Święta – tradycja czy Internet?

Niezmiennie od wieków chcemy spędzać święta zgodnie z obyczajem tradycji – wśród najbliższej rodziny i bliskich znajomych. Jednocześnie coraz chętniej w święta myślimy o rozrywce i całkowitym odpoczynku od gonitwy dnia codziennego. Częściej też wykorzystujemy ten szczególny czas na korzystanie z komputera i Internetu.
Zdaniem socjologów tradycyjne podejście do spędzania świąt będzie w najbliższych latach stopniowo wypierane przez sprzeczne z tradycją trendy lansowane przez młodych ludzi
Zdaniem socjologów tradycyjne podejście do spędzania świąt będzie w najbliższych latach stopniowo wypierane przez sprzeczne z tradycją trendy lansowane przez młodych ludzi

Badania pokazują, że na tle wszystkich świąt i uroczystości spada atrakcyjność zarówno Świąt Wielkanocnych, jak i Bożego Narodzenia. Co więcej, w czasie świąt aż 83 proc. internautów znalazło czas na skorzystanie z komputera. Niektórzy z nich poświęcili na to nawet kilkanaście godzin.

Dla coraz większej liczby ludzi dostęp do Internetu i możliwość korzystania z komputera stają się imperatywem, który może konkurować, a czasem wypierać kształtowaną od wieków tradycję. Malejącą atrakcyjność Świąt Wielkanocnych zaobserwować można przede wszystkim w grupie młodych Polaków (w wieku do 30 lat). Zjawisko to interpretuje się jako malejące przywiązanie do tradycji katolickich w tej grupie. Towarzyszy mu rosnące zapotrzebowanie na rozrywkę i urozmaicanie sposobów spędzania wolnego czasu.

Jednym z nich i stosunkowo najłatwiej dostępnym jest interakcja z innymi użytkownikami sieci. W opinii młodych ludzi Internet daje dużo bardzo atrakcyjnych form rozrywki. W okresie świąt jeszcze łatwiej po nie sięgnąć, ze względu na większą ilość wolnego czasu. Internautom, którzy regularnie są obecni w sieci, bardzo ciężko jest powstrzymać się od sprawdzenia poczty, odwiedzenia ulubionych serwisów społecznościowych, zalogowania się do interaktywnych gier.

W efekcie w okresie świątecznym ruch na portalach oferujących gry on-line jest mniejszy jedynie o ok. 5 do 30 proc., podczas gdy np. średnie statystyki odwiedzin serwisów korporacyjnych spadają w tym czasie o ok. 70 – 90 proc. Co ciekawe, dużą popularnością w okresie świątecznym cieszą się aukcje internetowe, szczególnie te, które stwarzają możliwości upolowania wielu okazji cenowych.

Co ciekawe, podobne zjawisko zaobserwować można w statystykach odwiedzin największych w Polsce portali informacyjnych. W przypadku Gazeta.pl w tegorocznym okresie świątecznym aktywność użytkowników była mniejsza jedynie o ok. 20 proc. choć jeszcze w Wielką Sobotę nie różniła się ona względem średniej aktywności notowanej w czasie innych sobót. Serwis Interia.pl w Niedzielę Wielkanocną odwiedziło jedynie o niecałe 13 proc. mniej unikalnych użytkowników w porównaniu z inną, zwykłą niedzielą.