Pracownicy chińskich firm noszą czapki z czytnikami fal mózgowych

Fot. dcmaster
Kiedy system wykryje złe emocje, pracownik jest przesuwany na mniej odpowiedzialne stanowisko, albo odsyłany na urlop. Na masową skalę korzysta z niego chińskie wojsko, kolej i fabryki.

Projekt Neuro Cap jest rozwijany od 2014 roku na Uniwersytecie Ningbo. System może wykryć emocje takie jak zdenerwowanie, złość, czy stres. Te informacje pomagają w zarządzaniu. Firmy wydłużają przerwy i dostosowują zmiany w oparciu o dane zebrane z czujników zamontowanych w czapkach swoich pracowników. Czytniki fal mózgowych są również wykorzystywane razem z wirtualną rzeczywistością podczas kursów w pracy. Według dziennika South China Morning Post przez ostatnie 3 lata elektrownia w prowincji Zhejiang oszczędziła dzięki tej technologii 2 miliardy juanów (około 1,1 miliarda złotych).

Pracownicy chińskich fabryk noszą czapki z czytnikami fal mózgowych (fot. Chris Hope)

Chińskie firmy twierdzą, że jedna zbyt emocjonalna osoba na kluczowym stanowisku może zaburzyć pracę całej linii produkcyjnej, co w efekcie może doprowadzić do wypadków. System nie był wprowadzany bez oporów. Naukowcy, którzy wprowadzali nową technologię przyznają, że pracownicy obawiają się, że rząd może czytać w ich myślach. Co jest tylko częściowo prawdą. Firmy są w stanie wykryć to jak się dana osoba czuje w danej chwili, jednak odczytanie konkretnej myśli jest zdecydowanie bardziej skomplikowane.

Technologia stosowana przez Chińczyków nie jest niczym nowym. W zeszłym roku pisaliśmy o podobnej technologii stosowanej przez amerykańską armię. Z badań wynika, że stymulowanie mózgu za pomocą prądu o niewielkim napięciu poprawia koncentrację, a także wyniki w testach na rozpoznawanie obiektów. Jednak do tej pory na Zachodzie żadna firma nie zdecydował się na podobne komercyjne zastosowanie badania fal mózgowych swoich pracowników na taką skalę. Choć jak widać na powyższym filmie, również zachodnie firmy myślą nad podobnymi rozwiązaniami. | CHIP

Źródło: South China Morning Post
Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.