logo chrome

Ad blocker w Chrome

Fot. Max Pixel
W wersji testowej przeglądarki Chrome dla Androida znalazła się opcja blokowania reklam. Google wspólnie z Koalicją na Rzecz Lepszych Reklam próbuje stworzyć standardy dla "treści promocyjnych".

Od przyszłego roku przeglądarka Chrome umożliwi użytkownikom blokowanie reklam bez potrzeby instalowania dodatkowych wtyczek. Funkcja została dostrzeżona w ustawieniach wersji testowej Chrome Canary. Google przygotuje też zestaw dobrych praktyk dla twórców stron internetowych, aby dokładnie określić, co będzie klasyfikowane jako irytujące treści.

W nowej wersji Google Chrome znajdziemy funkcję blokowania reklam (fot. TechCrunch)

Koalicja na Rzecz Lepszych Reklam, w skład której wchodzi również Google, chce ustalić standardy wyświetlania reklam. Mają one być przyjazne dla użytkownika. Jak podkreśla organizacja, internauci narzekają na samoodtwarzające się filmy, animacje zrobione we Flashu oraz wyskakujące okienka. Firmy oraz portale, wchodzące w skład koalicji, najpierw same chcą pokazywać, że publikowanie przyjaznych użytkownikowi reklam ma sens. Na przykład YouTube zapowiada, że od przyszłego roku zrezygnuje z wyświetlania 30-sekundowych reklam, których nie da się pominąć.

Blokowanie reklam pozbawia portale miliardów dolarów potencjalnego przychodu (fot. TechWyze)

Decyzja Google o wprowadzaniu funkcji blokowania reklam może wyglądać z pozoru na dziwną. Główny zysk giganta, 80% z 36,5 miliarda dolarów, to właśnie wpływy z reklam. W Mountain View jednak potrafią analizować trendy i widzą doskonale jak rośnie liczba zainstalowanych wtyczek, blokujących denerwujące reklamy. W ciągu 6 lat, od 2010 do 2016 roku, społeczność użytkowników ad blocków urosła z 21 milionów do 236. W tej chwili Chrome jest najpopularniejszą przeglądarką zarówno na urządzeniach mobilnych jak i w desktopach. Jednak konkurencja nie śpi – lepiej zawczasu przygotować alternatywne rozwiązanie.

Blokowanie reklam jest coraz popularniejsze.
Z roku na rok coraz więcej internautów instaluje wtyczki, blokujące reklamy (fot. TechWyze)

Najbardziej znane rozszerzenie, o nazwie Adblock, powstawało od 2002 roku za sprawą duńskiego programisty Henrika Aasteda Sørensena (głównie z powodu wyskakujących okienek, które dziś są już domyślnie blokowane przez większość przeglądarek). Potem projekt Sørensena, już jako Adblock Plus, kontynuowali Michael McDonald i Wladimir Palant. Wtyczka szybko stała się najpopularniejszym tego typu narzędziem. | CHIP

0
Źródło: TechCrunch
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.