fiskalne

Spóźniona pluskwa milenijna zaatakowała drukarki fiskalne?

Kłopot ma m.in. sieć Multikino i sklepy zoologiczne.

Drukarki fiskalne Delio zrobiły użytkownikom nieprzyjemną noworoczną niespodziankę. Firma Novitus na swojej stronie przyznała, że w jednym z jej urządzeń pojawił się problem uniemożliwiający wystawianie paragonów z właściwą datą. W oświadczeniu możemy przeczytać:

W dniu 1 stycznia 2020 w drukarkach DELIO wystąpił „błąd zegara” blokujący możliwość wystawienia paragonów z właściwą datą. Błąd został już zlokalizowany i określono sposób jego naprawy. Niestety niemożliwe jest dokonanie naprawy u Klienta i konieczna jest interwencja serwisu producenta.

Co oznacza to dla klientów? Po pierwsze, niemożność prowadzenia sprzedaży. Polskie prawo nie umożliwia sprzedaży detalicznej bez stosowania urządzenia fiskalnego. I nie ma znaczenia powód unieruchomienia kasy lub drukarki. Po drugie, konieczność pofatygowania się do serwisu z urządzeniem. 

Kwestię sprzedaży regulują przepisy zawarte w art. 111 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, od którego nie ma żadnych odstępstw. Przepis ten mówi wprost:

Jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej.
W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.

Jedynym więc wyjściem jest zastosowanie urządzenia rezerwowego. Ale to nie wszystko. O zmianie urządzenia na rezerwowe podatnik musi powiadomić urząd skarbowy, wysyłając informacje o awarii i zamianie kasy rejestrującej na rezerwową, a po naprawie kasy należy do urzędu wysłać kolejne „Zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy fiskalnej”. Nie obejdzie się też bez powiadomienia urzędu o samej awarii, nawet gdyby sprzedawca zdecydował się nie sięgać po kasę rezerwową (o ile ją ma). Do urzędu należy bowiem złożyć także pismo o przerwie w ewidencjonowaniu sprzedaży przez urządzenie fiskalne.

O problemach z kasami poinformowały m.in. Multikino, Zoomax czy sklep prowadzony przez klub Legia Warszawa. Problem może dotyczyć kilku tysięcy urządzeń. | CHIP

WARTO PRZECZYTAĆ:

Sprzedajesz, używając smartfonu jako kasy fiskalnej?