Naukowcy odkrywają tajemnicę ludzkiego umysłu

Firma Nvidia poinformowała dziś, że jej procesory graficzne będą wykorzystywane do przyspieszenia zaawansowanych badań neurologicznych ukierunkowanych na poznanie tajemnic ludzkiego mózgu przez naukowców z niemieckiego centrum badawczego Forschungszentrum Jülich mieszącego Centrum Superkomputerowe Jülich, jednego z największych i najpotężniejszych europejskich ośrodków badawczych.
Naukowcy odkrywają tajemnicę ludzkiego umysłu
Proceesory graficzne zbadają ludzki umysł

Firma Nvidia zapowiedziała również rozpoczęcie wieloletniej współpracy z tym ośrodkiem, która ma na celu wykorzystanie nowej generacji procesorów graficznych do przyśpieszenia rozwoju neuronauki oraz takich dziedzin jak astronomia, astrofizyka, materiałoznawstwo, fizyka cząstek elementarnych oraz fałdowanie białek. Wspólna inicjatywa obu organizacji zaowocowała stworzeniem w ośrodku w Jülich “Laboratorium Aplikacji Nvidia”, przeznaczonego dla europejskiego środowiska naukowego.

Laboratorium umożliwi naukowcom z całej Europy wykorzystanie superkomputerów akcelerowanych procesorami graficznymi poprzez udostępnienie zoptymalizowanych aplikacji naukowych i zapewnienie wsparcia technicznego.

Zaawansowane badania naukowe nad umysłem w Jülich

Neuronauka jest jednym z najbardziej ekscytujących i ważnych obszarów badań w Forschungszentrum Jülich. Centrum przeciera nowe ścieżki w dziedzinie badań neuronaukowych, które mogą przyczynić się do odkrycia przyczyn powstawania oraz do leczenia autyzmu, stwardnienia rozsianego, Alzheimera oraz innych poważnych chorób neurologicznych.

Naukowcy z Instytutu Neuronauki i Medycyny (sekcja INM-1 zajmująca się strukturalną i funkcjonalną organizacją ludzkiego mózgu), również w Forschungszentrum Jülich, wykorzystują procesory graficzne Tesla przyspieszając nawet 50 razy rekonstrukcję histologiczną mózgu niezbędną do stworzenia strukturalnie dokładnego i realistycznego modelu ludzkiego mózgu w wysokiej rozdzielczości. W pełni opracowany model pozwoli naukowcom zajrzeć w głąb architektury mózgu z nieosiągalną wcześniej precyzją oraz poznać funkcje i połączenia ze szczegółowością niedostępną wcześniej dla neurologów.

Aby stworzyć ten model, naukowcy z instytutu INM-1 zebrali przepastną kolekcję danych, w tym obrazy histologiczne (mikroskopowe struktury tkanki), obrazy rezonansu magnetycznego oraz obrazy utworzone za pomocą techniki trójwymiarowego obrazowania świetlnego (3D-PLI) opracowanej w INM-1. Technika 3D-PLI pozwala na uzyskanie informacji o kierunku i nachyleniu połączeń nerwowych mózgu. Do prześledzenia długich połączeń stosowane są algorytmy traktografii, które wymagają zastosowania procesorów graficznych o wysokiej wydajności.