Długoterminowe badania nie kłamią: brutalne gry wideo nie robią z graczy psychopatów

Znamy ten schemat: ilekroć jakiś szaleniec dokona masakry w szkole, lub zacznie strzelać do ludzi zgromadzonych w kinie, obwiniane są brutalne gry wideo zainstalowane na jego komputerze. Stacje telewizyjne bardziej zainteresowane są komputerem sprawcy, niż jego prawdziwymi motywami. Być może wkrótce będą musiały zmienić swoje podejście.

Badania przeprowadzone Christophera Fergusona, psychologa klinicznego, pracującego w Stetson University dowodzą, że brutalne gry wideo nie podnoszą poziomu agresji graczy. Zaczynając badania, Ferguson twierdził, że większość prac naukowych, które powstały na ten temat, zostały oparte o testy laboratoryjne na ochotnikach. Zdanie Fergusona takie testy mają się nijak do prawdziwego życia.

Ferguson podszedł do tematu znacznie szerzej. Po pierwsze: porównał statystyki dotyczące zabójstw z liczbą premier brutalnych filmów na przestrzeni lat 1920 – 2005. Według psychologa, brutalne filmy nie mają żadnego związku z liczbą zabójstw na przestrzeni lat – być może z wyjątkiem połowy 20 wieku. Wtedy to zarówno liczba zabójstw, jak i liczba premier brutalnych produkcji filmowych rosły błyskawicznie. Jednak trend ten odwrócił się w 1990 roku, w którym to liczba zabójstw zaczęła maleć.

Naukowiec następnie przyjrzał się grom komputerowym i ich korelacji z liczbą incydentów z użyciem agresji, w których udział brali młodzi ludzie na przestrzeni lat 1996-2011. Ferguson ponownie nie mógł doszukać się żadnej sensacyjnej analogii pomiędzy dwoma statystykami. Aktualnie liczba brutalnych produkcji, zarówno z dziedziny filmów, jak i gier rośnie w rekordowym tempie, podczas gdy liczba zarejestrowanych agresywnych zachowań… maleje.

Na koniec pozwolimy sobie zacytować autora badań:

„Społeczeństwo posiada ograniczoną liczbę zasobów i środków, które może poświęcić na walkę z przestępstwami. Istnieje ryzyko, że błędna identyfikacja przyczyny zbrodni – przemocy w mediach, może odwrócić uwagę społeczeństwa od prawdziwych przyczyn: biedy, ogromnych różnic w edukacji i możliwości rozwoju zawodowego oraz chorób psychologicznych. Moje badanie może pomóc społeczeństwu zwrócić uwagę na sprawy, które mają znaczenie.”

W skrócie: odczepcie się od gier komputerowych.

0
Źródło: sciencealert
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.