Colorful GeForce GTX 460 768MB GDDR5

Colorful GTX 460 jest pierwszą kartą graficzną tego producenta w naszych testach. Model który został wysłany do naszego Laboratorium wyposażony został w układ graficzny GTX 460 współpracujący z 768MB pamięci GDDR5 komunikującymi się za pomocą 192-bitowej szyny danych. Karta oferuje dwa wyjścia DVI

Karty graficzne wykorzystujące najnowsze rdzenie nVidii GTX 460 są na rynku od połowy lipca. Swoją całkiem niezłą wydajność zawdzięczają one zmodernizowanemu układowi GF100 na którym to bazowały pierwsze Fermi a który w GTX 460 ujrzał swoją nową odsłonę – GF104. Nowością w naszym rankingu jest również sam producent, od którego do Laboratorium otrzymaliśmy niedawno produkt wyposażony we wspomniany wyżej układ – firma Colorful.

Najnowszy 3DMark pełnowartościową wersję GTX 460 ocenił o ponad tysiąc punktów lepiej niz prezentowanego dziś referencyjnego Colorfula

Najnowszy 3DMark pełnowartościową wersję GTX 460 ocenił o ponad tysiąc punktów lepiej niż prezentowanego dziś referencyjnego Colorfula

Zanim przejdziemy do prezentacji nowej karty przypomnijmy sobie w paru zdaniach czym budowa najnowszej nVidii odbiega od wcześniejszego, teoretycznie wydajniejszego GeForce GTX 465.

Jak zapewne pamiętacie z tego artykułu nVidia w dniu premiery zaprezentowała nam dwie karty GTX 460. W obu przypadkach referencyjnie pracują one z częstotliwością 675 MHz dla rdzenia, 1350 MHz dla jednostek cieniujących oraz efektywnymi 3600 MHz dla pamięci GDDR5. Obie karty różnią się miedzy sobą ilością ROP’ów. W mocniejszej wersji dostępne są 32, natomiast słabsza wersja ich ma ich tylko 24. Kolejną z różnic jest szerokość szyny dostępna w obu kartach. Wydajniejsze z nich dysponuje jej 256-bitową odmianą, natomiast słabsza 192-bitową. Przekłada się to bezpośrednio na ilość dostępnej na kartach pamięci RAM. Na półkach sklepowych są dostępne zatem GeForce GTX 460 z 1024 MB bądź jego słabsza odmiana z 768 MB.

W grze Crysis Warhead różnicę w wydajności pomierzy oboma modelami można ocenić wprost jako przepaść...

W grze Crysis Warhead różnicę w wydajności pomierzy oboma modelami można ocenić wprost jako przepaść…

Prezentowana dziś karta Colorful jest produktem referencyjnie taktowanym ze standardowym układem chłodzenia. Wyposażona została w 768 MB pamięci, zatem zaliczamy ją do słabszej odmiany GeForce GTX 460. Na jej tylnym panelu zostały umieszczone dwa wyjścia DVI oraz jedno mini HDMI. W tym miejscu warto wspomnieć o dość nietypowym wyposażeniu, które znajdziemy w opakowaniu tej karty. Otóż producent zapakował nam przejściówkę z DVI na analogowego D-Suba, przejściówkę z DVI na HDMI oraz dwie przejściówki zasilania ze złączy molex na 6-pin PEG. Do tego dostaniemy jeszcze płytę ze sterownikami i na tym lista ta się kończy.

Podobnie zresztą wygląda sytuacja w grze Far Cry 2

Podobnie zresztą wygląda sytuacja w grze Far Cry 2

Jak słusznie zauważyliście zabrakło tu jednego, według mnie dość istotnego dodatku w postaci przejściówki z mini HDMI na HDMI, którą znalazłem we wszystkich dotychczas testowanych w Labie kartach z serii GeForce GTX 400 a wyposażonych w złącze mini HDMI. Jeżeli to przeoczenie dotyczące jedynie sampla testowego to OK., natomiast jeżeli w finalnych opakowaniach nie będzie ten kabel umieszczony to staniecie się właścicielami jednego złącza z którym nie będziecie w stanie zrobić nic… no chyba, że zdecydujecie się na zakup kabla oddzielnie.

W DiRT2 różnica jest już zdecydowanie mniejsza. Obie karty wyprzedziły teoretycznie wydajniejszy model GTX 465 a także zaczęły gonić GTX 470

W DiRT2 różnica jest już zdecydowanie mniejsza. Obie karty wyprzedziły teoretycznie wydajniejszy model GTX 465 a także zaczęły gonić GTX 470

Wydajność karty Colorful GeForce GTX 460 wyposażonej w 768MB pamięci oraz zaledwie 192-bitową szynę jest zdecydowanie niższa od swojego pełnowartościowego odpowiednika. W tekście zaprezentowałem część z dość szerokiego zestawienia otrzymanych wyników natomiast po pełne ich zestawienie zapraszamy do nowego rankingu kart graficznych.

Pod względem poboru prądu Colorful wypada naprawdę dobrze... ale czy warto dla 15 W tracić wydajność pełnego GTX 460?

Pod względem poboru prądu Colorful wypada naprawdę dobrze… ale czy warto dla 15 W tracić wydajność pełnego GTX 460?

Karty z chipsetem GeForce GTX 460 są jedynymi z ciekawszych, według mnie, propozycjami nVidii dostępnymi na rynku. Niestety różnica w wydajności pomiędzy modelem z 1024 MB, a tym z 768 MB jest na tyle znaczna, że warto się chyba zastanowić nad dołożeniem paru złotych i zakupie tej pierwszej.

