ATI Radeon HD 5830 – zapychania luk ciąg dalszy…

To co trzeba przyznać Kanadyjczykom to fakt że w chwili obecnej oferta układów z serii HD 5000 jest dopasowana do potrzeb każdego klienta. Począwszy od lowendowych produktów HD 5400 poprzez stworzone z myślą o graczach HD 5800 a skończywszy na najwydajniejszej obecnie dwuprocesorowej konstrukcji HD 5970 każdy znajdzie coś dla siebie. W ciągu zaledwie siedmiu miesięcy na rynku pojawiło się aż 11 nowych konstrukcji idealnie zbalansowanych pod względem cenowym jak i wydajnościowym.
ATI Radeon HD 5830 – zapychania luk ciąg dalszy…

Jeszcze na dobre nie ochłonęliśmy po ostatnich premierze Radeon HD 5450 (4 luty) oraz nieco wydajniejszego HD 5750 (9 luty) a już dziś ATI do sprzedaży wpuszcza swój kolejny produkt. Tym razem przyszedł czas na zatkanie szczeliny w najwyższym z segmentów jednoprocesorowych kart – serii HD 5800.

Zanim przejdziemy do dalszego opisu nowości proponujemy abyście przyjrzeli się troszkę bliżej poniższej tabelce.

ModelRadeon HD 5770Radeon HD 5830Radeon HD 5850Radeon HD 5870
Proces technologiczny40 nm40 nm40 nm40 nm
Liczba tranzystorów1,04 mld2,15 mld2,15 mld2,15 mld
Częstotliwość rdzenia850 MHz800 MHz725 MHz850 MHz
Jednostki cieniujące800112014401600
Moc obliczeniowa1,36 TFLOPs1,79 TFLOPs2,09 TFLOPs2,72 TFLOPs
Jednostki teksturujące40567280
Szybkość wypełniania teksturami34,0 GTexel/s44,8 GTexel/s52,2 GTexel/s68,0 GTexel/s
ROP16163232
Szybkość wypełniania pikselami13,6 GPixel/s12,8 GPixel/s23,2 GPixel/s27,2 GPixel/s
Rodzaj pamięciGDDR5GDDR5GDDR5GDDR5
Częstotliwość pamięci1200 MHz1000 MHz1000 MHz1200 MHz
Przepustowość pamięci76,8 GB/s128 GB/s128 GB/s153,6 GB/s
Radeon HD 5830 powstał aby zapełnić lukę zarówno w wydajności jak i w cenie pomiędzy układami Radeon HD 5770 a Radeon HD 5850. Aby sprostać temu zadaniu w nowym HD 5830 względem modelu 5850 zostało usunięte aż 320 jednostek cieniujących, 16 jednostek teksturujących oraz tyle samo ROP-ów. Podobnie też jak w całej dotychczasowej serii HD 5800, tak i w prezentowanym dziś modelu zastosowane zostały wydajne pamięci GDDR5 o częstotliwości pracy 1000 MHz (4000 MHz efektywnie) wykorzystujące do komunikacji 256 bitową szynę danych. W referencyjnym modelu ATI, który otrzymaliśmy do testu wykorzystywane zostały kości firmy Samsung (K4G10325FE-HC04) o czasie dostępu 0,4 ns widywane wcześniej w modelach HD 5870. Według specyfikacji producenta są one w stanie pracować z maksymalną częstotliwością na poziomie 1250 MHz (5000 MHz efektywnie). Względem wydajniejszego Radeona HD 5850 zwiększeniu uległo natomiast taktowanie rdzenia karty z 725 do 800 MHz.

Układy z serii Radeon HD 5000 posiadają pełną obsługę najnowszego DirectX 11 działającego pod systemem operacyjnym Windows 7. W momencie premiery nowego produktu firma ATI w swojej prezentacji zamieściła slajd obrazujący jak na przełomie ostatnich paru lat były wprowadzane oraz jak rozwijały się poszczególne wersje tego popularnego API.

