gry mobilne w polsce

Kto gra w Polsce na smartfonach? Głównie kobiety

Mobilne produkcje w naszym kraju sprzedają się lepiej niż gry PC.

W 2018 roku Polacy wydali na gry mobilne 829 milionów złotych. Dla porównania na pudełkowe i cyfrowe gry PC wydaliśmy w tym samym okresie 585,8 mln złotych. To pokazuje, jak ważnym narzędziem stał się smartfon i jak dynamicznie zmienia się rynek gier. Polacy spędzają dziennie naprawdę sporo czasu na smartfonie – aż 2 godziny i 45 minut. Oczywiście nie tylko w samych grach – wśród najpopularniejszych aplikacji, z jakich korzystają grające osoby znaleźć można pozycje z kategorii komunikacja, edycja i odtwarzacze wideo, społeczność i zakupy.

Zasięg gier z wybranej kategorii wśród graczy w I kwartale 2019 r. (fot. Spicy Mobile)

Przynajmniej raz w miesiącu co drugi gracz w Polsce sięga po gry rekreacyjne. Zainteresowaniem cieszą się także łamigłówki i symulacje, ale najbardziej angażujące pod kątem ilości spędzanego w grach czasu są tytuły karciane (21 minut i 43 sekundy dziennie). Najmniej czasu poświęcamy na quizy, gry edukacyjne i planszowe (mniej niż 3 minuty). Nic dziwnego, że w rankingu najbardziej popularnych w Polsce gier mobilnych 2018 roku pierwsze miejsce zajmuje „Pou” – rekreacyjna gra, polegająca na opiece nad stworkiem. Kolejne pozycje to odpowiednio zręcznościowy „Subway Surfers”, strategiczny „Clash Royale”, oraz dwie inne gry zręcznościowe: „Talking Tom Gold Run 3D Game” oraz „slihter.io”.

Profil demograficzny gracza na Androidzie (fot. Spicy Mobile)

To, co zaskakuje, to wyraźna dominacja kobiet (61%) wśród mobilnych graczy. Wbrew pozorom to nie nastolatki, ale osoby w wieku 25-34 lat (42%) stanowią najliczniejszą grupę. Dla porównania w 2018 roku na świecie, wśród graczy mobilnych przeważali panowie (52%). Gdy spojrzy się na wykres udziału płci w konkretnych gatunkach wyraźnie widać, że panie preferują bardziej gry rekreacyjne (68%) i przygodowe (61%), a panowie sportowe (81%), planszowe (71%) i quizy (71%). Mniej więcej po równo interesujemy się strategiami, symulacjami, grami hazardowymi i słownymi.

W obliczu takich danych nic dziwnego, że w Polsce powstaje coraz więcej studiów zajmujących się mobilnymi grami. Trudno też oczekiwać, by ten trend mógł się nagle odwrócić, skoro wyraźnie kroczymy w stronę coraz bardziej wydajnych urządzeń przenośnych. Z pełnym raportem o graczach możecie zapoznać się w tym miejscu. | CHIP