do 7,2 Mbit/s) dorównują lub wręcz przekraczają parametry typowych usług dostępu do Internetu na bazie xDSL lub CATV (prędkość pobierania zwykle w przedziale 0,5–2 Mbit/s).

Czy faktycznie komfort dostępu do Internetu poprzez sieć GSM/UMTS – pomijając dość oczywistą przewagę wynikającą z mobilności– jest porównywalny z wygodą pracy na dobrym łączu stałym? Odpowiedź na to pytanie przynosi empiryczne badanie przeprowadzone przez Audytel w grudniu 2008 r. w 22 miastach w Polsce – i jest to odpowiedź twierdząca. Na bazie przeszło 2 500 pomiarów, dokonanych w 4 sieciach GSM/UMTS możemy stwierdzić, że jakość i parametry użytkowe usług mobilnego dostępu do Internetu są wystarczająco dobre, aby usługi te mogły być traktowane jako substytut stałego łącza do Internetu.

Przeciętnie osiągane prędkości pobierania wynoszą około 0,7–0,8 Mbit/s, co w zupełności wystarcza nawet do typowych zastosowań multimedialnych w rodzaju YouTube lub wideokonferencji. Oczywiście technologia bezprzewodowa narzuca pewne ograniczenia (wrażliwość na lokalne kongestie ruchu, lokalne problemy z pokryciem), ale niedogodności te zrekompensuje z nawiązką elastyczność usług, zarówno z punktu widzenia użytkowego (mobilny dostęp niemal w każdym miejscu), jak i handlowego (usługę można rzeczywiście nabyć za kilka złotych i uruchomić w ciągu kilku minut).

Za główne czynniki, stymulujące rewolucję mobilnego Internetu w 2008 r. oraz jej prawdopodobną kontynuację w 2009 r., należy uznać:

  • Wdrażanie technologii HSDPA 7,2 Mbit/s, umożliwiającej osiągnięcie realnych przepustowości przekraczających 1 Mbit/s, co daje komfort użytkowania porównywalny do stacjonarnych usług szerokopasmowych;
  • Szeroka oferta subsydiowanych modemów 3G/HSPA – w tym w promocjach „za 1 zł”;
  • Oferty dostępu do Internetu w pakiecie z laptopami;
  • Rozpowszechnienie modemów z interfejsem USB (uniwersalność, łatwa przenaszalność, szybka instalacja, możliwość użycia kabla USB jako „przedłużacza”);
  • Dostępność urządzeń z wbudowanymi modemami 3G/3.5G (routery i laptopy);
  • Oferty tanich usług mobilnego dostępu do Internetu u wszystkich operatorów (abonament do 60 zł miesięcznie brutto);
  • Możliwość testowania usług przez minimum 7 dni u wszystkich operatorów;
  • Popularność ofert typu pre-paid.

W nadchodzących latach powinniśmy się spodziewać wzrostu zapotrzebowania na usługi mobilnego dostępu do Internetu, czemu będzie sprzyjała coraz większa popularność korzystania z Internetu przy użyciu urządzeń przenośnych (typu smartphone) oraz wprowadzania innowacyjnych modeli biznesowych w ofertach operatorów, np. pakietów z Internetem stacjonarnym, nowych metod taryfikacji (typu Orange Free na 1 dzień), a w dalszej przyszłości rozpowszechnieniem femtokomórek.

0
Źródło: "Rewolucja mobilnego Internetu w Polsce", styczeń 2009, Audytel S.A.
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.