Naukowcy dowodzą, że fale grawitacyjne trwale zmieniają czasoprzestrzeń

Fot. Ligo
Fale grawitacyjne, które badacze obserwują za pomocą detektorów LIGO i Virgo, odkształcają czasoprzestrzeń, pozostawiając po przejściu przez nią trwałe ślady. Dzięki temu w przyszłości będzie możliwe badanie właściwości nie tylko fal grawitacyjnych przechodzących w danym momencie przez Układ Słoneczny, ale także tych, które dotarły do nas zanim zaczęto prowadzić pomiary.

Naukowcy z amerykańskiego Uniwersytetu Cornella, brytyjskiego Queen Mary University of London, a także Uniwersytetu Amsterdamskiego z Holandii, opisali swoje odkrycie na łamach czasopisma Physical Review D wydawanego przez American Physical Society. W opracowaniu, poza stwierdzeniem istnienia trwałych śladów pozostawianych przez fale grawitacyjne, uczeni podają dokładne procedury obliczania odchyleń, co umożliwi przeprowadzanie eksperymentów, które w przyszłości pozwolą zrozumieć początki wszechświata.

Fale grawitacyjne wytwarzane przez czarne dziury, rozchodząc się w czasoprzestrzeni, zmieniają takie właściwości jak prędkość kątowa, pęd i spin cząstki. Te właściwości można zamodelować dla „płaskiej” czasoprzestrzeni, a odchylenia właściwości poruszających się cząstek, na podstawie analizy promieniowania tła, pomogą zrozumieć, co działo się na wczesnych etapach rozwoju wszechświata.

Część z tych właściwości będzie się dało obserwować w naziemnych interferometrach LIGO (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory w USA) i Virgo (detektor fal działający we Włoszech). Jednak do bardziej dokładnych pomiarów konieczny jest znacznie większy interferometr, nad którym pracuje Europejska Agencja Kosmiczna. Naukowcy planują do 2034 roku umieścić na orbicie heliocentrycznej, około 50 milionów kilometrów od Ziemi, urządzenie LISA (Laser Interferometer Space Antenna), które będzie składało się z konstelacji statków kosmicznych wyposażonych w lasery i teleskopy. | CHIP