Nvidia Ansel: narzędzie do fotografowania w grach

Nvidia Ansel: narzędzie do fotografowania w grach

Teoretycznie wirtualna fotografia to nic nowego – znamy tego typu działania od dawna pod nazwą “zrzutów ekranowych” czy bardziej z angielskiego – “screenshotów”. A jednak nie do końca, bo nowe w tym wszystkim są co najmniej dwie rzeczy. Pierwsza z nich, to widoczna coraz mocniej tendencja do wykonywania zrzutów ekranowych (albo też filmów czy filmów poklaktowych), które nie mają niczego dokumentować, ale zwyczajnie zachwycać pięknem obrazu – tak jak prawdziwe fotografie.

Druga nowość to właśnie Nvidia Ansel. Niezwykle zaawansowane narzędzie do fotografowania w wirtualnych światach gier, pozwalające na znacznie więcej, niż tylko utrwalenie tego, co i tak wyświetlane jest na ekranie monitora. Przede wszystkim wirtualny fotograf będzie w stanie ustalić takie położenie “aparatu”, jakie wydaje mu się najlepsze – a zatem może sfotografować całą scenę zupełnie inaczej, niż spoglądałby na nią typowy gracz. Istnieje możliwość niemal dowolnego zbliżania się lub oddalania, a także zmiany kąta widzenia “obiektywu”. Po drugie, może też nakładać na wykonane zdjęcia dodatkowe filtry i efekty. Po trzecie wreszcie, istnieje też możliwość wykonywania panoram sferycznych (zdjęć w 360 stopniach), które będą się później rewelacyjnie nadawały do oglądania w goglach VR.

Zdjęcia będą zapisywane w formacie OpenEXR, który ma się świetnie nadawać do ewentualnej dalszej obróbki w zaawansowanych edytorach grafiki, takich jak Photoshop. I jeszcze jedno – dzięki funkcji “super rozdzielczość” zapisane obrazy będą znacznie bardziej szczegółowe niż to, co widzimy na ekranie – nawet 32 razy bardziej!

Na razie Nvidia Ansel dostępna będzie tylko w wybranych grach (Tom Clancy’s The Division, The Witness, LawBreakers, Wiedźmin 3: Dziki Gon, Paragon, No Man’s Sky, Unreal Tournament), ale ta lista będzie się poszerzać (czekamy na GTA V!). Narzędzie działa też tylko z wybranymi kartami graficznymi, wyposażonymi w pokazane właśnie układy GeForce GTX 1080 i 1070. Prawdopodobnie jednak narzędzie będzie też dostępne na innych kartach graficznych Nvidii, począwszy od serii 6xx.