Jak CHIP testuje karty graficzne?

Ranking powstaje stopniowo. Najpierw budujemy platformę testową. Wybieramy odpowiednie komponenty, system operacyjny i zestaw benchmarków. Dopiero wtedy jesteśmy gotowi do rozpoczęcia jakichkolwiek działań. Platforma testowa nie może się zmieniać, czyli pierwsza karta musi być testowana w takich samych warunkach, jak zupełnie inna kilka miesięcy później.

A co, gdy wyjdzie nowa wersja Windows, lub używany sprzęt po prostu się zestarzeje? Rozwiązanie jest proste, aczkolwiek pracochłonne. Budujemy nowy komputer, instalujemy nowy system, zaktualizowany zestaw benchmarków i całą pracę zaczynamy od zera. Aktualnie przygotowujemy się do tego typu migracji, gdyż na rynku pojawił się Windows 7, zaś obecny zestaw benchmarków momentami staje się już zbyt słaby dla najszybszych kart graficznych. Ponadto czasami trzeba wymienić procesor, który z czasem staje się wąskim gardłem przy najnowszych aplikacjach 3D. Teraz skupmy się na obecnej platformie, zaś o zmianie z pewnością jeszcze napiszemy.

  1. Najpierw karta graficzna trafia do naszego logistyka, Marka. On zapoznaje się z zawartością przesyłki, przyznaje jej indywidualny numer i wprowadza urządzenie do systemu. Od tego momentu tester, którym w przypadku kart graficznych jest Grzesiek, wie że urządzenie trafiło do laboratorium i można rozpocząć testy.
  2. Karta graficzna, tym razem trafiło na MSI R5870 1024 MB GDDR5, jest rozpakowywana przez Grześka i umieszczana w komputerze testowym. Następnie uruchamiamy komputer i instalujemy najnowszą wersję sterowników. To w zasadzie wszystko, co trzeba zrobić przed rozpoczęciem testów.
    Sprawdzamy kartę, czy przypadkiem nie została uszkodzona podczas transportu.

    Sprawdzamy kartę, czy przypadkiem nie została uszkodzona podczas transportu.

    Instalacja oprogramowania w toku.

    Instalacja oprogramowania w toku.
  3. Kolejnym krokiem jest uruchomienie całego zestawu benchmarków. Najczęściej na pierwszy ogień idzie popularny 3DMark Vantage. W trakcie testów badamy temperaturę karty z użyciem sprzętu o nazwie IRtec P500. Jest to pirometr, który pozwala na bezdotykowy pomiar temperatury. Ciepło mierzymy także za pomocą czujników wbudowanych w kartę.
    3DMark Vantage uruchomiony. To dopiero jeden z pierwszych testów.

    3DMark Vantage uruchomiony. To dopiero jeden z pierwszych testów.

    Po uruchomieniu testy temperatura zaczyna szybko rosnąć. Tu ma dopiero 52°C.

    Po uruchomieniu testy temperatura zaczyna szybko rosnąć. Tu ma dopiero 52°C.
  4. Testów do wykonania jest bardzo dużo. W międzyczasie, gdy badana jest wydajność karty, tester uzupełnia dosyć skomplikowany arkusz. Zapisywane są tam wszystkie wyniki testów i dane techniczne. Zawarty jest także opis urządzenia oraz uwagi na temat wyposażenia itd.
    Uzupełnianie komórek arkusza kalkulacyjnego. Testerzy nie przepadają za tym momentem;)

    Uzupełnianie komórek arkusza kalkulacyjnego. Testerzy nie przepadają za tym momentem;)
  5. Po zakończeniu testów wydajności przechodzimy do komory bezechowej. To osobne pomieszczenie, które zostało dokładnie wygłuszone. Badamy tam poziom generowanego hałasu. To wcale nie jest takie proste, bowiem karta graficzna wymaga do działania całego komputera, a jak wiecie – komputery hałasują. Dlatego nasz jest całkowicie pasywny, włącznie z chłodzeniem procesora oraz zasilaczem.
    Komputer chłodzony pasywnie. Jedynym hałasującym elementem jest karta graficzna.

    Komputer chłodzony pasywnie. Jedynym hałasującym elementem jest karta graficzna.
  6. W trakcie testu Grzesiek wychodzi z pomieszczenia, gdzie panuje niemal całkowita cisza (piwo dla tego, kto wytrzyma w tej ciszy dłużej niż 15 minut;)). Klawiatura, mysz, monitor oraz urządzenie pomiarowe zostały umieszczone po drugiej stronie ściany. Nie pozostaje już nic innego, jak uruchomienie aplikacji obciążającej kartę (FurMark) i rozpoczęcie pomiaru.
    FurMark odpalony. Obserwujemy rosnący poziom hałasu wraz z nagrzewaniem się karty.

