GeForce GTX 660 – nareszcie ideał?

Gdy niespełna miesiąc temu na łamach CHIP Online prezentowaliśmy Wam karty graficzne Nvidii z układami GeForce GTX 660 Ti nikt z nas nie podziewał się iż kolejna premiera tego producenta nastąpi tak szybko. Jest to jednak kolejny powód do zadowolenia dla osób planujących wymianę swojej obecnej karty na coś z aktualnej oferty obu producentów gdyż nowa premiera to nie tylko kolejny produkt (być może godny naszej uwagi), ale również wywołane nią ruchy cenowe.
GeForce GTX 660 – nareszcie ideał?

W aktualnej ofercie Nvidii oprócz bardzo wydajnych i zarazem astronomicznie drogich dwurdzeniowych GTX 690, znajdziemy kosztujące około 1900 zł najwydajniejsze obecnie jednordzeniowe GeForce GTX 680 a także tańsze o około 200-300 zł GTX 670. Wprowadzony w zeszłym miesiącu do sprzedaży GeForce GTX 660 Ti miał być produktem będącym łącznikiem pomiędzy wysoką wydajnością architektury Kepler oraz atrakcyjnymi cenami produktów poprzedniej generacji z GeForcem GTX 560 Ti na czele. Niestety, przy cenach około 1200 zł nadal pozostają one poza zasięgiem mniej zamożnych użytkowników…i tu na rynku pojawia się nowy GTX 660. Według producenta karta ta ma być odpowiedzią na wymagania stawiane przez graczy używających w czasie rozgrywek głównie rozdzielczości 1920×1200 oraz 1920×1080.

W odróżnieniu od wcześniejszych kart z rdzeniami Kepler wraz z GTX 660 na rynek trafia całkowicie nowy rdzeń o oznaczeniu GK106. Podobnie jak i poprzednie karty wykorzystuje on architekturę SMX opartą na blokach GPC (skrót od ang. Graphics Processing Clusters), umieszczonym wewnątrz silniku rastrujacym oraz blokach SMX skupiających po 192 rdzenie CUDA każdy . W odróżnieniu od wydajniejszego GeForce GTX 660 Ti (cztery bloki GPC oraz siedem SMX) słabszy GTX 660 ma do dyspozycji trzy bloki GPC oraz pięć SMX. Dzięki takiej budowie oferuje on 960 jednostek CUDA, 80 jednostek teksturujących a także 24 jednostki ROP.

Poniżej znajdziecie podstawowe informacje o nowym produkcie Nvidii:

Nazwa układuRadeon HD 7950Radeon HD 7870Radeon HD 7850GeForce GTX 660 TiGeForce GTX 660
Jednostki cieniujące1792128010241344960
Taktowanie rdzenia800 MHz1000 MHz860 MHz915 MHz980 MHz
Taktowanie rdzenia (Boost)nie dotyczynie dotyczynie dotyczy980 MHz1033 MHz
Taktowanie pamięci5000 MHz4800 MHz4800 MHz6008 MHz6008 MHz
Szerokość szyny pamięci384-bit256-bit256-bit192-bit192-bit
Pojemność pamięci3072 MB GDDR52048 MB GDDR52048 MB GDDR52048 MB GDDR52048 MB GDDR5
TDP200 W175 W130 W150 W140 W
Typ złącza PCI-E3.03.03.03.03.0
Cena*1250 zł985 zł929 zł1210 zł989 zł**

*

cena podana w tabelce została wyliczona na podstawie średniej z pierwszych dziesięciu sklepów z porównywarki ceneo.pl **

cena sugerowana producenta po przeliczeniu z dolara/euro

Jak widać na powyższym zestawieniu GTX 660 wspiera również technologię GPU Boost która jest połączeniem sprzętowo/software’owym, a która umożliwia automatyczne podniesienie taktowania rdzenia karty do wartości w której karta nie przekroczy założonego progu TPD. Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie w TYM opisie prezentowanym w momencie premiery pierwszych kart z rdzeniami Kepler. Dla standardowego taktowania (Base Clock) GeForce’a GTX 660 wynoszącego 980 MHz najczęściej w grach widywana będzie wartość 1033 MHz co według producenta pozwoli na dodatkowe podniesienie jej wydajności o około 5%.

