Jak wyglądają analityka i narzędzia big data w polskich firmach?

Jak wyglądają analityka i narzędzia big data w polskich firmach?

Już co czwarta firma w regionie Europy Środkowej korzysta z rozwiązań do analizy big data, a 7% z nich planuje rozpocząć używanie takich technologii jeszcze przed końcem roku. Jednak w nowym badaniu Intela, przeprowadzonym w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji, Polacy wypadli zaskakująco słabo. Analiza big data wykorzystywana jest przez 18% firm w naszym kraju, co stanowi najniższy wynik w regionie.

Polskie firmy znacznie poniżej średniej

Badanie Intela objęło 576 firm zatrudniających powyżej 100 pracowników. Regionalnymi liderami we wdrażaniu analizy big data są przedsiębiorstwa z Czech – 33% z nich wykorzystuje obecnie informacje uzyskane z wielkich zbiorów danych. Kolejne 9% czeskich przedsiębiorstw zamierza rozpocząć analizowanie big data dla własnych potrzeb do końca tego roku.

Firmy ze Słowacji wykorzystują big data niemal równie chętnie, jak ich sąsiedzi z Czech. Blisko jedna trzecia (31%) przedsiębiorstw w tym kraju analizuje wielkie zbiory danych, zaś 9% słowackich firm będzie robić to jeszcze przed końcem 2015 roku. Analiza big data jest znacznie mniej powszechna na Węgrzech (stosuje ją 19% przedsiębiorstw, a 3% planuje wykorzystywać ją w nadchodzących miesiącach) oraz w Polsce (odpowiednio 18% i 7%).

Różnica w popularności analizy big data między Czechami i Słowacją a Polską jest bardzo wyraźna i zaskoczyły nas wyniki tego badania. Mając jednak na uwadze, jak błyskawicznie rozwija się ta technologia, nie należy przedwcześnie bić na alarm, bo popularyzacja rozwiązań do analizy wielkich zbiorów danych jest w naszym kraju tylko kwestią czasu — wyjaśnia Juliusz Kornaszewski z Intel Technology Poland.

Analiza big data i jej wartość dla przedsiębiorstw

Fenomen analizy big data polega na możliwości wykorzystania zaawansowanych, niezwykle wydajnych obliczeń, by przekuwać je w realne korzyści dla zwykłych ludzi. Pomaga ona w upłynnieniu ruchu drogowego w miastach czy tworzeniu bardziej dokładnych prognoz pogody. Z kolei firmy mogą dzięki niej analizować dane sprzedażowe, tak, by lepiej dopasowywać swoją ofertę do potrzeb konkretnych klientów.

Globalny rynek analizy wielkich zbiorów danych rozwija się obecnie sześć razy szybciej niż cały sektor IT. Badania pokazują również, że aż 53% przedsiębiorstw uznaje korzyści płynące z analityki danych za ważny czynnik przewagi konkurencyjnej.

Sukces przedsiębiorstw już dziś w znanym stopniu zależy od sposobu gromadzenia i analizowania danych, a następnie – wykorzystywania pozyskanych w ten sposób informacji — mówi Krzysztof Janicki z Intela.

Efektywna analiza big data w czasie rzeczywistym ułatwia szybkie podejmowanie decyzji i reagowanie na zmiany w otoczeniu biznesowym.