Jak można zauważyć na powyższych wykresach popularność każdej z wersji DirectX jest coraz większa w rok po premierze. DX 9 po roku czasu stosowany był w jednej czwartej dostępnych na rynku gier. Sytuacja poprawiła się po wprowadzeniu kolejnej jego odsłony i w 2007 40% gier posiadało silniki zgodne z nowszym API. Pod koniec zeszłego roku wraz z Windowsem 7 i kartami ATI pojawił się DX11. Według badań przeprowadzonych przez firmę AMD wynika, że już niedługo będzie on stosowany w aż 40% dostępnych na rynku tytułów. Prawdę mówiąc pewnie nikt by w tą dość wysoką wartość nie uwierzył, ale od czasu premiery Radeona HD 5870 firma AMD we współpracy z twórcami gier prezentuje coraz to nowsze tytuły. W chwili obecnej możemy już cieszyć się DX 11 grach: BattleForge, S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, DiRT 2 czy w prezentowanym zaledwie parę dni temu Aliens vs. Predator. A to jeszcze według zapowiedzi ATI jeszcze nie koniec… Wróćmy jednak do naszej karty.

Budowa karty

Jak już wspominaliśmy do naszych testów przyjechał referencyjny model karty który swoim wyglądem zewnętrznym niczym nie odbiegał od Radeona HD 5870. Umieszczony na 28 centymetrowym PCB układ został całkowicie zabudowany. Z jednej strony został przykryty masywnie wyglądającą plastykową obudową utrzymaną w charakterystycznym dla ATI kolorze czarno-czerwonym. Na jej końcu obsadzona została wydajna turbina odpowiedzialna za chłodzenie aluminiowego radiatora z czterema miedzianymi rurkami heat-pipe umieszczonego na GPU oraz pamięciach karty. Z tyłu karty zostały zamontowane dwa kanały, którymi do karty dostarczane jest chłodne powietrze. Z drugiej strony PCB zostało przykryte czarną aluminiową płytką z logo ATI. Jej zadaniem jest jedynie nadanie efektywnego wyglądu produktowi, gdyż po jej zdjęciu zobaczymy że nie chłodzi ona żadnych komponentów.
Niedługo w naszym rankingu zaprezentujemy karty firmy HIS które w trakcie pisania tego artykułu były już w drodze do Laboratorium. Od wspomnianego wyżej sampla będzie je odróżniał układ chłodzenia wyposażony w centralnie umieszczony wentylator… czy będą tam jakiś inne zmiany – na to pytanie odpowiemy niedługo.

Na śledziu karty zostały umieszczone dwa wyjścia DVI oraz po jednym złączu HDMI/DisplayPort. Podobnie też jak w przypadku większości kart wchodzących w skład serii Radeon HD 5000 także i prezentowany dziś produkt oferuje obsługę technologii ATI Eyefinity umożliwiającą podłączenie do wspomnianych wyżej wyjść trzech monitorów o przekątnej 1920×1200 każdy. Otrzymany w ten sposób obraz (5760 x 1200) bardzo dobrze komponuje się z większością dostępnych na rynku gier…

Eyefinity na trzech poziomych monitorach

Eyefinity na trzech poziomych monitorach
Eyefinity na trzech ustawionych w pionie monitorach

Eyefinity na trzech ustawionych w pionie monitorach

… natomiast równie dobrze spisze się w trakcie pracy.

Praca z wykorzystaniem trzech monitorów oraz technologii ATI Eyefinity

Praca z wykorzystaniem trzech monitorów oraz technologii ATI Eyefinity

Do zasilania karty będziemy potrzebowali standardowo dwóch sześciopinowych kabli. W miejscu tym warto również wspomnieć o ilości energii wydzielanej przez układ. Maksymalnie układ wygeneruje jej aż 175W czyli o 24W więcej niż wydajniejszy Radeon HD 5850 i zaledwie o 13W mniej niż HD 5870. Zapytany w trakcie konferencji o taki stan rzeczy przedstawiciel ATI odpowiedział że jest to związane głównie z wysokim taktowaniem rdzenia. Sytuacja wraca natomiast do normy w momencie gdy karta graficzna nie jest wykorzystywana. Wydziela ona wtedy zaledwie 25W czyli o 2W mniej niż jej wydajniejsi bracia.

Wydajność

Wydajność nowego Radeona HD 5830 sprawdziliśmy na standardowym zestawie benchmarków przewidzianych w naszej procedurze testowej. Ze względu na brak możliwości dłuższego przetrzymania karty lista ta jest dość skąpa, natomiast obiecujemy poprawę w momencie otrzymania kart od poszczególnych producentów.

