Przestępstwa w Internecie dotykają dwóch na pięciu Polaków

Użytkownicy nie zawsze mają świadomość, że często jedno kliknięcie myszką dzieli ich od stania się ofiarą ataku w Internecie. Najnowszy raport przeprowadzony przez agencję badawczą Gemius na zlecenie producenta oprogramowania zabezpieczającego marki Norton, pt. “Wpływ cyberprzestępczości na ludzi”, wskazuje na powszechne występowanie przestępczości internetowej: dwie trzecie (65%) użytkowników Internetu na całym świecie, w tym dwóch na pięciu (40%) polskich użytkowników stało się ofiarami cyberprzestępstw – np. wirusów komputerowych, oszustw online, czy kradzieży numerów kart kredytowych i tożsamości.
Głównym punktem programu tegorocznej konferencji Digital Agenda Assembly była bezpieczna przyszłość cyfrowa przy dążeniu do dalszego wzrostu oraz innowacji
Głównym punktem programu tegorocznej konferencji Digital Agenda Assembly była bezpieczna przyszłość cyfrowa przy dążeniu do dalszego wzrostu oraz innowacji

Raport rzuca światło na emocje, jakie towarzyszą osobom, które zostały w jakikolwiek sposób zaatakowane lub oszukane w sieci. Badanie pokazuje, że najsilniejsze emocje i reakcje odczuwane przez ofiary w Polsce to złość (62%), zdenerwowanie (55%) i uczucie bycia oszukanym (46%).

W wielu przypadkach użytkownicy obwiniają się za bycie zaatakowanym. Jedna trzecia polskich użytkowników sądzi, że może stać się ofiarą cyberprzestępstw, a 62% nie spodziewa się, aby przestępcy mogli zostać postawieni przed wymiarem sprawiedliwości. Taka postawa wynika z poczucia bezsilności i niechęci do podejmowania proaktywnych działań.

Pomimo coraz większego wpływu cyberprzestępczości, powszechności zagrożeń i ich nagłaśniania, ludzie nie zmieniają swojego zachowania – mniej niż połowa (44 procent) polskich użytkowników twierdzi, że zmieniłaby swoje zachowanie w Internecie, gdyby stała się ofiarą. W tym przypadku najwięcej osób (60%) twierdzi, że zgłosiłoby cyberprzestępstwo na policję, jednak spośród osób, które były celem ataku w Internecie, tylko 13% skontaktowało się z organami ścigania.

Naprawienie skutków przestępstwa w Internecie może być bardzo frustrujące. Według raportu, dla 43% Polaków zajmuje ono do 7 dni, a 12% respondentów twierdzi, że nigdy nie rozwiązało wszystkich problemów. Dla ponad co trzeciego polskiego użytkownika największą konsekwencją związaną z cyberprzestępstwem było doświadczenie negatywnych emocji, zaś dla 29% – czas potrzebny na naprawienie szkód.

Raport dotyka także kwestii mniejszych przestępstw czy też “niewinnych kłamstw”. 28% respondentów uważa za legalne pobranie jednego utworu muzycznego, całego albumu lub filmu bez płacenia. Z kolei 34% badanych choć zgadza się, że te działania pozostają w sprzeczności z prawem, nie postrzega ich jako złych moralnie. Co dziesiąty (14%) polski użytkownik nie widzi nic złego w przeglądaniu poczty e-mail lub historii przeglądarki bez zgody właściciela.