Buzz – polskie, elektryczne auto dla niepełnosprawnych

Pojazd o wymiarach 1,55 m szerokości x 2,2 m długości, ważący zaledwie 200 kg został wykonany z kompozytowego materiału. Lekkość auta ma w tym wypadku ogromne znaczenie ponieważ jest on zasilany elektrycznie. Akumulator, który doładujemy ze zwykłego, domowego gniazdka, pozwoli na pełnym ładowaniu przejechać około 50 km. Zasięg nie jest może porywający, ale pamiętajmy, że Buzz jest autem miejskim. Jego maksymalna prędkość wynosi 40 km/h.
Buzz – polskie, elektryczne auto dla niepełnosprawnych

Buzz został tak skonstruowany, by kierowca nie musiał przesiadać się z wózka inwalidzkiego. Zamiast tego po prostu wjeżdża do środka auta przez tylne drzwi rozkładające się w taki sposób, by zapewnić wygodny podjazd. System sterowania jest zaprojektowany tak, by można było kierować pojazdem wyłącznie przy użyciu rąk. Prototyp Buzza kosztował 25 tys. zł. W masowej produkcji auto powinno być zatem znacznie tańsze. Wygląd pojazdu będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej – zgłoszono go już bowiem do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy.

Za projekt Buzza odpowiedzialni są magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Witolda Grzegożka.