Wyniki badań #jestemgraczem już dostępne!

93% graczy, którzy wzięli udział w badaniu to mężczyźni. Do tego, 93% z nich ma mniej niż 30 lat (52% nie skończyło jeszcze 20 lat), 71% jest jeszcze w trakcie nauki, a tylko 33% już pracuje. 79% graczy mieszka w miastach (z czego 24% w miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców). Ta część badań wpisuje się w znany wcześniej stereotyp, który przedstawiał gracza jako młodego mężczyznę, w trakcie nauki, który mieszka w dużym mieście.
Wyniki badań #jestemgraczem już dostępne!

Kim jest polski gracz?

Na czym gramy?

Wiadomości o śmierci pecetów zdają się być grubo przesadzone. 92% uczestników badania wskazało właśnie komputery pc jako swoją platformę do grania. Na konsolach stacjonarnych gra “zaledwie” 36% badanych. Do tego połowa graczy gra również na tabletach/smartfonach, a najmniej, bo zaledwie 12% deklaruje że posiada i gra na konsoli przenośnej.

Jak długo i w co gramy?

78% badanych deklaruje, że gra codziennie lub prawie codziennie. Zaledwie 4% graczy zadeklarowało, że grom poświęca zaledwie godzinę w tygodniu. Jeśli chodzi o ulubione gry to 10 najpopularniejszych produkcji wśród badanych wygląda następująco:

  1. League of Legends 22%
  2. Counter Strike 17%
  3. Battlefield 11%
  4. Wiedźmin 11%
  5. Assasin’s Creed 10%
  6. FIFA 10%
  7. GTA 10%
  8. Skyrim 10%
  9. World of Warcraft 8%
  10. Diablo 7%

Gry mają pozytywny wpływ na życie graczy

Gracze, którzy wzięli udział w badaniu #jestemgraczem deklarowali, że gry komputerowe pomagają im zarówno w pracy, jak i w nauce. Do tego, gracze mają o wiele częstszy kontakt z tzw “kulturą wyższą” niż statystyczny Polak. 72% graczy regularnie czyta książki, a 85% chodzi do kina. Do tego, co z pewnością będzie bardzo ciekawą zagadką do rozwiązania dla socjologów,

28% graczy zarabia powyżej 3200zł miesięcznie

. Zarobki powyżej tej kwoty deklaruje zaledwie 7% ogółu Polaków.

Czy wyniki pokrywają się z rzeczywistością?

Wyniki badań #jestemgraczem z pewnością przedstawiają graczy w o wiele bardziej pozytywnym świetle, niż na przykład mainstreamowe media, jednak nie popadajmy jeszcze w samozachwyt. Po pierwsze: nie wierzę, że w Polsce zaledwie 7% graczy to kobiety. Co prawda swojej tezy nie mogę podeprzeć żadnym badaniem, jednak co roku z redakcją CHIP odwiedzam największe imprezy dla graczy, których publika na 100% nie składa się w 93% z mężczyzn. Po drugie: nie wierzę, że na liście 10 najpopularniejszych tytułów w Polsce mogło zabraknąć Minecrafta. A skoro zabrakło, to cała metodologia przeprowadzonego badania musi być niestety przeze mnie zakwestionowana. Jeśli interesowaliście się tą akcją, z pewnością zgodzicie się również, że badanie #jestemgraczem przypominało swoisty happening pod tytułem

“pokażmy się od jak najlepszej strony i odczarujmy stereotyp!”

Z takim nastawieniem, niektórzy wypełniający ankietę, zamiast odpowiadać zgodnie z prawdą, mogli próbować nieco koloryzować swoje odpowiedzi, tak aby wypaść nieco lepiej. Niemniej jednak mam nadzieję, że akcja #jestemgraczem odbije się jak najgłośniejszym echem i przyczyni się do tego, żeby gry zaczęły być traktowane przez ogół społeczeństwa jako kolejną, normalną formę rozrywki.

Pełne wyniki badań znajdziecie na http://www.jestemgraczem.com/