Opera: WebGL i akceleracja sprzętowa pod każdym systemem operacyjnym

Opera zaprezentowała rozwojową wersję przeglądarki, która renderowała trójwymiarowe obiekty canvas poprzez WebGL dla Windows już ponad trzy lata temu. Co więcej, jak w 2009 roku ruszyły prace nad standaryzacją WebGL, Opera była aktywnym głosem w tej sprawie, a także rozpoczęła poważniejsze prace nad jego implementacją. Efekty tych prac możemy sprawdzić od dziś.
Opera: WebGL i akceleracja sprzętowa pod każdym systemem operacyjnym

Nowa wersja rozwojowa przeglądarki Opera pozwala na akcelerację grafiki 3D w elementach canvas w JavaScript. API opiera się na OpenGL ES 2.0, co oznacza, że WebGL zadziała na wielu różnych zgodnych urządzeniach, w tym komputerach, komórkach czy telewizorach.

Internet Explorer 9 i Firefox 4 rysują wszystko przy pomocy akceleracji karty graficznej, a nie tylko JavaScript. Tak jak Opera w omawianej wersji. Jednak ich mechanizmy działają tylko na Windows Vista (lub nowszym). Akceleracja Opery zadziała na każdym systemie, zakładając, że ów system ma odpowiednio napisane sterowniki, wykorzystujące potencjał sprzętu. Innymi słowy, Windows XP, Ubuntu, Mac OS X czy urządzenia zgodne z OpenGL ES 2 też się liczą.

Wczesną wersję rozwojową (nieukończoną, wciąż zawierającą błędy znajdziecie tutaj. WebGL ani akceleracja sprzętowa nie trafią jednak do wersji 11.10. I nie wiadomo do której w ogóle trafią.