    FurMark odpalony. Obserwujemy rosnący poziom hałasu wraz z nagrzewaniem się karty.
Na tym kończą się pomiary karty graficznej. Poniżej podajemy zestaw benchmarków, który jest wykorzystywany w przypadku testu każdej grafiki.

3DMark Vantage. Jeden z bardziej zaawansowanych benchmarków 3D.

3DMark Vantage. Jeden z bardziej zaawansowanych benchmarków 3D.
  • PCMark05 (ver. 1.2.0)
  • 3DMark06 (ver. 1.1.0; ustawienia standardowe)
  • 3DMark Vantage (ver. 1.0.1; ustawienia Performance)
  • Unreal Tournament 3 (HOCBench UT3 ver. 1.2.0.0; Torlan demo)
  • Crysis 1.2.1 (HOCBench Crysis 1.3.0.0, MultiGPU enable, Quality high; Demo HOC Core)
  • PT Boats: Knights of the sea (DX10, Image Quality high)
  • Company Of Heroes (ver 1.71.0)
  • Quake Wars (ver. 1.5)
  • World in Conflict (ver. 1.0.0.7)
Wszystkie pomiary wykonywane podczas testu karty graficznej są podzielone na trzy kategorie, które wliczają się w ogólną ocenę możliwości – POWER. Niektóre kategorie są ważniejsze od innych, po co? Chodzi o to, aby np. wyposażenie nie decydowało o pozycji w rankingu, zamiast wydajności. W przypadku kart graficznych wygląda to następująco.

  • Wydajność, to aż 90% oceny ogólnej
    Wydajność w naszej procedurze badamy za pomocą dwóch benchmarków (3DMark06 oraz 3DMakr Vantage), pięciu gier sprawdzających osiągi w DirectX 10 (Unreal Tournament III, Crysis, PT Boats: Knights of the Sea, World in Conflict, Company of Heroes 1.71) oraz jednej w DX 9 – Enemy Territory: Quake Wars.
  • Wyposażenie i dane techniczne, to 5% oceny ogólnej
    W naszej ocenie bierzemy również pod uwagę zawartość opakowania z kartą graficzną. Oceniamy wszystkie dołączone przejściówki, kable, gry oraz oprogramowanie dodatkowe (programy do odtwarzania filmów; programy użytkowe). Pod ocenę bierzemy również okres na jaki producent karty udziela na nią gwarancji.
  • Chłodzenie (głośność), to także 5% oceny ogólnej
    Głośność każdej karty graficznej sprawdzamy w specjalnie do tego celu przystosowanym pomieszczeniu. Umieszczana jest ona w pasywnie chłodzonym oraz zasilanym pasywnym zasilaczem komputerze. Przeprowadzamy dwa testy – jeden w środowisku Windows, drugi w czasie pracy w środowisku 3D. Wyniki podajemy w [dB] oraz [so].
  • Ocena opłacalności, czyli ECONO
    Ocena ECONO powstała po podzieleniu noty możliwości (POWER) podniesionej do kwadratu przez cenę urządzenia, a następnie tak przeskalowana, aby karta graficzna o najlepszym współczynniku możliwości do ceny otrzymała 100 punktów.
Aktualna platforma testowa wykorzystywana tylko i wyłącznie do testów kart graficznych wygląda następująco. Tak, wiemy że wykorzystywany procesor nie nalezy do ścisłej czołówki rankingu, ale raczej niewiele osób umieszcza w swoim komputerze układ warty ponad 4 tysiące złotych.
Procesor: Intel Core 2 Quad Q9550

Procesor: Intel Core 2 Quad Q9550
Płyta główna: Gigabyte X48T-DQ6

Płyta główna: Gigabyte X48T-DQ6
Pamięć RAM: Corsair 2x 2 GB DDR3 XMS3-1600 (CM3X2G1600C9DHXNV)

Pamięć RAM: Corsair 2x 2 GB DDR3 XMS3-1600 (CM3X2G1600C9DHXNV)
Dysk twardy: Seagate 750 GB 7200.11 (32MB, Serial ATA II)

Dysk twardy: Seagate 750 GB 7200.11 (32MB, Serial ATA II)
Zasilacz: MODECOM Volcano 850W

Zasilacz: MODECOM Volcano 850W
Monitor LCD: LG Flatron W2600HP 26

Monitor LCD: LG Flatron W2600HP 26″

Zapoznaj się z aktualnym rankingiem kart graficznych!