Elektryczny Volkswagen bije rekord legendarnej trasy

Pokonanie blisko 20-kilometrowej, liczącej 156 zakrętów trasy w jak najkrótszym czasie to wyzwanie zarówno dla człowieka, jak i dla technologii. Sprostał temu Romain Dumas w samochodzie Volkswagen I.D. R Pikes Peak. Jeszcze do wczoraj najszybszym przejazdem Pikes Peak International Hill Climb mogł pochwalić się dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata Sébastien Loeb, startujący w 2013 roku i prowadzący wówczas w zmodyfikowanym samochodzie Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Loeb uzyskał wówczas czas 8:13,878 sekundy. Z kolei wśród aut elektrycznych najlepszy był pojazd opracowany przez łotewskich (sic!) inżynierów z firmy Drive eO. Pojazd o nazwie eO PP03 uzyskał czas 9:07,222 sekundy.
Volkswagen I.D. R Pikes Peak
Volkswagen I.D. R Pikes Peak

To wszystko już jednak przeszło do historii. Triumfujący nieprzerwanie od trzech lat Romain Dumas w tym roku, a dokładniej 24 czerwca 2018 roku miał okazję prowadzić prototypowy pojazd VW z serii I.D. Volkswagen I.D. R Pikes Peak to auto całkowicie elektryczne dysponujące mocą ok. 500 kW (ok. 680 KM). Eksperymentalny pojazd został zbudowany od podstaw w zaledwie 250 dni. Udana konstrukcja w połączeniu z umiejętnościami kierowcy pozwoliły pobić wszelkie dotychczasowe rekordy i uzyskać imponujący czas 7 minut 51,148 sekundy. Co prawda w ponad 100-letniej historii tego wyścigu (pierwszy zorganizowano w 1916 roku) odnotowano krótsze czasy – w 2006 roku Japończyk Nobuhiro “Monster” Tajima prowadząc zmodyfikowane Suzuki Sport uzyskał czas 7:38,900 – ale przy skróconej wersji trasy.

Wynik uzyskany przez Romaina Dumasa wiele mówi na temat zmian w motoryzacji w ogóle. Wszystkie innowacje technologiczne w branży motoryzacyjnej miały swój początek właśnie w sportach motorowych. Rozwiązania przetestowane w ekstremalnych warunkach na niezwykle trudnych trasach niejednokrotnie trafiały później do aut produkowanych seryjnie. Volkswagen I.D. R Pikes Peak na pewno nie trafi do masowej produkcji, ale przecież VW już od dłuższego czasu zapowiada autorską rewolucję w elektromobilności. Przyszły VW I.D. ma być – zdaniem koncernu z Wolfsburga – “Golfem” ery elektrycznych pojazdów. | CHIP