Nvidia i jej technologie

Korzystając z okazji premiery nowych kart Nvidia postanowiła zaprezentować nam jeszcze raz, tym razem za pomocą ruchomego obrazu a nie samych screenów, jak w praktyce wyglądają technologie wprowadzone wraz z rdzeniami Kepler. Pierwszą z nich jest adaptacyjna synchronizacja pionowa dzięki której jesteśmy w stanie wyeliminować efekt szarpania obrazu przy mniejszej ilości klatek wyświetlanego obrazu…

Kolejna technologia, znana od bardzo dawna to PhysX zaprezentowany na mającej niedługo premirę grze Borderlands 2.

A teraz przyszedł czas zaprezentowanie technologii wygładzania TXAA na przykładzie gry Secret World.

TXAA jest nową techniką wygładzania przeznaczoną do wykorzystywania wraz z nowymi kartami graficznymi Nvidii przy wyświetlaniu wysokiej jakości tekstur. Dostępna jest ona w dwóch trybach – TXAA 1 i TXAA 2. Pierwsza wersja oferuje jakość zdecydowanie lepszą niżeli 8x MSAA przy obciążeniu karty graficznej rzędu 2x MSAA. Druga wersja oferuje obraz jeszcze lepszy niż TXAA 1 przy osiągach porównywalnych do 4x MSAA.

Asus GTX 660 DirectCU II TOP

Pierwszą z kart którą otrzymaliśmy z dużym wyprzedzeniem do testów był produkt firmy Asus. Podobnie jak i w przypadku wcześniejszej premiery do testów otrzymaliśmy autorski produkt z podniesionymi taktowaniami oraz wymienionym układem chłodzenia.

W czasie referencyjne karty Nvidii oferują nam częstotliwość pracy rdzenia na poziomie 980 MHz (1033 MHz przy GPU Boost) w podkręconym Asusie spotkamy te wartości podbite do poziomu 1072 MHz dla zegara bazowego oraz 1137 MHz dla GPU Boost. Inżynierowie postanowili również na dodatkowe przyspieszenie pamięci o 100 MHz dzięki czemu efektywnie otrzymujemy 6108 MHz.

Za układ chłodzenia Asus GTX 660 TOP odpowiedzialny jest bardzo wydajny a zarazem wręcz niesłyszalny w normalnym użytkowaniu układ chłodzenia DirectCU II. Dla tego modelu karty został on zbudowany przy wykorzystaniu aluminiowego radiatora z z trzema 8-milimetrowymi rurkami heatpipe stanowiącymi jego podstawę. Ich zadaniem jest przetransportowanie w jak najkrótszym czasie jak największej ilości ciepłą generowanej przez rdzeń na radiator. Nad żeberkami radiatora umieszczone zostały dwa wentylatory w regulacją obrotów.

W czasie naszych pomiarów w komorze bezechowej GTX 660 DirectCU II TOP generował hałas na poziomie 32,3 dB (1,3 sona) w czasie spoczynku, natomiast po rozpoczęciu rozgrywki wartość ta wzrastała do zaledwie 35 dB (2 sony). W czasie testów układ chłodzenia DirectCU II zapewniał rdzeniowi bardzo niskie temperatury – 40 stopni w trakcie spoczynku oraz 69 stopni w momencie pełnego obciążenia.

