Nowe Audi S8, czyli jedno auto i 38 asystentów

Nowe Audi S8 to znacznie usportowiona wersja największej limuzyny niemieckiej marki, czyli Audi A8. We wzmocnionej wersji kierowca może mieć do dyspozycji aż 38 systemów asystujących, które producent zebrał w dwa pakiety: City i Tour. Jak łatwo się domyślić, pierwszy zestaw to systemy wspomagające jazdę w mieście. Drugi ma sprawdzać się na dalszych trasach. Głównym elementem pakietu Tour jest tzw. adaptacyjny asystent jazdy. Jest to rozwiązanie łączące w sobie funkcje adaptacyjnego tempomatu, śledzenia pasa ruchu i wspomagania jazdy w korkach. Auto samodzielnie utrzymuje tor jazdy na zadanym pasie, automatycznie utrzymuje właściwą odległość przed poprzedzającymi pojazdami, jak również samodzielnie wyhamuje auto w korku i ruszy gdy pojazd przed nami również ruszy. Oczywiście te systemy znaleźć też można w innych, znacznie tańszych pojazdach (jak np. najnowszy VW Passat), ale w tym przypadku współpracują one z innymi rozwiązaniami zapewniającymi komfort, np. z zawieszeniem.
Audi S8
Audi S8

Audi S8
Tryb pracy zawieszenia o nazwie Comfort+ to nowość w Audi zarezerwowana do flagowego modelu marki (fot. Audi)

Nowe Audi S8 wyposażono w tzw. predyktywnego asystenta wydajności. System ten w zależności od warunków drogowych hamuje lub przyspiesza zależnie od ruchu innych pojazdów, ustawienia tempomatu i nawigacji. Ponieważ mowa o aucie luksusowym, komputer sterujący prędkością, dopasowując ją do np. trasy nie tylko zadba o to, by auto hamowało przed ostrym zakrętem, ale również o to, by inteligentne, aktywne zawieszenie pneumatyczne i system 4 kół skrętnych kompensowały przeciążenia boczne podczas pokonywania zakrętu. Podczas dynamicznych skrętów nowe Audi S8 działające w nowym (niedostępnym wcześniej) trybie Comfort+ przechyla się automatycznie do 3 stopni w celu zmniejszenia odczuwalnych przez pasażerów przeciążeń. Z drugiej strony w trybie Dynamic przeznaczonym do jazdy sportowej komputer steruje zawieszeniem tak, by zapewnić jak najmniejsze przechyły i maksymalną przyczepność auta na drodze. Aktywność inteligentnego zawieszenia nie ogranicza się tylko do podróży, ale również w trakcie postoju. Gdy właściciel Audi S8 dotknie klamki, pojazd automatycznie podniesie się nawet o 50 mm, by ułatwić zajęcie miejsca.

Audi S8
W zależności od trybu jazdy auto albo kompensuje przeciążenia boczne przechyłami, albo wręcz przeciwnie: stabilizuje pojazd i zwiększa przyczepność (fot. Audi)

Warto dodać, że nowe S8 wyposażono również w system predykcyjny sterujący pracą zawieszenia na podstawie rzeczywistych warunków na drodze. Kamera przednia analizuje nierówności, dzięki czemu auto “dowiaduje się” o np. garbie na jezdni zanim jeszcze do niego dojedzie, więc w momencie przejazdu zawieszenie już jest skonfigurowane w taki sposób, by możliwie jak najbardziej komfortowo pokonać przeszkodę. Oczywiście kamera przednia to zaledwie ułamek możliwości sensorycznych tego samochodu. Nowe Audi S8, w pełni wyposażone zawiera aż pięć czujników radarowych, sześć kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy.

Wracając jeszcze do pakietów asystujących, w pakiecie City producent podkreśla obecność rozwiązania o nazwie Audi pre sense 360°. Jest to system stale monitorujący rzeczywiste otoczenie pojazdu w czasie rzeczywistym i reagujący na potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Np. w przypadku wykrycia ryzyka uderzenia bocznego, komputer na podstawie informacji z sensorów i radarów współpracuje z aktywnym zawieszeniem, by natychmiast unieść nadwozie nawet o 80 mm, co ustawia próg w lepszej pozycji do pochłaniania energii uderzenia, zmniejszając potencjalne konsekwencje wypadku dla pasażerów.

Audi S8 wnętrze
Wnętrze Audi S8 to mnóstwo ekranów (fot. Audi)

Niemniej techniki znajdziemy wewnątrz nowego Audi S8. Wirtualny kokpit i dwa dotykowe ekrany w konsoli środkowej, sterowanie głosowe oraz oczywiście ekran head-up display. Audi zachwala też usługi car-to-X wykorzystujące rozproszoną inteligencję floty Audi. Producent w niektórych europejskich miastach oferuje już usługę, dzięki której auto wie jaka jest konfiguracja świateł sygnalizacyjnych na skrzyżowaniach na zadanej w pojeździe trasie. Samochód jest połączony z infrastrukturą miejską i na podstawie otrzymywanych danych sygnalizacyjnych sugeruje prędkość pojazdu z jaką należy jechać, by trasa przejazdu była jak najbardziej płynna, a kierowca miał przed sobą “zieloną falę”. W ramach usług car-to-X Audi auto otrzymuje również online informacje o znakach drogowych (nie jest to wyłącznie sztywno zapisana baza lokalnie w pojeździe), dostępna jest też funkcja wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy.

Audi S8
Audi S8 w wybranych miastach może współpracować z inteligentną infrastrukturą drogową (fot. Audi)

Na koniec jeszcze informacja, która zapewne interesuje wielu pasjonatów motoryzacji. Jak wspomniałem, Audi S8 to usportowiona odmiana flagowej limuzyny: Audi A8. Jednostką napędową nowego Audi S8 jest potężny silnik V8 (TFSI 4.0 biturbo) z miękką hybrydą (MHEV), generujący moc maksymalną 420 kW (571 KM) i 800 Nm momentu obrotowego. Takie parametry zapewniają osiągi godne sportowego auta. Pierwsze 100 km/h ta ponad pięciometrowa (5,18) limuzyna osiąga po zaledwie 3,8 sekundach. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Ostateczna cena tego modelu nie została jeszcze ujawniona, ale jednego możemy być pewni. Będzie drogo. | CHIP