Zabawka, która rozwija inteligencję? To naprawdę możliwe

Każdy, kto choć raz szukał prezentu dla dziecka postanowił znaleźć coś, co rozwija inteligencję. Według producentów na takie miano zasługuje zapewne 99% zabawek, jednak niekoniecznie potwierdzają to wyniki badań.
Zabawka, która rozwija inteligencję? To naprawdę możliwe

Tym razem wybrano jednak gadżet przeznaczony zarówno dla młodszych jak i starszych. Chodzi oczywiście o zabawkę rodem z Danii, czyli klocki Lego. Naukowcy ze szwedzkiego Karolinska Institutet opisali na łamach Nature Human Behavior badania, z których wnika, że układanie tych klocków może zwiększyć nasze zdolności matematyczne. Warto jednak zauważyć, że w grę nie wchodziły wyłącznie Lego, ale również inne zestawy.

Autorzy eksperymentu wzięli pod uwagę sylwetki ponad 17 600 dzieci w wieku od 6 do 7 lat, które przez siedem tygodni ćwiczyły matematykę wraz z losowo przypisanym “treningiem” związanym z orientacją przestrzenną. Już wcześniej zauważono, że zapamiętywanie kształtów obiektów oraz obracanie nimi w wyobraźni może ułatwiać rozumienie nauk ścisłych, technicznych i matematycznych. Szwedzkim badaczom udało się natomiast udowodnić, że zdolności przestrzenne są ściśle związane z matematyką.

Klocki to świetna zabawka dla osób szukających czegoś, co rozwija inteligencję

Dzieci biorące udział w badaniu połowę czasu poświęcały na naukę matematyki, podczas gdy resztę czasu spędzały na treningach poznawczych. Część programu niezwiązana z matematyką obejmowała tangramy, obracanie obiektów w 2D, rozumowanie niewerbalne oraz zadania wykorzystujące pamięć wzrokowo-przestrzenną. Okazało się, że obracanie miało najmniejszy wpływ na wyniki uczestników. Bardziej znaczące były natomiast zadania wykorzystujące pamięć przestrzenną.

Jako że układanie klocków jest powiązane z treningiem wzrokowo-przestrzennym, to zakup zestawu Lego może być świetnym pomysłem, jeśli szukacie zabawki rozwijającej umysł. Lub po prostu chcecie miło spędzić czas. Jeśli kolejne badania potwierdzą przytoczone wnioski to kto wie, być może układanie klocków stanie się stałym elementem nauki matematyki w szkole bądź na studiach wyższych?