Podstawową wadą tego produktu jest bardzo uboga zawartość opakowania, gdzie oprócz samej karty graficznej, płyty ze sterownikami oraz oprogramowaniem do zarządzania znajdziemy jedynie przejściówkę z cyfrowego DVI na analogowy D-Sub. Na próżno szukać tu tak chętnie dodawanej do GeForce’ów GTX 660 Ti gry Borderlands 2.

Zotac GeForce GTX 660 AMP! Edition

Kolejną kartą którą chcemy Wam dziś zaprezentować jest podkręcony fabrycznie produkt firmy Zotac.

Jak pewne część z Was dobrze pamięta, identyczny układ chłodzenia został nam zaprezentowany w trakcie zeszłomiesięcznej premiery kart GeForce GTX 660 Ti.

Do schłodzenia podkręconego do 1111 MHz rdzenia oraz szybszych od standardowych zegarów o 600 MHz (6608 MHz) pamięci inżynierowie wykorzystali układ chłodzenia o nazwie Dual Silencer. Składa się on z aluminiowego radiatora z wmontowanymi w jego podstawę dwoma rurkami heat-pipe.

Nad temperaturą czuwają dwa wentylatory z płynną regulacją obrotów.

Na tylnym panelu znajdziemy dwa wyjścia DVI, a także po jednym pełnowymiarowym złączy DisplayPort oraz HDMI.

Do zasilania karty niezbędny jest jeden kabel typu 6-pin PEG. Jeżeli nasz zasilacz nie ma takiego złącza, możemy wykorzystać dołączoną do karty przejściówkę molex->6-pin PEG. W opakowaniu znajdziemy ponadto przejściówkę z cyfrowego DVI na analogowy D-Sub. Podobnie jak w przypadku Asusa na próżno tu szukać kuponu na grę Borderlands 2 dodawanego tak chętnie przy ostatniej premierze…

Podobnie jak i inne konstrukcje Zotac’ka, tak i prezentowany model, objęte są pięcioletnim okresem gwarancyjnym (po zarejestrowaniu produktu na stronie producenta).

Platforma testowa

W trakcie naszych testów wykorzystana została obecna platforma testowa kart graficznych. W jej skład wchodzą:

ModelWypożyczony przez
Procesor
Intel Core i7-975 Extreme Edition
Intel Core i7-975
Płyta główna
Gigabyte EX58-EXTREME
Gigabyte EX58-EXTREME
Pamięć RAM
Patriot Viper 3x2 GB 1600 MHz (PVT36G1600LLK)

Patriot Viper 3×2 GB 1600 MHz
(PVT36G1600LLK)
HDD
Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS

Seagate Momentus 7200.4
(ST9320423AS)

Zasilacz
Corsair HX1000W

Corsair HX1000W
Monitor
NEC MultiSync 30' 3090WQXi

NEC MultiSync 30″ 3090WQXi

W testach wykorzystaliśmy sterowniki:

  • 11.12 dla karty Radeon HD 6970
  • 12.6 dla Radeona HD 7950, HD 7870 oraz HD 7850
  • 285.62 dla GeForce GTX 580, GTX 570 oraz GTX 560 Ti
  • 306.02 dla GeForce GTX 660
  • 305.67 dla GeForce GTX 660 Ti

Wszystkie testy odbyły się pod kontrolą zaktualizowanego systemu Windows 7 w 64-bitowej wersji.

Pomiary

3DMark Vantage (DirectX 10)

Zarówno w przy niższych (Performance) jak i wyższych (Extreme) ustawieniach obie karty plasują się bardzo wysoko wyprzedzając zarówno najwydajniejszą karę poprzedniej generacji w podkręconej przez Zotac’ka wersji AMP! jak również karty konkurencji – Radeona HD 7870 oraz HD 7850.

Przy ustawieniach Performance podkręcone GTX 660 wykazują około 1% wyższa wydajność (8% przewagi w trybie Extreme) od podkręconego Radoena HD 7870 IceQ Turbo. W stosunku do Radeona HD 7850 w stosunku do którego GTX 660 był pozycjonowany przez Nvidię różnice te wynoszą odpowiednio 16% dla trybu Performance oraz 37% w Extreme. W naszym zestawieniu karta ta jest reprezentowana przez podkręconego Club 3D Radeon HD 7850 royalKing.

