Kim jesteś, polski graczu?

Kim jesteś, polski graczu?

Przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych na panelu badawczym Ariadna. Wzięło w nim udział 522 osób powyżej 15 roku, co pozwala naszkicować spójny obraz tego, w co i jak grają polscy internauci. Pod uwagę wzięto różne typu gier od online i komputerowych, po karciane oraz fabularne.

Gry są domeną ludzi młodych. Wśród badanych w wieku od 15 do 24 lat, grają w nie prawie wszyscy – 98 proc. ankietowanych. Spośród osób, które wybierają ten typ rozrywki, codziennie na smartfonie lub tablecie gra aż 74 procent, a online 44 procent. Osoby powyżej 45 roku życia grają rzadziej. W ogóle nie robi tego 15 proc. internautów w tym wieku. Ale, co warto podkreślić, spośród tych, którzy grają, aż 56 proc. gra codziennie online. W gry karciane gra codziennie 12 procent internautów, a planszowe – 6 proc. Największa grupa internautów – graczy ma wykształcenie niepełne wyższe lub wyższe.

W gry gra minimalnie więcej mężczyzn niż kobiet (93 proc. vs. 91 proc.). Internautki najczęściej wybierają gry online oraz na smarfonach/tabletach (odpowiednio 64 i 63 proc.). Internauci wolą grać na komputerze (64 proc.), a dopiero potem online i na smartfonach/ tabletach (równo po 54 proc.). Co ciekawe, odsetek pań grających w gry na komputerach także nie jest mały, bo wynosi 37 proc.

Internautów zapytano, w które z wymienionych w badaniu gier grali w ciągu ostatniego roku. Okazało się, że internauci najchętniej wybierali gry wojenne (Battlefield) i sportowe (FIFA). O ile w przypadku gier wojennych popularniejsze były starsze wersje, to w FIFA, gdzie znaczenie ma dopasowanie do aktualnych rozgrywek piłkarskich, największym powodzeniem cieszyły się wersje najnowsze.

10 najczęściej wybieranych gier online w naszym kraju:

  • Battlefield – wybiera ją 40 proc. graczy
  • Fifa – 39 proc.
  • Counter Strike – 39 proc.
  • World of Tanks – 37 proc.
  • League of Legends – 24 proc.
  • Minecraft – 19 proc.
  • War Thunder – 12 proc.
  • ArmA – 10 proc.
  • Payday – 10 proc.
  • Warframe – 9 proc.

Jeśli chodzi o komunikację w grach, większość graczy nie ma problemu, aby grać online z nieznanymi osobami. Zawsze robi tak 36 proc. graczy, a zaledwie 6 proc. graczy gra tylko ze znajomymi. Ponad połowa (55 proc.) graczy kontaktuje się ze współuczestnikami zabawy po zakończeniu rozgrywek. Dla nich ważna jest również współpraca, dlatego w grach lubią się łączyć w gildie (klany): dla zabawy – 45 proc., by rywalizować z innymi – 40 proc.