Nokia traci rynek, nowy CEO zapowiada “szybszą przemianę”

W czwartym kwartale 2010 roku, fiński producent sprzedał 123,7 miliona swoich urządzeń, co daje 12-procentowy wzrost w stosunku do kwartału trzeciego, ale 3-procentowy spadek w stosunku do czwartego kwartału 2009 roku. Mimo wszystko, zyski ze sprzedaży wzrosły zarówno w porównaniu z poprzednim kwartałem (o 4 procent), jak i tym samym okresem w poprzednim roku (o 18 procent).
Nokia traci, ale z nowym CEO ma zamiar ulec szybkiej przemianie
Nokia traci, ale z nowym CEO ma zamiar ulec szybkiej przemianie

Nokii nie wiedzie się także zbyt dobrze w segmencie smartfonów, z uwagi na spóźnioną premierę urządzeń z systemem MeeGo – udział w tym rynku w Q4 2010 roku spadł do poziomu 31 procent z 36 procent w trzecim kwartale 2010 roku oraz z 40 procent w czwartym kwartale 2009 roku. I nie wystarcza tutaj nawet 36-procentowy wzrost sprzedaży smartfonów do wyniku 28,3 miliona sprzedanych egzemplarzy w Q4 2010.

Roczny zysk operacyjny to kolejny spadek. Z 1,47 miliarda euro w 2009 roku do “zaledwie” 1,09 miliarda euro w 2010 roku.

Nowy dyrektor generalny Nokii, Stephen Elop zapowiada jednak zmiany. Szybkie zmiany. – Nokia mierzy się z poważnymi wyzwaniami w kwestiach konkurencyjności i jakości wykonania. Mówiąc w skrócie, rynek się zmienił i teraz nadszedł czas dla Nokii, by zmieniła się szybciej – uważa Elop.

Z niecierpliwością czekamy zatem na targi Mobile World Congress. Być może fiński producent wyciągnie jakiegoś asa z rękawa.