3DMark 11 (DirectX 11)

Przesiadka na najnowszą wersję oprogramowania firmy Futuremark do mierzenia wydajności kart graficznych nie przyniosła większych zmian względem starszego Vantage.

Oba podkręcone GTX 660 względem również podkręconego Radeona HD 7870 oferowały jedno procentową przewagę w trybie Performance, natomiast w Extreme wartość ta wrastała zdecydowanie aż do 10%.

W tym samym czasie Radeon HD 7850 do mających dziś premierę kart traci 21% w Performance oraz 38% w Extreme.

Far Cry 2 (DirectX 10)

Pierwszą z gier którą wykorzystujemy w naszej procedurze pomiarowej jest Far Cry 2 wykorzystujący biblioteki DirectX 10. Pod względem wydajności promuje on zdecydowanie karty z wysokim taktowaniem rdzenia, co bardzo dobrze widać na powyższym zestawieniu. Dzięki astronomicznemu wręcz taktowaniu karty Zotac GeForce GTX 660 AMP! wynoszącemu 1111 MHz taktowaniu (Base Clock) oraz możliwości podbicia zegara do 1137 MHz karta ta zapewnia wyższą wydajność niż podkręcony GTX 660 Ti od Gigabyte!

W tym zestawieniu zarówno Radeon HD 7950 jak HD 7870 oraz HD 7850 zepchnięte zostały na ostatnie miejsca a różnica pomiędzy najwydajniejszym z nich oraz GTX 660 wynosi 7% dla karty Zotac oraz 3,5% dla karty Asusa.

Crysis Warhead (DirectX 10)

W bardziej wymagającym Warhead’zie zestawienie wraca do kolejności znanej z testów syntetycznych. Przewaga obu GTX’ów 660 nad Radeonem HD 7870 wynosi zaledwie jedną dziesiątą klatki na sekundę… czyli w praktyce jest identyczna. W stosunku do Radeona HD 7850 do którego Nvidia w swojej prezentacji nawiązuje jako do bezpośredniego konkurenta oba GTX 660 zapewniają średnio o 16% klatek więcej.

Crysis 2 (DirectX 11)

W Crysis 2 Radeon HD 7870 po raz pierwszy zapewnia swoim użytkownikom większą liczbę klatek aniżeli GTX 660. Jest to zaledwie 3% przewaga nad wydajniejszym z dwójki nowych GTX’ów.

W stosunku do Radeona HD 7850 obie nowości oferują średnio 11-procentową przewagę.

Unigine 2.5 (DirectX 11)

Teselacja w Unigine również i tym razem okazała się być domeną Radeona HD 7870 który nad podkręconymi GTX 660 uzyskał zdecydowanie wyższą niż poprzednio, 15% przewagę. W tym samym czasie przewaga GTX 660 nad słabszym HD 7850 wynosi około 1,5-procent.

Pobór mocy

Pobór mocy zarówno w trybie idle jak również w czasie grania jest na bardzo dobrym poziomie. Lepsze wyniki oferuje jedynie dużo mniej wydajny Radeon HD 7850, natomiast zbliżony wynikami HD 7870 ma pobór mocy niewiele wyższy. Oceniając te wartości warto wziąć pod uwagę fakt iż wszystkie zaprezentowane w zestawieniu karty są podkręconymi produktami z autorskimi systemami chłodzenia.

