Volvo S60 T8 Polestar Engineered

Volvo S60 T8 Polestar Engineered – najmocniejsza hybryda ze Szwecji

Zostaliśmy zaproszeni na prezentację najnowszego, wprowadzanego właśnie do Polski, topowego modelu Volvo S60 T8 Polestar Engineered. Oto czym wyróżnia się najszybsze Volvo.

Wrażeń z jazdy tym razem nie będzie, czego okrutnie żałujemy, bo tym razem była to typowa prasowa prezentacja, czyli podziwiajcie, ale… bez nadmiernej czułości. O samym modelu S60 już pisaliśmy (zainteresowanych odsyłam do tego materiału).

Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Dość „muskularna” sylwetka najmocniejszej wersji Volvo S60 (fot. Wintermute / CHIP)

Jednak pojazd, który tym razem opisujemy różni się od „zwykłych” S60-tek Volvo kilkoma istotnymi szczegółami. W szczególności wersja S60 T8 Polestar Engineered jest mocno limitowana. Zgodnie ze słowami przedstawicieli producenta obecnych na prezentacji, topowa edycja S60-tki ma być w tym roku dostępna jedynie w liczbie… kilku sztuk. Okazja dla kolekcjonerów? Być może.

Volvo S60 T8
Hybrydowa jednostka dostarcza niemal 410 KM mocy, a w mieście może spalać 0l/100 km w trybie Pure, czyli jazdy wyłącznie elektrycznej. (fot. Wintermute / CHIP).

Od strony technicznej, najnowsze Volvo S60 T8 Polestar Engineered to bardzo mocne auto z napędem na 4 koła, którego elektryczno-spalinowy zespół napędowy, a także podwozie, zawieszenie (opracowane we współpracy ze szwedzką marką Öhlins) i układ hamulcowy (sześciotłoczkowe zaciski Brembo z tarczami wentylowanymi o średnicy 371 mm na przedniej osi) zostały zmodyfikowane przez znaną z motorsportu markę Polestar.

Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Pierwszą setkę auto osiąga w czasie 4,4 sekundy, trzeba również sprawnie wyhamować – za to odpowiadają prawie 40-centymetrowe, wentylowane tarcze i zaciski Brembo (fot. Wintermute / CHIP).

Znaczek Polestar w Volvo znaczy tyle, co literka M w autach BMW, czy RS w Audi. Jest sygnałem, że mamy do czynienia z bardzo mocno usportowionym, ale wciąż komfortowym i „cywilnym” autem. Jednocześnie mimo bardzo dużych osiągów, prezentowany nam pojazd może być również bardzo oszczędny. Volvo S60 T8 Polestar Engineered to hybryda plug-in. Przy w pełni naładowanych akumulatorach auto w trybie Pure (przeznaczony do ruchu miejskiego tryb jazdy wyłącznie elektrycznej) ma ponoć przejechać do 45 km (pomiar w trybie WLTP) bez zużywania choćby kropli benzyny. Mam jednak wątpliwości, czy ktokolwiek, kto zdecyduje się na tak mocne auto znajdzie w sobie odpowiednio dużo dyscypliny, by nie korzystać z pełnego potencjału.

Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Od „zwykłej” wersji R-Design, również charakteryzującej się usportowioną stylistyką, tę edycję odróżniają detale dostrzegalne dla fanów marki – tu grawerunek marki Polestar na polerowanym wydechu (fot. Wintermute / CHIP)

Volvo S60 T8 Polestar Engineered to pojazd dysponujący mocą sumaryczną wynoszącą blisko 410 KM. Hybrydowa jednostka napędowa składa się z podwójnie doładowanego (turbosprężarka i dodatkowy kompresor) dwulitrowego silnika benzynowego o mocy 318 KM oraz blisko 90-konnego silnika elektrycznego, który zapewnia natychmiast odpowiednio wysoki moment obrotowy (sumaryczny moment obrotowy to niemal 700 Nm, z czego prawie 250 Nm zapewnia od zera właśnie jednostka elektryczna).

Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Topowy w Volvo system nawigacyjny Sensus (fot. Wintermute / CHIP)

Jeżeli chodzi o pokładowe systemy komputerowe i oprogramowanie z jakim do czynienia ma kierowca oraz pasażerowie nowego Volvo S60 T8 Polestar Engineered, to mamy tu znany z innych, topowo wyposażonych modeli Volvo system nawigacyjny Sensus. Współpracuje on z urządzeniami mobilnymi zarówno poprzez Bluetooth, ale także za pośrednictwem Apple Car Play (dla użytkowników iPhone’ów) jak i Android Auto (dla smartfonów z Androidem).

Volvo S60 T8
Dyskretna „gwiazdka” – logo Polestar na tylnej klapie nowego S60 T8 (Wintermute / CHIP)

Ile kosztuje Volvo S60 T8 Polestar Engineered? Podana przez przedstawiciela producenta kwota brzmi „od 290 tys. zł”. Przy czym słowo „od” jest tu o tyle mylące, że dodatkowych opcji nie ma już tu zbyt wiele – ot. np. okno dachowe. Oczywiście prezentowana wersja dziedziczy komplet systemów pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz rozbudowaną asystę kierowcy znaną z innych, maksymalnie wyposażonych wersji S60. Mamy tu m.in. adaptacyjny tempomat, systemy radarowe, asystenta pasa ruchu, rozpoznawanie znaków, wykrywanie pieszych i rowerzystów, asystę parkowania, czy asystenta jazdy w korku.| CHIP

3
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.