Podkreślenie nieba poprzez jego przyciemnienie

Problem

W chwili wykonywania naszego przykładowego zdjęcia w powietrzu unosiła się mgła. W efekcie obraz jest płaski i nieco wyblakły. Biel latarni morskiej nie odcina się wyraźnie od tła, a kolor nieba w ogóle nie przypomina przyjemnego dla oka błękitu. Takie zdjęcie ma oczywiście wartość dokumentacyjną, jednak w albumie znacznie lepiej będzie wyglądać obraz o bardziej intensywnych barwach.

Fotografujmy inaczej

Tego rodzaju problemy pojawiają się często wtedy, gdy nie dysponujemy obiektywem szerokokątnym. W przypadku stosowania ogniskowych typowych dla obiektywów standardowych lub tele kadr jest węższy, co sprawia, że szare niebo zajmuje większą część obrazu. Wyraźniej widoczne są również różnice ostrości – obiektywy szerokokątne charakteryzują się większą głębią ostrości, dzięki czemu zdjęcia wykonane z ich użyciem są wyraźniejsze.

Poprawki na komputerze

Radykalną kuracją byłoby podmienienie całego nieba w Photoshopie. To jednak bardzo pracochłonne, a często wcale niekonieczne. Celowe przyciemnienie górnego obszaru nieba szybko doda głębi naszej fotografii. Ważne jest przy tym, by z edytowanego fragmentu tła wyciąć wszystkie obiekty i osoby znajdujące się na pierwszym planie. Na przykładowym zdjęciu to łatwe, gdyż kontury latarni są ostre i wyraźne. Wybierzmy narzędzie »Różdżka« i kliknijmy na niebo. Trzymając wciśnięty klawisz [Shift], dodajemy do zaznaczenia kolejne obszary, zaś przy użyciu klawisza [Alt] usuwamy niepotrzebne. Gdy wciśniemy klawisz [D], zmieni się kolor pierwszego planu na czarny. Po wybraniu obszaru edycji, korzystając z menu »Warstwa | Nowa warstwa wypełnienia | Gradient«, tworzymy warstwę gradientu i wybieramy tryb »Kolor narzędzia do przezroczystości« oraz kąt »- 90°«. Następnie wciskamy klawisz [F7], by wywołać paletę warstw, aktywujemy warstwę gradientu i wybieramy tryb krycia »Nakładka«, po czym obniżamy wpisaną w polu po prawej stronie siłę krycia (domyślnie 100%) tak, by obraz wyglądał na naturalny. W przypadku prezentowanego zdjęcia wystarczyło 50%. Na koniec warto zwrócić uwagę na poziomy wartości tonalnych – najlepiej poprawić je na osobnej warstwie korekcyjnej. W oknie dialogowym przeciągnijmy oba zewnętrzne trójkąty w stronę środka – w ten sposób poprawimy kontrast i jasność zdjęcia.