3DMark06

W starszym 3DMark06 wykorzystującym do pomiaru wydajności dema (API DirectX 9) karta wypadła zgodnie z oczekiwaniami ATI. Wynik 15953 punktów pozwolił jej miedzy innymi na wyprzedzenie dużo wydajniejszych układów GeForce 285, a nawet dwurdzeniowych GeForce GTX 295.

3DMark Vantage

Test 3DMark Vantage przeprowadziliśmy w standardowym trybie pomiaru – Performance. Również tu karta spisała się bardzo dobrze wyprzedzając konkurencyjnego GeForce GTX 285 o ponad 6%. Dość znaczną przewagę Radeon Hd 5830 uzyskał nad słabszym HD 5770, a do wydajniejszego HD 5850 zabrakło mu jedynie paru punktów. Pozostawmy jednak testy syntetyczne i spójrzmy jak nowość ATI zachowywać się będzie w grach.

Crysis

Do stworzenia gry użyto silnika CryENGINE2, który w 2007 roku uważany był za jeden z najbardziej zaawansowanych. Silnik odpowiada za grafikę, fizykę i sztuczną inteligencję bohaterów niezależnych. Korzysta on z biblioteki DirectX 10 i tym samym z Shader Model 4.0.

Wy tym przypadku nie było już mowy o konkurowaniu ze wspomnianymi przy testach syntetycznych układami nVidii. Radeon HD 5830 wstrzelił się idealnie pomiędzy HD 5770 a HD 5850. W trakcie pomiaru wyprzedził o zaledwie 1 fps kartę ze starszej generacji – Radeon HD 4890.

Unreal Tournament 3

Unreal Tournament 3 to przedstawiciel dość licznej grupy gier wykorzystującej silnik graficzny Unreal Engine 3 oparty o API DirectX 10.

W tym teście karta również zajęła przewidziane dla siebie miejsce w szeregu.

World in Conflict

World in Conflict to strategiczna gra czasu rzeczywistego stworzona przez Massive Entertainment a wydana przez Sierra Entertainment. Wykorzystuje silnik graficzny Masstech zgodny z DX10.

Podobnie jak we wcześniejszych testach bazujących na grach, tak i w World in Conflict karta uplasowała się pomiędzy Radeonami HD 5770 a HD 5850.

Podsumowanie

Prezentowany dziś Radeon HD 5830 jest na pewno produktem dobrze wykonanym. Dzięki zachowaniu 256 bitowej szyny danych nowość ATI jest miejscami zdecydowanie lepsza niż tańszego Radeona HD 5770 a w niektórych testach nawet bez 320 jednostek cieniujących jest on w stanie konkurować z HD 5850. Również dodatki w postaci ATI Eyefinity oraz DX11 mimo ze w chwili obecnej z nich jeszcze nie korzystamy lepiej mieć na zapas. Dzięki stale spadającym cenom monitorów LCD może już w tym roku uda się zakupić trzy z nich za rozsądną kwotę…
Jedyną rzeczą która nas troszkę niepokoi w prezentacji nowego Radeona jest cena. Sugerowana kwota która przyjdzie nam teoretycznie zapłacić to 850 zł. Znając zamiłowanie naszych rodzimych sklepów do wprowadzania dodatkowej opłaty “za nowość” urośnie ona zapewne do około 900 zł a w tym przedziale można już nabyć wydajniejszego Radeona HD 5850. Nawet jeżeli sklepy nie zdecydują się zarabiać na nowości ATI to pozostaje jeszcze inna kwestia. Jak już wspominaliśmy w tekście karta w tej formie sprzedawana nie będzie gdyż każdy z vendorów otrzymał wolną rękę w jej projektowaniu. Zmienione układy chłodzenia oraz dodatkowe akcesoria które zapewne będą z kartą dostarczane mogą również niekorzystnie wpłynąć na ostateczną sklepową cenę tych kart. Nie ma jednak co przesądzać. W momencie kiedy pisaliśmy artykuł żaden z producentów nie był nam w stanie dostarczyć do testów finalnego produktu stąd też nie wiadomo jakie ceny przyjęli oni dla finalnych konstrukcji.

PS. ze względu na przejściowe problemy z CMS przewidziany na premierę tekst publikujemy dopiero dziś za co Was serdecznie przepraszamy i obiecujemy poprawę:P

Grzegorz Glonek