Po Google’u teraz kary dla ASUS-a, Philipsa, Pioneera oraz Denon & Marantz

Fot. CNN
Decyzja Komisji Europejskiej dotyczy złamania prawa antymonopolowego. Producenci naciskali na sklepy, żeby te utrzymywały narzucone przez nich niskie ceny. Najwyższą karę dostał ASUS - 38 milionów euro.

Firmy technologiczne zostały ukarane za tzw. trzymanie cen, które polega na wymuszeniu na sprzedawcy detalicznym oferowania produktu za określoną kwotę. Jeśli sprzedawca nie stosował się do zaleceń producenta, mógł nie dostawać towaru.

Każda z ukaranych firm zostałam objęta osobnym śledztwem Komisji Europejskiej, praktyki były jednak takie same. M.in. ASUS i Philips wymagały od sklepów stosowania stałej, minimalnej ceny. W toku śledztw uznano, że tego typu działania łamią obowiązujące na terenie UE prawo antymonopolowe.

ASUS zapłaci największą karę (fot. Justdial)

Pioneer poszedł nawet dalej – nie tylko ustalał ceny minimalne, ale także wymuszał na sieciach handlowych, by te nie sprzedawały głośników i zestawów kina domowego japońskiej marki w innych państwach Unii. Chodziło o to, żeby zróżnicowane wewnątrz Wspólnoty ceny były przypisane do poszczególnych krajowych rynków.

Jak dowodzi Komisja Europejska, opisane praktyki miały miejsce od 2011 roku i były stosowane w różnych krajach. W przypadku ASUS-a chodzi o rynki niemiecki i francuski w latach 2011 – 2014, Denon & Marantz narzucał ceny minimalne na swój sprzęt audio w Holandii od 2011 do 2015 roku, a Philips działał w ten sposób w latach 2011-2013 w wielu miejscach i w przypadku znacznej gamy urządzeń – od szczoteczek do zębów po ekspresy do kawy.

Redukcja kary
Kara do zapłacenia (w euro)
Asus40%63 522 000
Denon & Marantz40%7 719 000
Philips40%29 828 000
Pioneer50%10 173 000

Każdy z producentów przyznał się do winy i udostępnił dokumentację ułatwiającą przeprowadzanie dochodzenia. Tym samym Komisja Europejska obniżyła kary o 40-50%, chociaż kwoty i tak do małych nie należą. Razem producenci zapłacą 111 milionów euro.

Zwykle podobny zabieg producenci przeprowadzają w nieco inny sposób, proponując tak zwane zwroty na działania marketingowe dla partnerów. Zależnie od liczby sprzedanych urządzeń i trzymania się sugerowanych cen, sprzedawca dostaje od producenta różnego rodzaju dofinansowania. Ten mechanizm doprowadził do upadku wiele popularnych niegdyś małych sklepów komputerowych.

Tydzień temu Komisja Europejska nałożyła na Google’a karę w wysokości 4,3 miliarda euro za nadużywanie dominującej pozycji przez forsowanie preinstalowania przeglądarki Chrome i wyszukiwarki Google w smartfonach z Androidem. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.