Tetris ma już 25 lat!

Początki Tetrisa to czerwiec roku 1984 w były Związku Radzieckim. To właśnie wtedy Aleksiej Pażytnow zainspirowany grą Pentomino stworzył kultową gierkę, której najprostszą zasadą jest układanie klocków jak puzzli. Pażytnow pracował nad grą w Moskiewskiej Akademii Nauk dla komputera Elektronika 60.
Od początku swego istnienia Tetris był związany z bataliami prawnymi dotyczącymi tej gry.
Od początku swego istnienia Tetris był związany z bataliami prawnymi dotyczącymi tej gry.

Prostokątna plansza gry to tak zwany tetrion lub matriks o wymiarach 20 wierszy na 10 kolumn. W trakcie gry na gracza spadają kolorowe klocki, zwane tetramino, które spadają w dół, a następnie sa nieruchome. DO gracza należy jak najszybsze układanie klocków na planszy tak, aby pasowały one do siebie kształtami i kolorami. Kiedy otrzymamy klocek “I”, możliwe jest zlikwidowanie czterech wierszy jednocześnie, a wtedy mamy “tetris”.

Istnieją co najmniej trzy algorytmy, które obsługują spadanie elementów po usunięciu wiersza:

  • Oryginalny algorytm: po usunięciu wiersza wiersze leżące ponad nim elementy spadają o poziom w dół (analogicznie w przypadku gdy usunięto za jednym razem większą ilość wierszy) ale nie dalej, nawet jeśli jakaś kolumna elementów mogłaby spaść dalej.
  •  Po usunięciu wiersza kolumny elementów nad nim przesuwają się w dół (zachowując względne położenie klocków w kolumnie) jak najniżej jest to możliwe. O ile przy implementacji oryginalnego algorytmu usunięcie wiersza (lub wierszy) nie pociągało za sobą kolejnych, tak w tym przypadku taka sytuacja może zajść (gdy np. element spadającej kolumny wypełni jedyne puste pole w wierszu niżej). Algorytm ten można spotkać w grze Gravytris.
  •  Algorytm najbardziej odległy od oryginału, wykorzystywany w bardziej złożonych grach opartych o ten sam pomysł co Tetris: usunięcie wiersza pociąga za sobą reorganizację zarówno elementów nad jak i pod owym – wszystkie elementy, nie zachowując względnego położenia w kolumnach, przesuwają się w dół planszy tak, że wypełniają wszystkie luki powstałe pomiędzy nimi w trakcie gry. Podobnie jak w poprzednim przypadku może to pociągnąć usunięcie kolejnych wierszy elementów.
Tetramino to siedem rodzajów klocków, a każdy z nich składa się z małych kwadracików:
Tetramino
  •  Tetramino I
  •  Tetramino T
  •  Tetramino O
  •  Tetramino L
  •  Tetramino J
  •  Tetramino S
  •  Tetramino Z

Najważniejsze klony Tetrisa:

Hatris – zamiast klocków układamy różnie wyglądające kapelusze. Pięć kapeluszy w rzędzie eliminuje je z planszy. Opracowany przez tego samego programistę, który odpowiada za Tetrisa.

Welltris – Pierwszy Tetris w trój wymiarze. W tej grze kamera jest umieszczona na górze “studni”, zaś spadające bloki układamy na jej dnie.

Tetris Attack – W tej odmianie Tetrisa należy układać bloki w tym samym kolorze trójkami, by znikały z planszy. Jedyne, co można zrobić, to zamienić dwa wybrane przez siebie bloki leżące poziomo obok siebie.

3D Tetris – Trójwymiarowy klon Tetrisa.  Bardzo podobny do Welltrisa, z tym że w tym przypadku możemy obracać bloki według wszystkich ich osi.

Tetris Plus – Nowością w tej odmianie był tryb Puzzle Mode. Aktywując go, musimy przeprowadzić postać archeologa na samo dno planszy, odpowiednio usuwając bloki. Jeżeli archeolog znajdzie się za wysoko “studni” – zginie. Oczywiście, była też dostępna tradycyjna wersja rozgrywki. Pojawiła się też ulepszona wersja gry, z lepszą grafiką, o nazwie Tetris 2 Plus.

Tetrisphere – jeden z najbardziej złożonych Tetrisów. W tej odmianie widzimy kulę, której kolejne warstwy są ułożone z tetrisowych bloków. Likwidowało się je również w odmienny sposób: należało nakierować spadającą część tak, by dotykała dwóch takich samych sobie po upadku.

The New Tetris – różnił się od oryginału kilkoma niuansami, wzbogacającymi rozgrywkę. Przykładowo, można było tworzyć kwadratowe bloki z innych elementów o tym samym kolorze. Gra umożliwiała również chowanie niepotrzebnych klocków na później (oczywiście, w ograniczony sposób) a także sam ich obrót był bardziej płynny, przez co gracze mogli w ostatniej chwili wciskać je w luki, które pozornie były nie do zapchania.

Magical Tetris Challenge – Tetris z… fabułą. Każda plansza, która musimy pokonać, jest w jakiś sposób uzasadniona fabularnie. W grze występowały postacie znane z bajek Disney’a.

Zobacz koniecznie: