samsung

Samsung największym reklamodawcą na świecie

Fot. singanddop.com
Marketingowy magazyn AdAge działający w branży od 1930 roku opublikował ranking firm, które w ubiegłym roku wydały najwięcej na reklamę. Koreański producent wyprzedził dotychczasowego lidera - Procter & Gamble - przeznaczając na marketing 11,2 miliarda dolarów (ok. 42 miliardów złotych).

Nie Google ani Facebook, ale właśnie Samsung jako jedyna firma technologiczna na świecie znalazł się na liście pięciu największych reklamodawców. Gigant z Korei Południowej wydał 11,2 miliardy dolarów – aż o 13% więcej niż w 2016 roku. Na kolejnych miejscach rankingu znalazły się: Procter & Gamble (10,5 mld USD), L’Oreal (8,6 mld USD), Unilevar (8,5 mld USD) i Nestle (7,2 mld USD). Skąd tak duży wzrost budżetu na marketing u Samsunga? AdAge sugeruje, że jedną z przyczyn może być chęć podreperowania zaufania klientów smartfonów po aferze z Galaxy Note 7.

Samsung w 2017 roku wydał na reklamę ponad 11 miliardy dolarów (graf. AdAge)

Warto rzucić okiem na listę firm, które najbardziej zwiększyły swój budżet reklamowy w stosunku do 2016 roku. Pod tym względem króluje chiński Alibaba (105-proc. wzrost), do którego należy m.in. Aliexpress. Z kolei Tencent (właściciel m.in. WeChat, Riot i Epic Games) zwiększył wydatki o 46 procent. Viacom Zanotował 35-procenotwy wzrost, a właściciel Google, czyli amerykański Alphabet na reklamę wydał o 32-procent więcej niż rok wcześniej.

Nadal najwięcej na reklamę wydają łącznie firmy związane z produktami kosmetycznymi i domowymi (51,5 mld USD), branżą motoryzacyjną (41,1 mld USD) i rozrywką oraz mediami (29,8 mld). Przedsiębiorstwa technologiczne okupują wspólnie dopiero szóste miejsce (18,9 mld USD).

AdAge jak co roku przyznało także nagrody za kampanie reklamowe. Reklamodawcą roku 2018 uznano Nike, za kampanię, której twarzą został futbolista Colin Kaepernick. Mężczyzna został wykluczony z klubu i zaprzepaścił swoją karierę po tym, jak w 2016 roku ukląkł w trakcie odgrywania hymnu przed meczem na stadionie w imieniu walki z nierównością rasową. Wyróżnienie otrzymała także m.in. Coca-Cola za inwestycję w podupadającą markę Diet Coke i Epic Games za kampanię gry „Fortnite”. | CHIP

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.