Historycznie o grach: spotkanie z Jackiem Komudą

Na spotkanie ze znanym historykiem, ale – przede wszystkim – pisarzem, można było wygrać zaproszenia w konkursie, który zorganizowały wspólnie Cenega i CHIP.pl.
Ups! To chyba nie ten wykład. Niech panowie sobie nie przeszkadzają, a ja już wychodzę!
Ups! To chyba nie ten wykład. Niech panowie sobie nie przeszkadzają, a ja już wychodzę!

Wykład okraszony był niecodzienną oprawą. Na wstępie odtworzono film Tomasza Bagińskiego, aby wprowadzić audytorium w odpowiedni nastrój. Po chwili na salę weszli wojownicy odziani w średniowieczny rynsztunek i rozpoczęła się bitwa. Na szczęście obyło się bez rozlewu krwi.

Przedmówcą Jacka Komudy był PR Manager Cenegi – Konrad Rawiński. Opowiedział on krótko o grze Imperium Polskie: Od Krzyżaków do Potopu. Jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie, które oddawać ma realia i klimat Polski XIV-XVII wieku. W grze wiernie zawarto nie tylko historię, ale także władców i jednostki tamtego okresu. Mechanika w dużej mierze ma przypominać Cywilizację, a screeny wyglądają dość obiecująco. Oficjalna data premiery została ustalona – symbolicznie – na 11 listopada, czyli w Święto Niepodległości, lecz gra będzie dostępna już dzień wcześniej.

Jacek Komuda zaczął swój wykład od słowa wyjaśnienia jaka jest jego rola w całym przedsięwzięciu. Zajmował się głównie dostosowywaniem nazewnictwa oraz tekstów w grze, aby odpowiadały epoce i konsultował merytorycznie, aby jak najdokładniej oddawała ona wydarzenia z historii Polski XIV-XVII wieku.

Następnie historyk przeszedł do meritum, a więc do zagadnienia zgodności gier strategicznych z historycznymi realiami. Według Jacka Komudy gry dobrze odwzorowują między innymi wynalazki, rozwój państw i społeczeństw czy stosunki dyplomatyczne, a więc prowadzenie handlu, polityki zagranicznej i zawierania umów międzynarodowych.

To czego grom brakuje to przede wszystkim wierne odwzorowanie pewnych skomplikowanych układów społeczno-politycznych, np. wydarzeń losowych, buntów, strajków poszczególnych grup społecznych, efektów zarządzania państwem w zakresie polityki wewnętrznej czy stanowienia prawa.

Według Jacka Komudy kluczowe elementy, które powinna zawierać gra, aby dobrze odwzorowywała realia to:

• Władza oddana w ręce gracza, tak jak ma to miejsce do tej pory. Chodzi tutaj głównie o trenowanie armii, budowanie struktur miejskich czy zlecanie odkryć naukowych.

• Rozbudowane mechanizmy, które pozwolą na reagowanie na dane socjologiczne

• Możliwość podejmowania tylko tych decyzji, na które miał wpływ władca

• Zaczerpnięty z gier fabularnych szczegółowy system współczynników opisujących postaci

• Zwiększenie roli doradców i możliwość ich rekrutowania

• Możliwość ingerencji użytkowników w mechanizmy gry, jak np. w Wikipedii

Po tej części przyszedł czas na zadawanie pytań, za które uczestnicy spotkania dostawali upominki w postaci złotych monet (złotych z przymrużeniem oka).

Całość spotkania utrzymana była w lekkim klimacie, a Jacek Komuda okazał się być nie tylko bardzo dowcipnym człowiekiem, ale także znakomitym wykładowcą i – co ważne – aktywnym graczem. Choć – jak sam przyznał – od strategii woli bardziej shootery.