Symantec Corporation obchodzi w tym roku 30-lecie działalności na świecie i 13-lecie w Polsce

Założona w 1982 roku firma, której kapitał początkowy wynosił 100 000 dolarów, w ciągu 30 lat stała się jednym z liderów na rynku oprogramowania zabezpieczającego cyfrowe informacje. Dzisiaj Symantec zatrudnia ponad 20 000 pracowników i generuje roczne obroty w wysokości ponad 6 mld dolarów. Znana szerzej konsumentom na całym świecie ze swojej marki Norton, firma z Mountain View posiada w swoim portfelu dziesiątki produktów – zarówno dla klientów indywidualnych, jak i biznesu.
Jak wam kojarzy się ta marka?

Jak wam kojarzy się ta marka?

W tym roku, podczas konferencji Symantec.Future, producent rozwiązań ochronnych obchodzi również 13. urodziny prowadzenia działalności w Polsce. Kierowana przez Jolantę Malak firma Symantec Poland nie tylko prowadzi procesy sprzedaży produktów i usług informatycznych na lokalnym rynku, ale stanowi także strategiczny ośrodek dla całej korporacji. W Polsce rozlokowane zostały działy wsparcia technicznego dla klientów korporacyjnych oraz usług wewnętrznych („Shared Engineering Services”). Dzisiaj Symantec Poland zatrudnia blisko 150 specjalistów IT.

„Niewiele firm może poszczycić się 30-letnią obecnością na rynku teleinformatycznym. W ciągu trzech dekad Symantec nie tylko sprostał wyzwaniom związanym z dynamicznym wzrostem spółki, ale umocnił się na pozycji lidera w dziedzinie ochrony cyfrowych informacji” — powiedziała Jolanta Malak, Country Manager w Symantec Poland.

1982: Powstanie Symantec Corporation

Firma Symantec została założona wiosną 1982 roku dzięki Gary’emu Hendrixowi, którego starania doprowadziły do wydzielenia z firmy Machine Intelligencje Corporation działu biznesowego, zajmującego się tworzeniem aplikacji do wydawania poleceń komputerowych w naturalnym języku. Nazwa Symantec pochodzi od kombinacji trzech wyrazów: ”

sy

ntax” (składnia), „se man tics” (semantyka) oraz tec hnology” (technologia).

W trakcie pierwszych ośmiu lat swojej działalności firma skupiała się na rozwiązaniach do obsługi baz danych, zarządzania sieciami oraz narzędziami programistycznymi i użytkowymi. Niszą oprogramowania antywirusowego po raz pierwszy Symantec zainteresował się w 1989 roku, wypuszczając na rynek program Symantec AntiVirus for Macintosh. Produkt ten tylko w trakcie pierwszego miesiąca debiutu na rynku sprzedał się w 100 000 kopiach. Sukces sprzedażowy pierwszego produktu antywirusowego skłonił Symanteca do intensyfikacji działań w tym segmencie. W roku 1990 spółka z Kalifornii przejęła firmę Certus Corporation – wydawcę popularnego programu antywirusowego Novi – oraz niewielką wówczas jeszcze firmę Peter Norton Computing – znanego i czołowego producenta programów użytkowych. W 1995 roku, pierwszego dnia premiery „Windows 95”, Symantec wprowadził na rynek dedykowane temu systemowi oprogramowanie antywirusowe marki Norton. Wraz z rozwojem znaczenia i upowszechnienia Internetu, w 1996 roku Symantec jako pierwszy producent zaprezentował technikę LiveUpdate, pozwalającą klientom na ściąganie aktualizacji programu, sygnatur wirusów czy reguł dla zapory ogniowej. Również jako pierwsza firma, Symantec przedstawił zintegrowany pakiet ochronny, Norton Internet Security dla klientów indywidualnych oraz Symantec Endpoint Protection dla biznesu.

Od samego początku istnienia, firmie Symantec przyświecał cel oferowania innowacyjnych i dopracowanych rozwiązań – niezależnie czy wymagało to zbudowania produktu od podstaw czy zakupu technologii od innych firm. Proces akwizycji dobrze rokujących przedsiębiorstw IT został rozpoczęty już w roku 1987. Tylko w latach 1989-2005 Symantec przejął 33 spółki informatyczne lub ich departamenty. Choć najpowszechniej znana akwizycja dotyczyła firmy Peter Norton Computing, najważniejsze i największe przejęcia w tamtym okresie związane były z firmami Axent Technologies (2000) i Vertias (2005). Pierwsze z nich, warte 975 milionów dolarów, wzbogaciło Symantec o doświadczony, 700-osobowy dział sprzedaży, bazę klientów korporacyjnych i sektora publicznego oraz nowe produkty. Z kolei zakup Veritasa, który wyceniono na 10,2 miliarda dolarów, wniósł do firmy ok. 7000 specjalistów z doświadczeniem w dziedzinie pamięci masowych – a tym samym niemal podwoił liczbę pracowników do ponad 16 000 oraz zwiększył przychody do poziomu 4,6 miliarda dolarów.

