Beyond: Dwie Dusze – recenzja (PS4)

Zremasterowany hit Davida Cage'a otrzymał piękną, odświeżoną grafikę przy zachowaniu tej samej emocjonalnej historii, dzięki czemu może być świetnym prezentem gwiazdkowym dla kogoś, kto nie grał w pierwotną wersję gry na konsoli PS3.

Dwa lata temu Beyond: Dwie Dusze oceniłam bardzo wysoko doceniając przede wszystkim wciągający scenariusz i świetną oprawę audio-wizualną. Już wtedy gra pod kątem grafiki wyglądała zniewalająco i widać było, że wyciska ostatnie soki z PS3. Remastery tak świeżych gier zawsze wywołują kontrowersje, ale moim zdaniem ich obecność na rynku jest uzasadniona. Dla wielu osób PS4 jest pierwszą konsolą lub pierwszą ze stajni Sony. Szkoda byłoby pozbawiać ich obcowania z hitami poprzedniej generacji – zwłaszcza, że dzięki kilku trikom potrafią one dalej błyszczeć.

O fabule i mechanice Beyond dowiecie się z poprzedniej recenzji. Nie będę się na ten temat ponownie rozpisywać. Dla przypomnienia dodam tylko, że mówimy tu o rodzaju gry reprezentującej gatunek interactive movie, czyli takiej, która pozbawiona jest typowych elementów akcji. Beyond skupia się na eksploracji w niewielkich obszarach, dokonywaniu interakcji i dialogach oraz wykonywaniu sekwencji QTE. Ponieważ opowieść porusza m.in. tematykę paranormalnych zjawisk, jedną z kluczowych opcji gry jest sterowanie niematerialnym duchem Aidenem, dzięki któremu rozwiązujemy zagadki.

Jeśli chodzi o sam scenariusz, to choć fabuła gry się oczywiście nie zmieniła, to wynotować można tu dwa dość ciekawe usprawnienia. Po pierwsze przy rozpoczęciu rozgrywki możemy wybrać, czy chcemy poznawać historię w taki sposób, jak była przedstawiona w oryginale, czy jednak preferujemy kolejność chronologiczną. Tym razem przeszłam grę właśnie w ten drugi sposób i muszę przyznać, że może on bardziej przypaść do gustu osobom, które lubią tradycyjny sposób przedstawiania historii. Z drugiej strony jeśli lubicie główkować i snuć teorie polecam rozgrywkę zgodnie z oryginalną kolejnością.

Po drugie zaś po każdym rozdziale zobaczymy teraz nie tylko podsumowanie naszych wyborów (a jak się okazuje jest ich znacznie więcej niż sądziłam przy ogrywaniu wersji na PS3), ale także wybory pozostałych graczy ujęte w skali procentowej. Taki zabieg znacząco podnosi regrywalność sprawiając, że chce się ponownie rozegrać dany epizod, by zobaczyć na własne oczy jak zmieni się scenariusz pod wpływem innych decyzji.

Kolejną rzeczą, którą mogę pochwalić jest skok graficzny. Beyond cechuje specyficzna oprawa wizualna, która choć nie dorównuje produkcjom pisanym z myślą o nowej generacji, to jednak w dalszym ciągu jest miła dla oka. W remasterze nie tylko podciągnięto rozdzielczość z 720p do 1080p co już stanowi mocny przeskok, ale także utrzymano stałe 30 kl/s z czym w oryginale bywało różnie. Dodatkowo teraz widzimy także piękne rozmycia tła, a także – co zaskoczyło najmocniej – podrasowany system oświetlenia. Jest w grze kilka takich momentów, które po prostu czarują grą świateł (np. scena przy kondensatorze, finał ucieczki motocyklem, czy sam epilog). Jedyne do czego mogę się przyczepić to w dalszym ciągu pojawiający się problem pracy kamery w kilku scenach – czasami mocno trzeba się natrudzić, by przy obiekcie pojawił się symbol interakcji.

Remaster obejmuje także DLC Advenced Experiments, w którym Jodie przechodzi sprawdzian swoich zdolności paranormalnych. Jest to dokładnie ten sam dodatek, który widzieliśmy na PS3 i który można bez problemu zaliczyć w 15 minut. Szkoda, że nie pokuszono się o dorzucenie do remastera czegoś więcej, czegoś co sprawiło by, że osoby, które dobrze już poznały tę opowieść będą chciały wrócić do niej ponownie. Osobiście nie widzę sensu przechodzenia Beyond raz jeszcze. Jeśli ograliście ten tytuł na PS3, remaster nie sprawi, że oczy wyjdą Wam z orbit. Siłą tej historii jest przede wszystkim opowieść, a oglądanie jej ponownie nie robi już takiego wrażenia jak za pierwszym razem. Natomiast jeśli, tak jak wspomniałam na wstępie, nie mieliście okazji zapoznać się za grą na poprzedniej generacji zdecydowanie warto w Beyond zainwestować – tym bardziej, że cena 124 zł jest bardzo przystępna jak na wysokobudżetową produkcję.

Ocena remastera: 80/100

Plusy:

  • 1080p i płynne 30 kl/s
  • poprawione oświetlenie
  • możliwość rozegrania gry zgodnie z chronologią wydarzeń
  • podsumowanie wyborów własnych i graczy z całego świata

Minusy:

  • w dalszym ciągu problemy z pracą kamery
  • brak nowych dodatków/bonusów

Tytuł: Beyond: Two Souls (Beyond: Dwie Dusze)

Producent: Quantic Dream

Wydawca: Sony Computer Entertainment

Platforma: PS4

Data premiery: 26.11.2015

Język: polska i angielska wersja językowa (dubbing lub napisy)

Cena: 124 zł

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.