Komputer, który czyta ze zrozumieniem

Komputery rozumieją tekst wyłącznie jako dane do przetworzenia. Nie potrafią go zrozumieć. A co, jeśli by potrafili? Naukowcy z MIT i AIL uczą komputery... czytać.
HAL-9000 nie tylko czytał, ale i słuchał ze zrozumieniem

HAL-9000 nie tylko czytał, ale i słuchał ze zrozumieniem

MIT i Artificial Intelligence Lab chcą, by komputer potrafił przeczytać książkę ze zrozumieniem. W tym celu opracowują algorytmy poznawcze: komputer ma wykonać z powodzeniem zadanie posługując się instrukcją obsługi. Metodą prób i błędów maszyna wykonuje dane działania i porównuje jego efekty z instrukcją obsługi.

Pierwszym udanym zadaniem było zainstalowanie programu w systemie Windows na bazie instrukcji obsługi podanej na witrynie Microsoftu. Następne zadanie okazało się dużo ambitniejsze: na podstawie dołączonej do niej oryginalnej instrukcji obsługi, nauczyć się grać w grę „Civilizaiton”, w której to gracz musi wysłać człowieka w kosmos zaczynając od epoki kamienia łupanego i będąc władcą absolutnym swojej nacji. Na chwilę obecną komputer, nauczony z instrukcji obsługi, wygrywa 79 procent gier.

Gry są świetnym sprawdzianem dla sztucznej inteligencji z uwagi na ich złożoność. Każde działanie w grze nie ma jednego, z góry ustawionego efektu z uwagi na losowość gier. Komputer musi radzić sobie ze złożonymi przypadkami, których wynik jest losowy — mówi przedstawiciel Artificial Intelligence Lab. Z kolei instrukcje są ”

luźnym opisem, nie mówią ci jak wygrać. Dają rady i sugestię, wiele musisz się nauczyć sam”.

Komputer uczący się czytać nie ma pojęcia o danym zagadnieniu, które musi rozwiązać, takim jak zagranie w grę czy zainstalowanie programu. Wie tylko co może robić. Klikać lewym przyciskiem myszy, prawym, ruszać kursorem, i tak dalej. Ma dostęp do tego, co widać na ekranie. Potrafi też ocenić swój sukces lub porażkę (udało się zainstalować program, udało się wygrać grę). Nie wie jednak co oznaczają dane słowa, nie wie co symbolizują obiekty w grze. Więc na początku jego działania są całkowicie losowe. Jednak każda próba działania kończy się jakimś komunikatem. Który następnie można porównać ze słowami w instrukcji a także tymi w pobliżu, i analizować ich relacje na podstawie stawiania hipotez.

Ten sam algorytm próbował się uczyć instalacji programu i wygrania gry bez czytania instrukcji. Zajmowało mu to średnio o połowę więcej czasu, eliminując tym samym hipotezę, że nauka czytania do niczego się nie zdała.

Skynet coraz bliżej.

2
Źródło: Massachusetts Institute of Technology
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.