Colorful do zakupu swojego produktu zachęca klientów bardzo atrakcyjną ceną na poziomie około 799 zł. Niestety warto wziąć pod uwagę brakującą przejściówkę mini HDMI – HDMI. W chwili obecnej również dostępność układów z logo tego producenta może okazać się nie lada problemem, natomiast według przedstawicieli firmy ekspansja na rynki europejskie ma przebiegać bardzo agresywnie.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 50
    • Wyposażenie i dane techniczne 63
    • Chłodzenie 76
    • Wydajność 42
  • Kod producenta GF GTX460-768M DDR5 R40 CH
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 460
  • Liczba jednostek zunifikowanych 336
  • Pamięć [MB] 768
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 675
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1350
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3600
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 192
  • Czas dostępu [ns] 0.5
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 258,96
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 12992
    • Graphics score 11548
    • Physics Score 36
    • Combined Score 32
    • GraphicsTest1 20798
    • GraphicsTest2
    • GraphicsTest3 20118
    • GraphicsTest4 8104
    • PhysicsTest 9128
    • CombinedTest 5856
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score
    • Graphics score 107.57
    • Physics Score 90.21
    • Combined Score 75.44
    • GraphicsTest1
    • GraphicsTest2 93.22
    • GraphicsTest3 76.69
    • GraphicsTest4 61.04
    • PhysicsTest
    • CombinedTest 81.07
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance 65.1
    • 3DMark Score 50.51
    • GPU Score
    • GPU Test 1 55.15
    • GPU Test 2 40.34
    • CPU Score 21.38
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score
    • GPU Score 38.24
    • GPU Test 1 31.96
    • GPU Test 2 31.41
    • CPU Score
  • 3DMark06 (1.2.0) 29.87
    • 3DMark result 24.79
    • SM2.0 Score 24.41
    • HDR/SM3.0 Score
    • CPU Score 24.01
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high 19.8
    • 1280x1024 19.02
      • noAA [FPS]
      • 4xAA [FPS] 14.26
      • 8xAA [FPS] 6.21
    • 1680x1050 3.11
      • noAA [FPS]
      • 4xAA [FPS]
      • 8xAA [FPS] 63
    • 1920x1200 61
      • noAA [FPS] 64
      • 4xAA [FPS] 32
      • 8xAA [FPS] 55
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 25
      • 4xAA [FPS] 24
      • 8xAA [FPS] 24
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast 16
    • 1280x1024 22
      • AAx0
      • AAx4 11
      • AAx8 11
    • 1680x1050 11
      • AAx0 8
      • AAx4 10
      • AAx8
    • 1920x1200 7
      • AAx0 6
      • AAx4 7
      • AAx8 2
    • 2560x1600 6
      • AAx0
      • AAx4
      • AAx8 67
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version) 71
    • 1280x1024 74
      • Day [FPS] 44
      • Night [FPS] 64
      • Rain [FPS]
      • Sun [FPS] 39
      • Average [FPS] 41
    • 1680x1050 43
      • Day [FPS] 28
      • Night [FPS] 38
      • Rain [FPS]
      • Sun [FPS] 26
      • Average [FPS] 27
    • 1920x1200 29
      • Day [FPS] 18
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS]
      • Sun [FPS] 15
      • Average [FPS] 13
    • 2560x1600 14
      • Day [FPS] 3
      • Night [FPS] 11
      • Rain [FPS]
      • Sun [FPS]
      • Average [FPS] 121.3
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows 105.2
    • 1280x1024 91.8
      • Day [FPS]
      • Night [FPS] 97.8
      • Rain [FPS] 83.3
      • Sun [FPS] 72.0
      • Average [FPS]
    • 1680x1050 80.8
      • Day [FPS] 68.2
      • Night [FPS] 59.2
      • Rain [FPS]
      • Sun [FPS] 48.8
      • Average [FPS] 41.4
    • 1920x1200 35.3
      • Day [FPS]
      • Night [FPS]
      • Rain [FPS] 71.8
      • Sun [FPS] 45.1
      • Average [FPS]
    • 2560x1600 41.3
      • Day [FPS] 28.6
      • Night [FPS]
      • Rain [FPS] 19.3
      • Sun [FPS] 12.6
      • Average [FPS]
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark 2.1
    • 1280x1024 1.3
      • noAA noAF [FPS]
      • 4xAA 8xAF [FPS]
      • 8xAA 16xAF [FPS] 105.3
    • 1680x1050 78.0
      • noAA noAF [FPS]
      • 4xAA 8xAF [FPS] 91.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 68.2
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 79.1
      • 4xAA 8xAF [FPS] 58.9
      • 8xAA 16xAF [FPS]
    • 2560x1600 54.0
      • noAA noAF [FPS] 41.6
      • 4xAA 8xAF [FPS]
      • 8xAA 16xAF [FPS] 1
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16 3
    • 1280x1024 noAA noAF 1
      • DX10 2
      • DX11 34,4
    • 1680x1050 AAx2 AFx8 33,9
      • DX10 1,7
      • DX11 1,6
    • 1920x1200 AAx4 AFx16 43,4
      • DX10 42,8
      • DX11 3,7
    • 2560x1600 AAx4 AFx16 3,6
      • DX10 38,2
      • DX11 35,5
  • DiRT2 2,3
    • 1280x1024 2,1
1
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.