Telewizja Polska, TVN, Polsat tracą rynek przez cyfryzację!

Telewizja Polska, TVN, Polsat tracą rynek przez cyfryzację!

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement ich udziały w czasie oglądania spadły w pierwszym półroczu 2013 roku średnio o 13 proc. na rzecz stacji tematycznych i nowych graczy na multipleksach. Od 17 czerwca 92 proc. mieszkańców Polski ma dostęp do multipleksu MUX-1 i MUX-2, a co drugi odbiera kanały umieszczone na MUX-3. Oznacza to, że za pośrednictwem telewizora z dekoderem można oglądać aż 19 stacji różnych operatorów. Obecnie trwa konkurs na kolejne 4, w tym na kanał dla dzieci i filmowy.

W Polsce trwają obecnie intensywne prace nad rozwinięciem sieci nadajników naziemnej telewizji cyfrowej. 17 czerwca nastąpił przedostatni etap włączeń telewizji cyfrowej – tym razem głównie we wschodniej części Polski. Według harmonogramu dostępnego na stronach Ministerstwa Cyfryzacji, aż 92 proc. populacji jest już w zasięgu multipleksu MUX-1, od 31 grudnia 2011 w prawie całym kraju można odbierać stacje umieszczone na MUX-2, a od kwietnia 2014 98 proc. populacji kraju zostanie objęte przez obszar nadawania MUX-3.

Rywalizacja o odbiorcę

Pojawienie się nowych kanałów na multipleksach zmienia układ sił w telewizji. Czterej główni dotychczasowi gracze tracą na rzecz nowych stacji. Kanały tematyczne mają coraz większą grupę odbiorców.

Tylko w I półroczu br. łączne udziały TVP1, TVP2, TVN i Polsat w czasie oglądania widzów z grupy 16-49 lat spadły o 13 proc. do poziomu niespełna 48 proc. w stosunku do I półrocza 2012 r. (dane od 1 stycznia do 25 czerwca 2013 i 2012 r., źródło: Nielsen) Cyfryzacja przyspieszyła zmianę status quo na rynku telewizyjnym, a beneficjentem zmian są kanały tematyczne i nowi gracze na multipleksach, odbierający widzów i reklamy telewizyjnym molochom — mówi Justyna Bednarek, dyrektor ds. obsługi kanałów w firmie Atmedia.

Odpływ widzów w kierunku kanałów sprofilowanych (filmowych, muzycznych, dziecięcych, etc.) powoduje dalszą fragmentację rynku telewizyjnego. Ilustruje ją liczba stacji, jakim na przestrzeni ostatnich lat poświęcaliśmy 75 proc. czasu oglądania. Z zaledwie 4 w 2005 ich liczba wzrosła do 11 w 2012 roku. Tylko na przestrzeni ostatniego roku – głównie za sprawą cyfryzacji – powiększyła się do aż 15 kanałów.

Decyzje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) dotyczące wprowadzenia nowych kanałów na publiczne multipleksy mają ogromne znaczenie dla krajowego rynku mediów. Ustalają bowiem, jakie stacje dotrą do milionów Polaków, którzy dotąd odbierali wyłącznie sygnał telewizji analogowej. Jak wynika z danych Nielsena 70,5 proc. gospodarstw domowych ma dostęp do kabla i/lub satelity, podczas gdy 29,5 proc. Polaków korzysta wyłącznie z oferty naziemnej telewizji. Oznacza to, że nadawcy telewizyjni obecni na multipleksach zawalczą o rynek ok. 4,3 mln gospodarstw domowych w Polsce. Dlatego każda decyzja o wprowadzeniu nowego gracza na multipleks oznacza jego ogromną promocję w skali kraju. Świadczą o tym dwucyfrowe wzrosty oglądalności kanałów, które rozpoczęły nadawanie na MUX-ach.

Filmy i seriale poszukiwane

Analiza zmian upodobań telewizyjnych Polaków pokazuje, że wśród widzów od lat systematycznie rośnie popyt na ofertę filmów i seriali w telewizji. Jak wynika z danych Nielsen kategoria filmowo-serialowa wykazuje największą dynamikę wzrostu na przestrzeni ostatnich 10 lat. Odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej w całej Polsce już od 2014 roku będą mieli dostęp do bezpłatnego kanału oferującego produkcje polskiego i światowego kina. Stacja filmowa jest jednym z 4 kanałów tematycznych, na które koncesje ma wydać KRRiT w trwającym właśnie konkursie. W lipcu poznamy jego wyniki. Do przetargu zgłoszono 4 projekty: Kino 5 (Polcast Television), Stopklatka TV, będąca wspólnym projektem Kina Polska TV, portalu Stopklatka.pl i Agory, Telewizja Polsat oraz Film TV zgłoszony przez spółkę utworzoną przez Zbigniewa Benbenka, właściciela m.in. tabloidu “Super Express”.

Telewizja lub/i internet

Na rynku telewizyjnym rośnie konkurencja, zmieniają się też oczekiwania i zwyczaje odbiorców. Obecnie dostawcy rywalizują nie tylko między sobą, ale także z internetem, z którego Polacy korzystają coraz częściej. Z badań GUS wynika, że już prawie 30 proc. Polaków ogląda telewizję i słucha radia za pośrednictwem sieci i liczba ta rośnie z roku na rok. Z raportu Centrum Rozwoju Społecznego i Obywatelskiego “Rynek audiowizualnych usług medialnych w Polsce” wynika, że konsumenci coraz częściej korzystają z usług audiowizualnych, takich jak VOD, catch up tv, pay-per-view, czy webcasting dostępnych on-line za pośrednictwem internetu i urządzeń mobilnych. Dlatego nadawcy coraz częściej myślą o łączeniu telewizji z internetem z wykorzystaniem tak zwanych modeli hybrydowych. Wprowadzenie takiego rozwiązania zapowiada ubiegająca się o miejsce na multipleksie kanał Stopklatka TV.