Czy potrafisz wyobrazić sobie wakacje i ich planowanie bez Internetu?

Wszystkie ogłoszenia zamieszczone w serwisie otoWakacje.pl widoczne są w Allegro w kategorii Wakacje
Wszystkie ogłoszenia zamieszczone w serwisie otoWakacje.pl widoczne są w Allegro w kategorii Wakacje

Nasze podróże nie są ani za długie (ponad 25% badanych spędzi na wakacjach w sumie, przez cały rok, około 7 dni), ani za drogie – 45% planuje wydać na wyjazdach około 2 tysięcy złotych. Niezależnie jednak od powyższych czynników, lubimy być dobrze przygotowani do podróży i wykorzystujemy różne źródła informacji w trakcie zdobywania wiedzy o wybranym miejscu.

Jak usprawnić wakacyjne planowanie?

Planowanie wakacji może się czasami wydawać prawdziwym wyzwaniem, zwłaszcza kiedy podróżujemy z dziećmi lub mamy ograniczony budżet. Niezależnie jednak od tego, jakie przeszkody musimy pokonać, mamy jedno narzędzie, które ułatwia zwalczenie każdej z nich: internet.

Internet jest kluczowym rozwiązaniem dla polskich urlopowiczów – 56% uważa go za niezbędny w trakcie planowania wakacji, a 95% w trakcie samej wycieczki lub wyjazdu. Do czego tak często go wykorzystujemy?

  • Przede wszystkim, internet jest niezastąpiony w wyszukiwaniu najtańszych ofert wakacyjnych (takich jak np. pakiety urlopowe, wycieczki, transport czy zakwaterowanie).
  • Ponadto, internet pomaga w wyszukiwaniu szczegółowych informacji odnośnie miejsca, do którego podróżujemy (w tym m. in. o średnich cenach, punktach gastronomicznych, atrakcjach turystycznych, służbie zdrowia, bezpieczeństwie, zwyczajach i polityce wizowej czy imigracyjnej).

Okazuje się, że w obu przypadkach, kanały online są popularniejsze od swoich odpowiedników offline – tylko 12% osób wyszukuje oferty i tylko 5% szczegółowych informacji w siedzibie agencji lub przez telefon. W tym samym czasie, odpowiednio 78% i 18% wykorzystuje w tym celu stronę internetową biura lub jej profil w mediach społecznościowych. Warto również pamiętać o wyjątkowej popularności samych wyszukiwarek internetowych i innych portali podróżniczych.

Na co się decydujemy I dlaczego?

Polscy turyści od dłuższego czasu przestają się interesować pakietami wakacyjnymi w stylu all-inclusive w zamkniętych i luksusowych ośrodkach. Najbardziej kuszący dla nas rodzaj wypoczynku to ten relaksujący, a dopiero następnie słoneczny i przygodowy. Polacy wybierają najczęściej pobyt w hotelach (26%) i wynajętych apartamentach/domach (24%), ale pobyt u rodziny (14%) lub przyjaciół (11%) również jest całkiem popularny.

Jeżeli chodzi o wybór miejsca, w którym chcemy spędzić urlop, duże znaczenie ma cena (53% Polaków wybiera ją jako jeden z najważniejszych czynników), następnie dobre opinie wśród recenzentów lub znajomych (43%). Jednocześnie, w trakcie wyboru miejsca pobytu, połączenie Wi-Fi jest jednym z najważniejszych elementów dla 20% Polaków. Oznacza to, że dostęp do skrzynki mailowej, media społecznościowe i inne usługi online są dla nas ważniejsze niż np. dodatkowe wyposażenie ośrodka czy rodzinna atmosfera. Lubimy mieć również wiele możliwości uregulowania płatności – ten czynnik jest ważny dla 22% badanych.

Najpopularniejszym środkiem transportu jest samochód, który wybiera 69% ankietowanych. Na drugim miejscu plasują się linie lotnicze (13%) – Polacy wybierają je przede wszystkim ze względu na cenę – 73% wyznacza koszt jako najważniejszy czynnik. 39% kieruje się polityką bagażową, a 41% ofertą portów docelowych. Co więcej, znaczącą rolę w podejmowaniu decyzji odgrywają zniżki i oferty specjalne – 8% wskazuje, że jest to jeden z najważniejszych argumentów, który decyduje o wyborze miejsca wakacji.

Dlaczego jesteśmy online w trakcie wakacji

Internet jest dla Polaków nie tylko niezwykle użyteczny w trakcie planowania wakacji, ale także w trakcie samego pobytu – prawie 56% z nas uważa go za niezbędny w trakcie urlopu. Podczas wakacji wykorzystujemy go zarówno do sprawdzania mapy i szukania objazdów (38%), jak i znajdowania najlepszych restauracji i atrakcji turystycznych (26%). Wchodzimy do internetu również po to, by być w kontakcie z rodziną I znajomymi np. poprzez media społecznościowe (21%).

Polacy pozostają na wakacjach oszczędni – zazwyczaj, planujemy wydać na wakacje nie więcej niż 2 tysiące złotych. Nie oznacza to jednak, że nie lubimy zrobić zakupów online w trakcie wyjazdu – kupujemy w ten sposób coraz więcej produktów cyfrowych, np. e-booki do poczytania na plaży czy muzykę do podróży samochodem – dla 4% Polaków jest to główny powód używania internetu w trakcie wakacji.

Najpopularniejszym sposobem płatności na wakacjach (zarówno przed, jak i w trakcie pobytu) jest gotówka (47%) oraz karty kredytowe (25%). Jednocześnie, 20% Polaków wykorzystuje do pokrycia wakacyjnych wydatków system PayPal, a 24% które jeszcze tego nie robiło, rozważa jego użycie w przyszłości. Popularność serwisu w trakcie podróży można tłumaczyć nie tylko wygodą I bezpieczeństwem, ale także dostępnością na całym świecie.