vr

PC, PS4 i Nintendo Switch – najciekawsze platformy do gier, zdaniem deweloperów

Tylko 17% respondentów zamierza w bliskiej przyszłości produkować gry VR. Najpopularniejszymi urządzeniami pozostają wciąż komputery PC. 4 tysiące deweloperów, uczestniczących w Game Developer Conference, wzięło udział w ankiecie na temat trendów w branży tworzenia gier. Wyniki w kilku punktach są interesujące.

Najwięcej deweloperów pisze obecnie gry na PC – 60%. Na kolejnych miejscach znajdziemy smartfony – 36%, konsole PS4 – 30%, konsole Xbox One – 26%, komputery Mac – 20%, headsety VR – 19% i konsole Nintendo Switch – 12%. Co ciekawe, te wyniki mogą jednak wkrótce zmienić się. Ankietowanych zapytano bowiem także o to, na jaką platformę powstanie ich kolejna gra. I tu po 2% mniej respondentów stwierdziło, że wybierze PC i VR. Wyższym zainteresowaniem mają cieszyć się za to konsole PS4 – o 2%, Xbox One – o 3% i Nintendo Switch – też o 3%. W przypadku konsol przenośnych, takich jak PS Vita czy Nintendo 3DS oraz urządzeń pokroju Amazon Echo czy Google Home, sytuacja raczej nie zmieni się – wymienione platformy zainteresują jedynie 1% deweloperów.

Platformy, na które powstają aktualnie gry – po lewej i po prawej – platformy, które mogą liczyć na kolejne projekty (graf. GDC)

Po raz pierwszy na przestrzeni trzech lat spadła liczba osób, które wierzą, że VR/AR to rozwojowy biznes  – 72% respondentów zgodziło się z tym twierdzeniem, względem 75% przed rokiem. Choć trzeba przyznać, że odsetek nadal jest wysoki. Przyjęcie VR zależeć będzie od tego, czy na rynku pojawi się gra na miarę „Minecrafta” czy „Halo”, która skłoni ludzi do do inwestowania w zestawy VR – komentuje jeden z respondentów. Inny ankietowany stwierdza: Gry takie jak „Pokemon GO” pokazały, że AR ma potencjał, by wejść do mainstreamu. Do VR jestem nastawiony sceptycznie, przynajmniej w jego obecnym wcieleniu, bo uważam, że wymagania dotyczące potrzebnego sprzętu i przestrzeni są za duże. Nic dziwnego zatem, że większa liczba twórców gier widzi potencjał raczej w mobilnych platformach VR/AR (42%) niż w konsolowych i pecetowych headsetach (21%).

Respondentów zapytano także o to, jaki sprzęt uważają dziś za najciekawszy w swojej branży. Dwie najczęściej podawane odpowiedzi pokrywają się z wcześniej opisywanymi wynikami. 59% osób wskazało komputery PC, a 39% konsole PS4. Trzecie miejsce nie należy jednak ani do smartfonów, które przecież bardzo szybko rozwijają się pod kątem technologicznym, ani do gogli VR, które wydają się zapewniać najbardziej immersyjne doznania. 36% deweloperów zawyrokowało, że to Nintendo Switch jest najciekawszą platformą do gier. Skoro tak – dlaczego tylko 15% z nich zamierza wydać grę na Switcha? Ta dysproporcja najpewniej wynika z rachunku ekonomicznego. Choć Switch bije rekordy sprzedaży, nie ma oczywiście tylu użytkowników co PC i konsole PS4. Tworzenie gier na Nintendo Switch może zwyczajnie nie być tak opłacalne jak na bardziej popularne platformy. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.