Nazwa.pl: koniec usługi Sklepicom

Fot. nazwa.pl
Nazwa.pl informuje o wycofaniu ze swojej oferty prowadzenia sklepów internetowych. Wszyscy klienci, którzy zapłacili za kosztowny audyt, będą dalej mogli korzystać z usługi. Inni muszą do 25 maja przenieść sklepy na darmowe lub płatne silniki. Firma uzasadnia decyzję wchodzącym w życie unijnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych. O co chodzi w szczegółach?

Poza kwestią RODO serwis hostingowy w komunikacie wyjaśnia jeszcze, że nie ma wpływu na jakość oprogramowania partnerów. Sklepicom jest usługą zaprojektowaną w oparciu o platformę Shoper. Z tego powodu Nazwa.pl z jednej strony musi zadbać o bezpieczeństwo własnych serwerów, a z drugiej – nie ma kontroli nad skryptem, który napisała innna firma.

Nazwa.pl wycofuje ofertę sklepów internetowych (graf. Nazwa.pl)

Decyzja serwisu może być kłoptliwa dla przedsiębiorców, którzy prowadzą małe e-sklepy. Stają przed wyborem zapłacenia dużej kwoty albo likwidacji sklepu w dotychczasowym miejscu. W związku z oświadczeniem Nazwa.pl pojawiają się już firmy, które proponują przeniesienie danych na darmowe platformy takie jak np. Presta Shop. Także twórcy Shopera oferują taką usługę, zapewniając, że właściciel sklepu nie będzie musiał martwić się o dostosowanie infrastruktury.

Sklepicom pozwalał łatwo tworzyć strony sklepów (graf. CHIP)

Pamiętajmy jednak, że migracja nie zdejmuje z właściciela sklepu obowiązku dbania o bezpieczeństwo danych osobowych. W dalszym ciągu to on w świetle RODO jest Administratorem Danych Osobowych, a operator platformy – Procesorem Danych. Prawnicy specjalizujący się w zagadnieniach RODO podkreślali w rozmowie z CHIP-em, że Nazwa.pl, żądając wcześniej od swoich klientów dodatkowych opłat, pomieszała pojęcia ADO i procesora danych. W efekcie właściciele sklepów dostali e-maile z informacją o płatnym audycie. Aby pozostawić swój sklep w Sklepicomie, klient musiałby zapłacić 2000 złotych netto za kontrolę oraz potem 500 złotych co miesiąc. Pisaliśmy też wtedy o wyjaśnieniach, jakich udzieliła nam Nazwa.pl, które skonfrontowaliśmy następnie z opinią specjalisty od RODO. | CHIP