Podsumowanie

Niespełna miesiąc minął od poprzedniej prezentacji Nvidii w trakcie której światło dzienne ujrzały karty GeForce GTX 660 Ti. Mimo dość krótkiego okresu czasu ich początkowe ceny spadły o prawie 100 zł – głównie dzięki umacniającej się w stosunku do dolara i euro złotówce. Dość znacząco obniżone zostały również ceny Radeonów HD 7950 których ceny sklepowe poszybowały o około 200 zł w dół i za które zapłacić trzeba tyle około 1250 zł. Podobna obniżka spotkała również umieszczonego szczebel niżej w hierarchii Radeona HD 7870 który według średniej ceneo kosztuje 985 zł. Z obniżkami nie spotkały się jeszcze znajdujące się w naszym rankingu Radeony HD 7850 i ich średnia cena to nadal około 929 zł. Również wartość mającego dziś premierę GTX 660 ulega dość szybkim obniżkom i pomimo utrzymania ceny sugerowanej Nvidii na poziomie 989 zł zarówno Zotac jak i Asus pozycjonują swoje podkręcone i wyposażone w autorskie chłodzenie karty poniżej tej wartości. Na jakim poziomie się zatrzymają zobaczymy… i wpiszemy poniżej podsumowania.

Pod względem wydajności GeForce GTX 660 oraz jej kwoty sugerowanej pisząc podsumowanie będziemy się odnosili do dwóch bardzo zbliżonych cenowo kart AMD – Radeona HD 7870 oraz Radeona HD 7850. W stosunku do tej pierwszej sumaryczna różnica wynosi około 3% na rzecz nowości Nvidii, natomiast nad HD 7850 wartość ta wzrasta do 11%. Jeżeli weźmiemy pod uwagę prawie identyczne ceny to prezentowane dziś produkty Asus’a oraz Zotac’ka stanowią najciekawsze propozycje dla osób planujących zakup nowej karty graficznej w cenie do 1000 zł.

Jeżeli spojrzymy na wydajność prezentowanego miesiąc temu GTX 660 Ti oraz dzisiejszego bohatera naszej recenzji to różnica w wydajności względem podkręconego Titanium’a wynosi około 5%. Tu jednak te parę klatek więcej kosztuje ponad 300 zł więcej…

W naszym aktualnym rankingu pod względem opłacalności zakupu (stosunek ceny do oferowanych możliwości w tym przede wszystkim wydajności) niepodzielnie króluje GeForce GTX 660 Ti (Gigabyte GeForce GTX 660 Ti Windforce OC 2048MB GDDR5) oraz Radeony HD 7870 (Asus HD 7870 DirectCU II 2048MB GDDR5). Gdy dołączymy tam prezentowane dziś GTX’y 660 najprawdopodobniej to one okażą się najbardziej opłacalne stanowiąc nie tylko alternatywę dla droższych GTX 660 Ti, ale także w pełni przejmując we władanie część rankingu kart do 1000 zł.

W dzisiejszej premierze zdecydowanie ciekawszą, według nas, kartą jest Asus GTX 660 TOP DirectCU II, którego układ chłodzenia pracował idealnie cicho, a którego wydajność nie pozostawiała wiele do życzenia.

Dla karty Asus GTX 660 TOP DirectCU II 2048MB GDDR5

Dla karty Asus GTX 660 TOP DirectCU II 2048MB GDDR5

Asus GTX 660 DirectCU II TOP 2048MB GDDR5

PLUSY:

Fabrycznie podkręcona
Wydajny i zarazem cichy układ chłodzenia
Bardzo dobry stosunek ceny do oferowanej wydajności
Oprogramowanie do zarządzania kartą

MINUSY:
Uboga zawartość opakowania

Sugerowana cena producenta: 989 zł
Produkt do testów dostarczył:

Zotac GeForce GTX 660 AMP! Edition 2048MB GDDR5

PLUSY:

Fabrycznie podkręcona
Wydajny układ chłodzenia
5 lat gwarancji
Dobry stosunek ceny do oferowanej wydajności

MINUSY:
Głośna praca układu chłodzenia

Sugerowana cena producenta: 968 zł
Produkt do testów dostarczył: