Technologie przyszłości w służbie policji

Technologie przyszłości w służbie policji

Narzędzia tego typu przyspieszają przepływ informacji i zwiększają bezpieczeństwo przetwarzanych przez służby publiczne danych. Stosowanie niektórych rozwiązań już przynosi wymierne rezultaty – satelitarne nadajniki GPS dają nawet 80% skuteczność w zatrzymywaniu uciekających samochodami przestępców. Wykorzystywany jest także przy odzyskiwaniu skradzionych samochodów.

Służby mundurowe korzystają już z GPSu, jednak niewiele jednostek miało okazję przetestować najbardziej zaawansowane rozwiązania w tym zakresie, takie jak np. montowana na radiowozach wyrzutnia pocisków namierzanych przez GPS, które po przyczepieniu się do celu pozwalają śledzić jego pozycję. W chwili zamontowania urządzenia na karoserii pojazdu, którym przemieszczają się podejrzani, funkcjonariusze wyłączają syreny i zaprzestają pościgu, a dalszym śledzeniem auta zajmuje się centrala.

W ten sposób ścigani kierowcy myślą, że “zgubili” policję i zmniejszają prędkość, obniżając ryzyko kolizji. Wypadki spowodowane podczas policyjnych pościgów są poważnym problemem w Stanach Zjednoczonych – rocznie z tego powodu ginie tam średnio ponad 300 osób. Technologia pocisków GPS wpływa korzystnie na bezpieczeństwo na drodze w czasie pościgu, gdyż jej zastosowanie zwiększa odsetek zatrzymań, w których nie doszło do uszczerbku na zdrowiu (nawet do 100%.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest zintegrowanie nawigacji GPS z wieloma urządzeniami stosowanymi przez Policję drogową, na przykład z wideorejestratorami. Narzędzia tego typu łączą w sobie funkcjonalność nawigacji GPS – posiadają np. rozbudowane mapy drogowe czy ostrzeżenia przed korkami – z rejestracją wideo w formacie AVI. Można ich używać zarówno jako zamienników dla urządzeń stosowanych w Policji, jak i jako ich uzupełnienie. Zintegrowane systemy GPS mogą pomóc osiągnąć lepsze i dokładniejsze pomiary, poprzez zestawienie nagranego filmu z danymi z satelity o przejechanej trasie.

Mobilni funkcjonariusze

Technologie mobilne stają się coraz bardziej popularne wśród osób indywidualnych i firm, o czym świadczą dane dotyczące użytkowania smartfonów i tabletów. Jak wynika z raportu Deloitte “TMT Media Predictions 2013”, pod koniec 2013 r. na całym świecie było ponad miliard urządzeń mobilnych. Ponadto, z raportu Capgemini Cars Online wynika, że 51% badanych osób od swojego następnego samochodu oczekuje, że będzie on wyposażony w rozwiązania technologiczne i aplikacje mobilne stosowane w codziennym życiu. W obliczu tak wielkiej popularności tego typu urządzeń, stosowanie ich w instytucjach publicznych wydaje się być tylko kwestią czasu.

Dla przykładu, w Belgii korzystanie ze smartfonów przez policjantów pozwoliło zredukować nawet o 20 minut czas przeznaczany na wiele procesów administracyjnych, co w rezultacie zaowocowało oszczędnością prawie miesiąca roboczego w skali roku. Raport Accenture “Preparing police services for the future. Six steps toward transformation” z 2013 r. pokazuje z kolei, że funkcjonariusze z Wielkiej Brytanii oszczędzają dziennie 15 minut (7,5 godziny w miesiącu) dzięki zastosowaniu mobilnych technologii w procesie zbierania zeznań od świadków. Funkcjonariusze wyposażeni w smartfony i tablety uzyskują dzięki nim natychmiastowy dostęp do wszystkich potrzebnych im danych, takich jak kartoteki, portrety przestępców czy historie wykroczeń drogowych.

Policja z Nowego Yorku wykorzystuje z kolei zautomatyzowany system monitorowania materiałów dowodowych, który został zaprojektowany przez Capgemini i jest wspierany przez SAP. Rozwiązanie Capgemini pozwoliło m.in. skrócić czas wystawiania faktur z 15 do 7 minut.

Polska Policja w 2013 r. dysponowała budżetem w wysokości 8,5 mld zł, z czego na wydatki rzeczowe przeznaczono blisko 1,34 mld zł. Mimo, iż nie są to kwoty, które mogą w pełni zaspokoić potrzeby służb policyjnych, jednostki coraz sprawniej modernizują swoją infrastrukturę IT i wdrażają nowe technologie. Dla przykładu, Mazowiecka Policja wykorzystuje aplikację mobilną, by informować mieszkańców o aktualnościach, dostarczać porady prewencyjne, fotoprzestrogi czy aktualne bazy numerów telefonów. Służby policyjne będą coraz częściej wdrażać innowacyjne rozwiązania, m.in. dzięki współpracy z zewnętrznymi partnerami.

Przykład wykorzystania GPS w celu odzyskania skradzionego samochodu
Samochód dostawczy firmy będącej jednym z czołowych dystrybutorów produktów FMCG, został skradziony w Zielonej Górze 15.09.2013 r. z firmowego parkingu. Przedstawiciel firmy zadzwonił ok. godziny 11.00 rano do centrum monitoringu Cartrack. Pracownik działu Centrum monitoringu Cartrack podjął próbę namierzenia pojazdu, która zakończyła się sukcesem. Ustalił, że pojazd znajduje się ok. 150 km od miejsca kradzieży, w Międzychodzie w woj. lubuskim. Na życzenie Policji sporządził raport na temat kradzieży, uwzględniający mapy satelitarne, z dokładnym wskazaniem budynku, w którym ukryty był samochód. Dane zostały przekazane lokalnej jednostce Policji, która przybyła na miejsce i odzyskała nie tylko poszukiwane auto, ale także inne skradzione pojazdy, które znajdowały się w budynku gospodarczym na prywatnej posesji. Samochód klienta firmy Cartrack miał już zdjęte tablice rejestracyjne, ale udało się go zidentyfikować. Od momentu zgłoszenia minęły zaledwie 4 godziny.

Zdjęcie samochodu policyjnego pochodzi z serwisu Shutterstock