SI ostatecznie pokonało człowieka

AlphaGo wygrał z mistrza świata w go 3:0. Kolejnym wyzwaniem będą badania naukowe.

Ke Jie'a czekają jeszcze dwa mecze z AlphaGo (fot. Arstechnica)

Ke Jie czekają jeszcze dwa mecze z AlphaGo (fot. Arstechnica)

DeepMind to kupiony przez Google startup, który od kilku lat rozwija AlphaGo – sztuczną inteligencję uczącą się gry w go. W 2016 r. udało mu się pokonać koreańskiego mistrza go – Lee Sedola – wygrywając cztery mecze z pięciu. W tym tygodniu AlphaGo postawiono naprzeciw aktualnego mistrza świata, 19-letniego mistrza świata Ke Jie. W pierwszej z trzech rund SI wygrała zaledwie o 0,5 punktu, a więc najmniejszą wartością z możliwych, ale to charakterystyczna cecha AlphaGo. Algorytm nie przejmuje się bowiem wartością punktową i wybiera te ruchy, które poprowadzą go najkrótszą drogą do zwycięstwa. Jie przyznał po meczu, że strategia AlphaGo wywarła na nim wielkie wrażenie i że posunięcia wykonywane przez komputer, nigdy nie zdarzyłyby się w pojedynku pomiędzy dwoma ludzkimi graczami.

W kolejnych dwóch meczach, które zostały rozegrane 25 i 27 maja także zwyciężyła sztuczna inteligencja. W ten sposób padł jeden z ostatnich bastionów przewagi człowieka nad maszyną: gra go była do niedawna uznawana za typowo ludzką, ponieważ jej ruchów nie da się łatwo zalgorytmizować, tak jak ma to miejsce na przykład w szachach a zwycięstwo wymaga kompleksowego spojrzenia na sytuację i działań opartych raczej na wyczuciu, niż analizie.

Demis Hassabis, dyrektor i współzałożyciel DeepMind powiedział, że AlphaGo osiągnął na polu gier wszystko, co było do osiągnięcia i nie będzie więcej wystawiany do meczów z ludźmi. Zespół stojący za sukcesami SI ma się teraz zająć „kolejnym zestawem wielkich wyzwań”, jakim zdaniem Hassabisa jest rozwijanie algorytmów, które pewnego dnia pomogą naukowcom w rozwiązywaniu najbardziej złożonych problemów ludzkości. Następcy AlphaGo mają współpracować z ludźmi przy opracowywaniu nowych leków, rewolucyjnych materiałów czy redukcji światowego zapotrzebowania na energię.

Gry rozegrane przez AlphaGo będą miały ogromny wpływ na środowisko graczy go, bo SI zaprezentowała w nich cały szereg nowych ruchów i strategii, diametralnie różnych od tych, które rozwinęli ludzie. DeppMind zdecydowało się umieścić w sieci zapisy 50 meczów, jakie ich program rozegrał sam ze sobą podczas nauki i treningów. Można więc spodziewać się, że wielu graczy wzbogaci swój styl rozgrywki o elementy wymyślone przez sztuczną inteligencję.

AlphaGo nie zostanie udostępniony szerzej. Dyrektor DeepMind zapowiada jednak, że jego zespół będzie publikował wyniki swoich badań których efektem był mistrzowski program.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News