Mobilne aplikacje to prawdziwa bonanza

Według najnowszego raportu Komisji Europejskiej (KE), rynek aplikacji mobilnych w krajach Unii Europejskiej do 2018 r. będzie zatrudniać blisko 5 mln osób, a jego przychody sięgną 63 mln euro. Jak wykazują badacze, deweloperzy z UE odpowiadają za 43% globalnych przychodów rynku aplikacji konsumenckich. Eksperci rynku IT podkreślają, że dane KE to powód do optymizmu, nie należy jednak zapominać o wyzwaniach, z którymi będzie musiał się zmierzyć rynek aplikacji w najbliższych latach.

Rynek aplikacji w UE zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 800 tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w tym regionie mają wynieść 17,5 mld euro. Według raportu GIGAOM and NUI Galway dla Komisji Europejskiej, w ciągu najbliższych czterech lat nastąpi dalszy dynamiczny wzrost rynku aplikacji na terenie Unii. Liczba pracowników wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną prognozowanego poziomu 63 mld euro. Wzrost ten to w szczególnym stopniu wynik rosnącej popularności mobilnych aplikacji. Jak podkreślają eksperci, duże znaczenie w tym procesie ma łatwa dostępność i niski koszt użytkowania tego typu produktów. Według danych Gartnera, tylko w 2013 r. ściągnięto na całym świecie 102 miliardy aplikacji mobilnych.

Sukces mobilnych aplikacji, przekładający się na niespotykaną wcześniej skalę pobrań programów, wynika m.in. z tego, że niemal każdy produkt obecny w sklepach online posiada swój bezpłatny odpowiednik, którego twórcy dopatrują się szans zysku w tzw. wewnętrznych zakupach, czyli dodatkowych opcjach odblokowywanych po dokonaniu opłaty — wylicza Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.

Mobilne aplikacje ukazują globalną skalę rozwoju rynku informatycznego, na którym coraz większe znaczenie będą odgrywały interaktywne aplikacje.

Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. aż 320 mld USD

– mówi

T

omasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Wyzwania i możliwości

Choć sukces unijnego rynku aplikacji daje powody do optymizmu, przed europejskimi deweloperami stają jednak trudne wyzwania, które zadecydują o ich globalnej pozycji w najbliższych latach. 31% deweloperów badanych przez KE twierdzi, że poziom wiedzy informatyków w tym zakresie jest zbyt niski, a 25% uważa, że na rynku wciąż brak wystarczającej liczby deweloperów. Co szczególnie istotne, 38% deweloperów badanych przez KE zwraca uwagę na problemy firm z Europy w zakresie rywalizacji na płace z konkurencją ze Stanów Zjednoczonych. Tymczasem, w sytuacji dużej konkurencji o najlepszych kandydatów, zarobki w informatyce stanowią jeden z głównych czynników decyzji o wyborze pracodawcy.

Popytu na programistów dowodzą szacunki Sedlak&Sedlak. Według nich, rozpoczynający w ubiegłym roku karierę programista Java – czyli znający najbardziej popularny z języków kodowania – może liczyć średnio na pensję w wysokości 3,2 tys. zł brutto. Jednak już mediana zarobków osób legitymujących się 4-5 letnim stażem pracy osiąga wartość 7 tys

. – mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający Luxoft Poland.

Eksperci dodają, że sukces ilościowy dotyczący liczby użytkowników aplikacji często nie przekłada się także na wyniki sprzedaży. Obecnie zaledwie 9 proc. ściągnięć dotyczy płatnych aplikacji mobilnych. Dziewięć na dziesięć z produktów dostępnych w sklepach Apple iOS i Google Android zarabia dziennie mniej, niż 1250 USD. Dlatego o wzroście zysków rynku aplikacji będą stanowić w dużym stopniu aplikacje dedykowane dla biznesu.

Na rynku przybywa aplikacji na tablety i smartfony, które są dedykowane zarządzaniu relacjami i obsługą klienta. Dostawcy tego typu narzędzi wciąż jednak mierzą się ze pewnymi wyzwaniami, które są związane np. z przejrzystością i przystępnością raportów CRM-owych dostępnych na urządzeniach mobilnych — tłumaczy Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług IT, Infosys BPO Europe.

Rośnie wykorzystanie aplikacji dedykowanych konkretnym sektorom. Branżą coraz częściej chętniej sięgającą po interaktywne rozwiązania jest motoryzacja.

Producenci oferują coraz więcej aplikacji dedykowanych flotom pojazdów, które usprawniają procesy pracy, optymalizują koszty i zwiększają bezpieczeństwo kierowców. Dla przykładu, dzięki przyporządkowaniu pojazdom statusu „online” oraz telemetrii ich systemy nawigacji są w stanie np. wyświetlać informacje o dostępności miejsc na parkingu w pobliżu miejsca docelowego — mówi Bartłomiej Dębski, Prezes Zarządu Cartrack Polska.

Droga do 63 mld euro

Według analiz firmy Gartner, masowy użytkownik aplikacji mobilnych coraz częściej o ich pobraniu decyduje na podstawie ich ceny. Obiecujące sygnały płyną z rynku aplikacji przeznaczonych dla biznesowych użytkowników urządzeń mobilnych. To, jak skutecznie deweloperzy będą promować produkty komercyjne przeznaczone dla firm, może mieć duży wpływ na układ sił na rynku aplikacji w najbliższych latach oraz szanse spełnienia pozytywnych prognoz Komisji Europejskiej.

0
Źródło: LinkLeaders
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.