Przejęcie Veritasa było kolejnym krokiem w kierunku realizacji strategii wyznaczonej przez prezesa Johna W. Thompsona (powołany na to stanowisko w 1999 roku), zmierzającej do uczynienia z Symanteca „wybitnej firmy w dziedzinie bezpieczeństwa internetowego”. Dzięki Veritasowi Symantec zyskał w swoim portfolio rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych i utrzymania dostępności systemów informatycznych – w tym będące sztandarowymi produktami, Backup Exec i NetBackup. W 2010 roku miała miejsce inna znacząca akwizycja – Symantec przejął firmę Verisign. W efekcie zmienił również swoje logo, które uwzględnia charakterystyczny znak „V” będący najbardziej rozpoznawalnym symbolem bezpieczeństwa w sieci.

1999: Symantec w Polsce

Wraz z rozwojem firmy w Stanach Zjednoczonych, Symantec systematycznie poszerzał zasięg oddziaływania i zakładał lokalne oddziały na innych kontynentach. W roku 1989 otworzono przedstawicielstwo w Wielkiej Brytanii, rok później – w Australii, a w 1991 roku – w Irlandii, Holandii, Francji i Niemczech.

Polskie przedstawicielstwo rozpoczęło swoją działalność w 1999 roku – początkowo jako kilkuosobowa grupa odpowiedzialna za sprzedaż i wsparcie techniczne na miejscu. Jednym z pierwszych pracowników lokalnego Symanteca była Ewa Kellner, która pracuje w firmie do dziś i jest obecnie odpowiedzialna za sprzedaż produktów marki Norton w Europie Wschodniej. W ciągu 13 lat kilkuosobowe biuro rozwinęło się do liczącego blisko 150 specjalistów oddziału o strategicznym charakterze. Od 2011 firmą Symantec Poland zarządza Jolanta Malak, doświadczony menedżer z kilkunastoletnim stażem w branży IT. Ważny punkt jej doświadczenia zawodowego stanowiła kariera w Hawlett-Packard. Z tą firmą związana była przez 14 lat i pracowała w kilku jednostkach biznesowych, między innymi kierowała działem oprogramowania dla biznesu oraz odpowiadała za sprzedaż rozwiązań informatycznych dla sektora telekomunikacyjnego oraz finansowego.

„Symantec jest znaczącym graczem na rynku rozwiązań dla przedsiębiorstw oraz klientów indywidualnych. Moim celem jest regularne umacnianie pozycji firmy we wszystkich segmentach biznesowych – tym bardziej, że polski rynek wraz ze stałym wzrostem świadomości klientów w kwestiach bezpieczeństwa IT ma duży potencjał rozwoju” — mówi Jolanta Malak.

W ostatnim czasie lokalny oddział wzmocnił swój zespół o nowego Dyrektora Technicznego. Na stanowisko szefa inżynierów wspierających procesy sprzedaży oprogramowania dla biznesu powołany został Paweł Wojciechowski, który z branżą informatyczną związany jest od ponad 14 lat. Przez ostatnie sześć lat pracował w firmie EMC Polska, w której pełnił funkcje Dyrektora Generalnego (ostatnie dwa lata), zajmował również stanowiska Dyrektora Technicznego oraz Kierownika Działu Wsparcia Sprzedaży.

2012: Symantec Poland strategicznym punktem na mapie światowej korporacji

Symantec Poland odpowiada nie tylko za sprzedaż produktów i usług informatycznych na lokalnym rynku. W swojej strukturze posiada także strategiczne dla całej korporacji działy wsparcia technicznego oraz usług wewnętrznych.

Dział wsparcia technicznego produktów Symantec dla klientów korporacyjnych został założony w 2007 roku. Poza rozwiązywaniem bieżących problemów technicznych, pomaga również w procesach instalacji i konfiguracji oprogramowania dla biznesu. Dodatkowo współpracuje z działami badań i rozwoju przy wdrażaniu i testowaniu nowych rozwiązań. Obecnie dział wsparcia technicznego liczy blisko 60 specjalistów dedykowanych różnym produktom, takim jak Backup Exec czy PGP Encryption . Drugi ze strategicznych działów, „Shared Engineering Services” (SES) oferuje wiele usług wewnętrznych, z których główne to lokalizacja produktów na języki europejskie, usługi interlokalizacji – czyli zapewnienie aplikacjom możliwości obsługi wielu języków i umożliwienie ich późniejszego przetłumaczenia – oraz dostosowywanie produktów do wymagań lokalnych rynków. Warszawski SES zatrudnia ponad 30 specjalistów.

„Wsparcie techniczne jest dodatkowym punktem, który pomaga przekonać klienta do produktu. Poza rozwiązaniem problemów technicznych, konsultant może wyjaśnić niektóre funkcje i podpowiedzieć jak w pełni z nich skorzystać” — mówi Jolanta Malak.

„Z kolei bez działu SES Symantec miałby ograniczone możliwości sprzedaży swych produktów poza USA i krajami anglojęzycznymi. Bez możliwości dostosowania swoich produktów do lokalnych potrzeb użytkowników i wymogów prawnych firmie trudno byłoby skutecznie konkurować na lokalnych rynkach”

.

0
Źródło: Symantec
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.