Plus

Plus ukarany przez UOKiK. Wysokość kary to prawie 51 mln zł

UOKiK nałożył na operatora telekomunikacyjnego Polkomtel (Plus), należącego obecnie do Cyfrowego Polsatu, karę 50,63 mln zł. Kara jest wynikiem skarg klientów, którym operator naliczył dodatkową opłatę za pobieranie treści multimedialnych, mimo że mieli oni wykupione pakiety mobilnego internetu.

Plus wystawiając fakturę za usługi nie informował klientów, że zawiera ona również opłatę za streaming audio i wideo. Postępowanie przeciwko operatorowi zostało wszczęte pod koniec grudnia 2018 r.

W toku postępowania potwierdziliśmy, że abonenci nie mogli w pełni korzystać z pakietu, ponieważ ponosili nieuzasadnione opłaty. Wiele osób zawierając umowę było przekonanych, że będą mogli korzystać z wykupionej transmisji danych – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

UOKiK przypomina, że cena pakietu internetowego uzależniona jest zazwyczaj od ilości zużytych danych (np. 5 GB, 20 GB lub bez limitu). Natomiast nie ma znaczenia, w jaki sposób klient ów pakiet wykorzysta. Nie ma więc znaczenia, czy będą to tradycyjne strony WWW, czy np. filmy oglądane na YouTubie. Oczywiście, niezależnie od tego płatne są dostępy do serwisów VoD, typu Netflix czy HBO Go.

Reklama

Postępowanie wyjaśniające UOKiK, które ostatecznie zakończyło się nałożeniem kary na sieć Plus, dotyczyło ofert: Bezpieczny internet, Nielimitowany internet oraz Pakiet non stop. Urząd ustalił, że Polkomtel od 2013 r. pobierał dodatkowe opłaty za tzw. video streaming, czyli słuchanie radia on-line oraz streaming wideo. Opłata wynosiła całkiem sporo, bo 40 groszy za minutę transmisji i nie była wyszczególniona na fakturze. Została ukryta w ramach pozycji: Połączenia i SMS-y wykonane w kraju. Dopiero skrupulatna analiza rachunku mogła uświadomić klientowi, że płaci dodatkowo za pobieranie multimediów. Plus pobierał tę opłatę od 2013 r. do 2017 r.

Ponieważ wg UOKiK Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, nałożył na firmę karę 50 634 687 zł i zobowiązał spółkę do opublikowania na swojej stronie oraz w mediach społecznościowych stosownej informacji, wraz z linkiem do rozstrzygnięcia urzędu. Decyzja nie jest prawomocna, operator może się od niej odwołać do sądu. Każdy konsument może powołać się na decyzję UOKiK i złożyć reklamację, domagając się zwrotu opłat. | CHIP

WARTO PRZECZYTAĆ:

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Allegro

3
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.