Super Mario Bros. – hydraulicy w akcji

Jednak zdarzyło się naprawdę. Super Mario Bros. jest drugą po Tetrisie najlepiej sprzedającą się serią gier komputerowo-konsolowych wszechczasów. Nintendo sprzedało ponad 40 milionów egzemplarzy. Oczywiście proces ten był rozciągnięty w czasie, a wszystko zaczęło się w 1985 roku, dwa lata po premierze konsoli Nintendo NES. Sukces urządzenia stał się sukcesem samej gry, którą dodawano w formie bonusa.
Super Mario Bros. – hydraulicy w akcji

Galeria: Super Mario Bros. – hydraulicy w akcji Zanim jednak Mario zaczął gościć na konsolach, musiał zaistnieć na automatach do gier. Shigeru Miyamoto, główny projektant gry, początkowo chciał stworzyć grę z udziałem niezwykle popularnego w tamtych czasach Popeye’a. Problemy z zakupem licencji sprawiły jednak, że bohaterem pierwszej produkcji z 1981 roku – Donkey Kong – został stolarz Jumpman, a sama gra była zlepkiem zręcznie zmontowanych i sprawdzonych pomysłów. Pewnego dnia Jumpman dowiaduje się, że jego goryl uprowadził mu ukochaną i uwięził na szczycie wieżowca. Skacząc po kolejnych platformach gracz musi dotrzeć na samą górę. Gra miała interesujące, krótkie wstawki filmowe, stanowiące uzupełnienie fabuły. Pozostało tak już do końca serii.

Stolarz stał się później hydraulikiem o imieniu Mario i choć miejsce i czas fabuły zostały zmienione, ogólny jej zarys pozostał nietknięty. Nad Królestwem Grzybów pojawia się wielkie zło – niejaki Bowser – żółwiopodobny stwór należący do wrogiej rasy Koopa. Potwór znów kradnie dziewczynę bohatera. Mario, razem z bratem Luigim wyrusza jej na ratunek. Zadaniem gracza jest penetrowanie kanałów, zbieranie pieniążków oraz jedzenie muchomorów, które powiększają głównego bohatera.

Galeria: Super Mario Bros. – hydraulicy w akcji Nintendo NES, który potrafił wyświetlać grafikę aż w 53 kolorach (25 jednocześnie) zachwycał barwną grafiką i 5-kanałowym dźwiękiem. Motyw muzyczny, który skomponował Koji Kondo, kompozytor muzyki do gier komputerowych i ówczesny pracownik Nintendo, do dziś wzbudza emocje u licznych fanów serii.

Gra doczekała się dwóch kolejnych części. Super Mario Bros. 2 została zbudowana na bazie gry Jume Kojo: Doki Doki Panic. W 1988 roku Nintendo postanowił przerobić wcześniej wspomnianą produkcję i wydać ją pod zmienionym tytułem w USA, Europie i Australii. W Super Mario Bros. 2 dowiadujemy się, że nasz bohater miał sen w którym wchodzi po długich schodach. Na ich szczycie znajdują się drzwi, które są przejściem do świata zwanego Subcon. Następnego dnia trójka znanych nam już bohaterów – Luigi, Mario oraz jego dziewczyna, księżniczka Peach – udaje się na piknik. Sen okazuje się proroczy. W jednej z napotkanych jaskiń znajdują drzwi do krainy, w której rządzi zły Wart. Zebrawszy siły, bohaterowie postanawiają uwolnić świat od jego panowania.

Galeria: Super Mario Bros. – hydraulicy w akcji W 1990 roku nadszedł czas na trzecią część gry. O ile pierwsza część osiągnęła sukces z powodu dołączenia do konsoli (należy pamiętać, że sprzedano ponad 62 miliony sztuk Nintendo NES), o tyle trzecia jest uważana za najlepszą i najbardziej rozwiniętą w całej serii. W trzeciej części głównym zadaniem gracza jest pomoc siedmiu władcom rządzącymi sąsiednimi królestwami. Wszyscy oni stracili swoje różdżki i zostali zamienieni w zwierzęta. Okazało się, że sprawcami całego zamieszania są dzieci poznanego w pierwszej części Bowsera. Jeżeli jednak myślicie, że nie spotkacie więcej tego stwora, mylicie się. Żółwiopodobna kreatura uknuła cały plan, by jeszcze raz porwać księżniczkę. Część ta składa się z ośmiu inaczej wyglądających etapów. Występują w niej nowi przeciwnicy, niespotykane wcześniej powerupy (np. bardzo rzadko spotykany tanooki suit, dzięki któremu można pokonać niemal każdego wroga w grze) i trzech nowych bossów. Odświeżono też wizerunek Bowsera, którego używa się do dziś. Sprzedano ponad siedemnaście milionów egzemplarzy oryginalnej gry, a łącznie z wersjami wydanymi na inne platformy (SNES i GBA) aż 33 miliony.

W 1996 roku Nintendo umieścił Mario w grze Super Mario 64 na konsolę Nintendo 64. Ukochana zaprasza bohatera na ciasteczka do swojego zamku. Od Lakitu (poddani Bowsera) dowiaduje się, że i tym razem stwór uwięził księżniczkę w jej pałacu za pomocą specjalnych gwiazd mocy. Zadaniem gracza jest ich odzyskanie. Łącznie do zdobycia jest 120 gwiazd porozrzucanych po 24 poziomach (15 zwykłych i 9 ukrytych). Gra nawet jak na 1996 rok miała barwną, ładną grafikę.

Galeria: Super Mario Bros. – hydraulicy w akcji W 2006 roku Nintendo wydało New Mario Bros. na konsolę kieszonkową Nintendo DS, a później na bazie tej gry New Mario Bros Wii na platformę Nintendo Wii. Odświeżone przygody Mario, oferują lepszą oprawę audiowizualną, nowe przygody, a w przypadku wersji Wii także grę wieloosobową. Cześć ta znalazła już ponad dziesięć milionów nabywców. Mniej znane są inne wydania gry, jak Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, Mario & Luigi: Superstar Saga – mało znane gry RPG czy też Super Mario Bros Deluxe i Super Mario All-Stars. W dwóch ostatnich przypadkach to drobne ulepszenia i modyfikacje oraz zestaw wszystkich dotychczasowych części gry.

Przy okazji tworzenia gry wykreowano czterdzieści barwnych, komiksowych postaci, zabawnych, ale nie infantylnych niejednokrotnie powodowały uśmiech na twarzy. Do dziś istnieją fanowskie strony internetowe, które opisują poszczególne gry. Niejednokrotnie dyskusji o Mario towarzyszyły ogromne emocje. Entuzjaści mówili o renesansie i przełomie, przeciwnicy twierdzili natomiast, że Super Mario Bros. jest grą dzieciną z prostą fabułą, jak konstrukcja cepa i że jest schematyczna.