Od przyszłego roku Uber i Bolt będą legalną konkurencją dla taksówek

Posłowie przegłosowali tzw. lex Uber, czyli nowelizację ustawy o transporcie drogowym. Działalność Ubera w Polsce zostanie uregulowana prawnie, ale do przewożenia osób będzie wymagana licencja. Nowe prawo nie uwzględnia postulatów protestujących taksówkarzy.

Po kilku latach działalności i niejasnej sytuacji prawnej pośredników przewozowych, czyli między innymi Ubera i Bolta (kiedyś Taxify), rząd w końcu reguluje prawnie rynek przewozu osób. Od 1 stycznia 2020 roku popularne aplikacje przewozowe będą w pełni legalne, a mobilny program zastąpi taksometr i kasę fiskalną. Kierowcy będą jednak potrzebowali licencji oraz zarejestrowanej działalności gospodarczej. Na pośredników nałożono obowiązek ewidencjonowania przejazdów i przechowywania do wglądu 5-letniej historii świadczenia usług.

231 posłów głosowało za przyjęciem projektu, 9 było przeciw, a 171 wstrzymało się od głosu. Kolejnym krokiem będzie zaakceptowanie „lex Uber” przez Senat, co najpewniej będzie tylko formalnością. Do czasu wejścia w życie nowego prawa, Uber i Bolt będą mogły działać na dotychczasowych zasadach. Nowelizacja ustawy nie spodobała się taksówkarzom, którzy domagali się zrównania pośredników przewozowych z korporacjami taksówkarskimi. Tymczasem, nie dość, że nadano im osobną formę prawną, to ustawa zakłada możliwość zniesienia egzaminów z topografii miasta, co znacznie ułatwi uzyskanie licencji. Tutaj znajdziecie druk ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym (i kilku innych), który Sejm skierował do Senatu.

Przeciwko Uberowi protestują taksówkarze w wielu krajach – z różnym skutkiem (fot. Pixabay)

Przypomnijmy, że Polska jest jednym z ostatnich europejskich krajów, które do ubiegłego tygodnia nie miały jasno określonej sytuacji prawnej aplikacji przewozowych. Co ciekawe, w wielu miejscach na przestrzeni ostatnich lat pozycja Ubera diametralnie się zmieniała. Przykładem jest chociażby Londyn, gdzie Uber działał, następnie został zakazany, by po długiej sądowej batalii znów wrócić do przewozu osób.

Reklama

Wkrótce wrócimy w CHIP-ie do tego tematu i spróbujemy wyjaśnić m.in. wątpliwości dotyczące obowiązku prowadzenia przez kierowców Ubera i Bolta firmy oraz posiadania licencji. Jeśli macie pytania do autorów zmian w ustawie lub do ekspertów, napiszcie je w komentarzach pod newsem. | CHIP

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.