Polskie firmy będą coraz bardziej mobilne

Stale rosnący poziom sprzedaży smartfonów sprawia, że użytkownicy korzystający z mobilnego dostępu do sieci stają się coraz bardziej interesującymi klientami dla polskich firm. Szacunki Gfk Polonia wskazują, że w 2011 roku Polacy zakupili od 4,5 mln do 5,6 mln smartfonów, które tym samym stanowiły 40 proc. rynku telefonów komórkowych w Polsce. Poziom sprzedaży w stosunku do 2010 roku wzrósł, aż o 27 proc.
Sprzęt podobny, oprogramowanie diametralnie różne
Sprzęt podobny, oprogramowanie diametralnie różne
Smartfonów już nie można ignorować

Smartfonów już nie można ignorować

Analizy działu badawczego Pyramid Research wskazują, że do 2015 roku rynek sprzedaży smartfonów może on sięgnąć nawet ośmiu milionów sztuk, a ich udział w rynku wzrośnie do poziomu 60 proc. Wyniki badania Analytics and Insight przeprowadzonego przez dom mediowy MEC wykazały, że w Polsce już blisko cztery mln. użytkowników korzysta z aplikacji mobilnych. Specjaliści Fortune Cookie zaznaczają jednak, że wprowadzenie tego typu rozwiązań w firmie powinno jasno wynikać z modelu biznesowego firmy, a ich implementacja wymaga opracowania szczegółowej strategii. Przestrzegają również przed opracowywaniem aplikacji mobilnych o nikłym poziomie funkcjonalności, konstruowanych wyłącznie na podstawie trendów rynkowych.

Decyzja o realizacji aplikacji mobilnej powinna logicznie wynikać z modelu biznesowego, oferty firmy oraz sposobu, w jaki korzystają z niej użytkownicy. Jeżeli jesteśmy przekonani, że rozwiązanie to wpłynie na wzrost atrakcyjności świadczonych przez nas usług oraz umożliwi pozyskanie nowych klientów, warto w nie zainwestować. Jednak w niektórych przypadkach dużo bardziej uzasadnionym działaniem jest opracowanie mobilnej wersji naszej firmowej strony www — mówi Maciej Swoboda, Client Service Director, Fortune Cookie.

Blisko 70 proc. właścicieli smartfonów korzysta z nich podczas dokonywania zakupów oraz wyszukiwania informacji o firmie, wynika ze światowego badania przeprowadzonego przez Google. Na podstawie uzyskanych w ten sposób danych, blisko 75 proc. podejmuje decyzje zakupowe. Bardzo często użytkownicy reagują na uzyskane informacje tego samego dnia: 65 proc. decyduje się na kontakt telefoniczny, a blisko 50 proc. na wizytę w sklepie. Eksperci wskazują, że są to liczby, na które warto zwrócić uwagę, jednocześnie zaznaczając, że już niedługo polski rynek będzie musiał uwzględnić potrzeby mobilnych internautów.

Dane jednoznacznie wskazują, że polscy użytkownicy stają się coraz bardziej mobilni. Firmy, które będą chciały ich do siebie przekonać już niedługo będę musiały podjąć decyzję o realizacji działań umożliwiających przekazanie swoim obecnym i potencjalnym klientom jak największej liczby informacji o usługach i produktach, ukazanych w przejrzystej i funkcjonalnej formie. Aplikacje bądź mobilna wersja strony powinny być przede wszystkim użyteczne, dlatego też w trakcie ich projektowania szczególny nacisk powinien zostać położony na potrzeby użytkownika — dodaje Maciej Swoboda.